شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#جدید#طالبان#حقوق بشر

یک قطعنامه جدید درمورد افغانستان تصویب شد/ نقض حقوق بشر توسط طالبان بررسی می شود +جزئیات

شورای حقوق بشر در چهل و هشتمین نشست خود در ژنو قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپایی برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان را به تصویب رساند.

به گزارش زنهار، قطعنامه جدید شورای  حقوق بشر  در مورد  افغانستان  با وجود مخالفت گروهی از کشورها از جمله روسیه، چین، پاکستان،  ونزوئلا  و اریتره که در این شورا عضویت دارند، با ٢٨ رای موافق، ۵ مخالف و ١۴ ممتنع به تصویب رسید.

بر این اساس مقرر شده است گزارشگر ویژه کار خود را رسما از مارس سال ۲۰۲۲ آغاز و در مورد  نقض  حقوق  بشر  در این کشور از سوی گروه  طالبان  و طرف‌های دیگر منازعه تحقیق کند.

این قطعنامه در حالی با حمایت گروه  کشورهای غربی  به تصویب رسید که در حدود یکماه پیش و به ابتکار سازمان همکاری اسلامی نشست ویژه شورای حقوق بشر برگزار و قطعنامه ای نیز با هدف نظارت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان به تصویب رسیده بود.

سفرای چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و   پاکستان  در این جلسه، تصویب قطعنامه جدید در کمتر از یک ماه بعد از قطعنامه قبلی را سیاسی کاری، موازی کاری، غیرضروری و زودهنگام دانستند و بر این موضوع تاکید داشتند که وضعیت کنونی افغانستان و نقض حقوق بشر در این کشور تبعات حضور بیست ساله نیروهای نظامی خارجی به رهبری آمریکا در این کشور است و این موضوع باید در قطعنامه مورد توجه قرار می گرفت و کشورهایی که برای بیست سال در افغانستان حضور داشتند نمی توانند از مسئولیت خود شانه خالی کنند چرا که در نقض حقوق بشر در افغانستان در دو دهه گذشته نقش اساسی داشته اند.

قطعنامه آثار منفی میراث استعمار بر بهره مندی از حقوق بشر با وجود عدم همراهی  اتحادیه اروپا  در شورای حقوق بشر تصویب شد

شورای حقوق بشر  سازمان ملل متحد  روز جمعه با وجود انتقادات و مخالفت های کشورهای غربی که سابقه استعمار دیگر کشورها را دارند، قطعنامه پیشنهادی  چین  درباره آثار منفی میراث استعمار را با ٢٧ رای موافق و ٢٠ رای ممتنع تصویب کرد.

این قطعنامه از همه کشورها درخواست میکند تا ضمن شناسایی آثار و اشکال معاصر استعمارگری، گامهای مشخصی را برای برخورد با آثار زیانبار این پدیده بردارند.

براساس این قطعنامه شورای حقوق بشر موظف شده است که در سال آینده با برگزاری یک پنل تخصصی در رابطه با تأثیرات منفی میراث استعمار بر بهره مندی از حقوق بشر، ابعاد مختلف حقوق بشری استعمار در  جهان  را مورد بررسی قرار دهد.

در جریان جلسه بررسی و تصویب این قطعنامه، نمایندگان کشورهای روسیه، هند، بولیوی، اریتره، پاکستان و فیلیپین که عضو شورای حقوق بشر هستند، از پیش نویس قطعنامه حمایت و تاکید کردند باید ابعاد گوناگون و معاصر استعمار بایستی شناسایی شود و از ابتکارعمل چین در این زمینه قدردانی کردند.