به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، جواهری جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: در حال حاضر تزریق واکسن کرونا برای جنین عوارضی نداشته است، اما توصیه شده یک هفته قبل از تاریخ زایمان و دوهفته بعد از زایمان، واکسن کرونا تزریق نشود.

او افزود: با توجه به اینکه سه ماهه اول بارداری روز‌های مهمی برای تکامل جنین است، بهتر است واکسن بعد از سه ماهه اول تزریق شود.

جواهری ادامه داد: مادران بارداری که به کرونا مبتلا می‌شوند علائم ویروس در آن‌ها شدیدتر مشاهده می‌شود، زیرا در دوران بارداری سطح ایمنی بدن پایین‌تر می‌آید.

جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: کرونا با توجه به علائمی که برای مادر باردار ایجاد می‌کند مخصوصأ کاهش اکسیژن و تب، احتمال دارد جنین زودتر از وقت معین به دنیا بیاید. در ماه‌های اول نیز اگر مادر دچار کرونا شود احتمال دارد در رشد جنین اختلال به وجود بیاید.

او افزود: یکی از راه‌های مؤثر برای حفظ سلامت مادران باردار تزریق واکسن کرونا است.

جواهری تصریح کرد: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت باید برای مادران باردار از واکسن سینوفارم استفاده شود، زیرا از عوارض کمتری برخوردار است.

او ادامه داد: در دوران بارداری از واکسن‌هایی که با ویروس ضعیف شده ساخته شده اند نباید استفاده شود بلکه باید از واکسن‌هایی استفاده شود که در ساختار آن‌ها ویروس کشته شده به کار رفته است.

جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: اگر در خانواده مادر باردار، فردی مشکوک به کرونا است یا خود مادر دچار تب و لرز است باید قبل از تزریق واکسن به مرکز واکسیناسیون اطلاع دهد. درد‌های عضلانی، تب و سوزش دست از جمله علائمی است که در چند روز اول بعد از تزریق واکسن به صورت خفیف مشاهده می‌شود، اما اگر طول کشید یا علائم شدید بود، باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، چرا که احتمال دارد کویید در بدن مادر از قبل وجود داشته و با تزریق واکسن فعال شده باشد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال دارد کشور با پیک ششم کرونا مواجه شود، بهتر است مادران باردار ۱۸ سال به بالا واکسن کرونا را تزریق کنند تا اگر به کرونا مبتلا شدند با عوارض کمتری مواجه شوند.

جواهری در پایان گفت: در دوران کرونا به خصوص پیک پنجم، بسیاری از مادران باردار به کرونا با عوارض شدید مبتلا شدند و  تعدادی از آن‌ها را از دست دادیم.