شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#ثابت#امور خارجه
گزارش|

اعتراف ظریف به وجود کلمه «تعلیق» در متن برجام چرا مهم است؟

اعتراف دیر اما تاریخی وزیر پیشین امور خارجه درباره وجود کلمه «تعلیق» در متن برجام از آن جهت اهمیت دارد که ثابت می‌کند منتقدان برجام نه از روی سیاسی‌کاری و بی‌سوادی! بلکه به‌منظور صیانت از منافع ملی و کاملاً آگانه بوده است.

خبرگزاری میزان - محمدجواد ظریف پس از مدت‌ها سکوت، شامگاه چهارشنبه ۱۴ مهر در اظهاراتی که به سیاق اظهارات برخی مسئولان ارشد دولت قبل در کلاب‌هاوس صورت گرفت، به یک موضوع مهم اعتراف کرد؛ موضوعی که منتقدان برجام از همان روزهای بعد از توافق، به آن پی بردند و بارها تذکر دادند، اما کارساز نشد که نشد!

منتقدان برجام معتقد بودند در متن توافق موسوم به برجام از «تعلیق تحریم‌ها» بجای «لغو تحریم‌ها» استفاده شده است، اما شخص وزیر خارجه و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده معتقد بودند در هیچ کجای برجام - با تأکید بر هیچ کجای برجام - از کلمه «تعلیق» استفاده نشده بلکه از لفظ «لغو» تحریم‌ها استفاده شده است.

موضوع تا جایی پیش رفته که احمد توکلی یکی از نمایندگان سرشناس مجلس نهم روز سه شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ در جلسه گزارش وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی از آخرین وضعیت برجام، چهار سؤال را برای پرسش از محمدجواد ظریف به علی لاریجانی رئیس وقت مجلس رساند که سه مورد آن قرائت شد.

ظریف در این جلسه در حالی اعلام کرد که در هیچ کجای برجام از لفظ «تعلیق» استفاده نشد است که در احمد توکلی با خط کشیدن دور کلمه «تعلیق» در متن برجام، آن را از طریق حسین نجابت دیگر نماینده مجلس نهم به دست ظریف رساند، اما در کمال ناباوری از ظریف شنید که «من این را ندیده بودم»!

بنابراین اعتراف دیر اما تاریخی وزیر پیشین امور خارجه درباره وجود کلمه «تعلیق» در متن برجام از آن جهت اهمیت دارد که ثابت می‌کند منتقدان برجام نه از روی سیاسی‌کاری و بی‌سوادی! بلکه به‌منظور صیانت از منافع ملی و کاملاً آگانه بوده است.

ظریف در گفت‌وگوی کلاب‌هاوس گفت: «من در مجلس گفتم در برجام کلمه «تعلیق» وجود ندارد. اشتباه از من بود. ۴ بار کلمه «تعلیق» در برجام وجود دارد، ولی مذاکره‌کننده ما به من اطلاع نداده بود.»

ظریف در این گفت‌وگو درباره کلمه ساسپند (suspension) در متن برجام گفت: من در مجلس گفتم که در برجام کلمه ساسپنشن نیست و اشتباه از من بود؛ علت آن هم این بود که ما به همه دوستانی که ضمائم را تنظیم می‌کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی از عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری که ضمیمه برجام مذاکره می‌‍‌شد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم‌های ایران را لغو (Lift) می‌کنیم. اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیز‌های دیگری هم هستند را نمی‌توانیم لغو کنیم تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود. یعنی مثلا تحریم‌های نظامی و تحریم‌های دیگری که بر اساس قطعنامه شورای امنیت که تا ۵ سال یا ۸ سال بعد هم بود؛ لذا ما این‌ها را ساسپند می‌کنیم و بعدا لیفت می‌کنیم. اینجا بود که به آمریکا هم ربطی نداشت. ۴ بار یا ۳ بار کلمه ساسپند در ضمیمه آمده بود و مذاکره‌کننده ما به من اطلاع نداده بود.

اعتراف ظریف به وجود کلمه «تعلیق» در متن برجام چرا مهم است؟
 
اعتراف ظریف به وجود کلمه «تعلیق» در متن برجام چرا مهم است؟
 
اعتراف ظریف به وجود کلمه «تعلیق» در متن برجام چرا مهم است؟
 
اعتراف ظریف به وجود کلمه «تعلیق» در متن برجام چرا مهم است؟
 
اسماعیل کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی که در مجلس نهم و زمان برجام در مجلس حضور داشت، درباره وجود کلمه «تعیلق» در متن برجام به خبرنگار میزان گفت: در همان زمان ما این مسئله را در کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» و کمیسیون ویژه بررسی برجام، مطرح کردیم و گفتیم که این راه و روشی که در پیش گرفتید قطعاً مشکلات عدیده‌ای را برای مملکت و ملت ایجاد می‌کند. اما ما را متهم می‌کردند که این‌ها قصد بهره‌برداری از این وضعیت را دارند و اجازه نمی‌دهند مذاکرات به نتیجه برسد به دلیل اینکه منافعی دارند؛ اما همه آن‌ها دروغ بود.

عضو کمیسیون ویژه برجام اضافه کرد که آن موقع هم ما به آقای ظریف و آقای عراقچی دائماً می‌گفتیم این کاری که شما انجام می‌دهید تندتر از خواسته خود طرف مقابل یعنی آمریکا و استکبار جهانی است و همه چیز را از بین می‌برید.

کوثری با یادآوری اینکه ما از حرف خودمان کوتاه نیامدیم و همان موقع هم در کمیسیون امنیت ملی و صحن علنی مجلس گفتیم که ثبت هم شده است، اضافه کرد: براساس اطلاعاتی که کمابیش به ما می‌رسید می‌گفتیم که چنین اتفاقی افتاده است؛ شما چرا گزارش درست و دقیق به ما نمی‌دهید؟ آن‌هایی که طرف مقابل و دشمن شما هستند راحت همه چیز را برای آن‌ها باز می‌کنید و همه اطلاعات را به آن‌ها می‌دهید، اما موقعی که اینجا می‌آیید می‌گویید که این‌ها محرمانه است؛ آیا آن‌ها محرم‌اند یا اینکه نماینده‌های مردم، محرم مردم و کشور هستند.

نماینده مجلس نهم و یازدهم مجلس افزود: باید گفت که خداوند جای حق نشسته است و این مسائل یکی یکی رو می‌شود. به نظر من یک مورد آن فعلاً با صراحت بیان شده و عیان شد که این چنین بوده که این‌ها متن را نمی‌خواندند و فقط بر اساس گزارشات بعضی از کارشناسان مذاکره‌کننده عمل می‌کردند.

کوثری گفت: ما روی این موضوع کار می‌کردیم و هم متن و هم ترجمه دقیق را بررسی می‌کردیم و بر آن اساس نظر خود را اعلام کردیم. نه اینکه بر اساس احساس گفته شود؛ اما مسئله توسط خود ایشان مشخص شد که آن موقع اصلا بحث اینکه می‌گفتند کلمه‌ای به‌عنوان تعلیق در این متن نبود، دیدیم که حداقل ۴ بار این کلمه ذکر شده بود و در نهایت متاسفانه باید گفت که ضرر آن را نظام و مردم و ملت و کشور دیدند.
 
 
انتهای پیام/