شهرخبر

نشست دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در نورسلطان برگزار شد

نشست دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در نورسلطان برگزار شد

نوزدهمین نشست گروه کاری و دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی، سیزدهم و چهاردهم مهرماه در کاخ صلح و تفاهم شهر نورسلطان با حضور نمایندگان ادیان مختلف جهانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست گروه کاری روز سیزدهم مهر ماه به ریاست بولات سارسینبایف مسئول پیشبرد اهداف و وظایف کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی و رئیس مرکز نظربایف در توسعه گفتگوی بین ادیانی و بین تمدنی برگزار شد. جلسه کارگروه دبیرخانه کنگره با حضور نمایندگان سازمان های بین المللی ، انجمن‌های دینی و مذهبی قزاقستان و کشورهای عربستان سعودی ، پاکستان ، مصر،ایران ، ترکیه، آذربایجان، فدراسیون روسیه، واتیکان،انگلیس، کره و هند در نور سلطان برگزار شد. 

در این جلسه شرکت کنندگان در خصوص موضوعات مورد بحث هفتمین کنگره و نحوه برگزاری آن تبادل نظر نمودند.

اعضای کارگروه  با حمایت  از ابتکارات قزاقستان، ایده ها و وظایف کنگره ، پایبندی خود را به اصول صلح و مدارا و همچنین آمادگی بیشتر آنها برای مشارکت مشترک در جستجوی ارائه طریق برای تامین گفتگو بین رهبران ادیان جهانی و سنتی ، به ویژه در توسعه و شکل گیری مواضع مشترک در مورد اسناد جلسه پیشبرد فعالیتهای مربوط به دبیرخانه کنگره، تأیید نمودند.

در اجلاس دبیرخانه‌ای این کنگره که روز چهاردهم مهرماه برگزار گردید نمایندگان ادیان و نمایندگان سازمان های بین المللی از ۲۰ کشور جهان حضور داشتند. رهبران مذهبی در سخنرانی‌های خود به اهمیت بالای کار انجام شده توسط قزاقستان برای ایجاد گفتگوی بین ادیان و مذاهب نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بین‌المللی نیز اشاره نمودند.

مولن آشیمبایف رئیس مجلس سنای پارلمان جمهوری قزاقستان و رئیس دبیرخانه کنگره، در افتتاحیه این نشست خاطرنشان کرد که کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی یک پدیده منحصر به فرد در دستور کار بین‌المللی است و یک ابزار واقعی برای گفتگوی بین ادیان جهانی محسوب می‌شود.

رئیس دبیرخانه کنگره تاکید نمود که طی سال‌های استقلال، قزاقستان موفق شده است الگوی صلح و گفتگوی ملی خود را بر اساس اصول "وحدت در تنوع" و مسئولیت مشترک برای آینده کشور ، احترام گذاشتن و تضمین حقوق شهروندان ، صرف نظر از وابستگی قومی و مذهبی ترتیب دهد.

میگل آنخل موراتینوس نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل متحد، بر اهمیت کنگره از نظر نقش دین در جامعه و تعامل در سطح بین‌المللی برای ایجاد جهانی پایدار و امن تأکید کرد. وی گفت: "این بستر منحصر به فرد، فرصت خوبی را برای سیاستمداران، رهبران مذهبی، سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و همه ذینفعان فراهم می کند تا به طور جمعی در مورد موضوعات گفتگوی بین ادیان و توسعه پایدار در جهان بحث کنند. اتحاد تمدن‌های سازمان ملل متحد در کار کنگره هفتم مشارکت فعال خواهد داشت. "

علی ارباش رئیس اداره امور ادیان ترکیه سخنران بعدی بود .

وی با اشاره به نقش نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهور قزاقستان در جلوگیری از نزاع‌های قومی و دینی در این کشور که در آن نمایندگان بیش از ۱۳۲ گروه قومی و ۱۸ دین حضور دارند، اظهار کرد: پاندمی به بشریت درباره اهمیت حفظ ارزش‌های انسانی را یادآوری کرد. در ادامه وی با یادآوری سخنان یونس امره که گفت «امروزه مردم ارزش بیشتری برای مخلوقات نسبت به خالق قائل شده‌اند»، به مسئله جوانان که اسلام را از منابع نادرست دریافت می کنند، پرداخت.

 الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز آذربایجان نیز در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که در حال حاضر شاهد افزایش حس اسلام هراسی در جهان  هستیم که مانع بزرگی در مسیر صلح می باشد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تمام شرکت کنندگان هفتمین کنگره رهبران دینی، علیه تمام مظاهر توهین و تبعیض اظهارنظر کنند.

در ادامه جلسه آقای یان کی خون رئیس نمایندگی سازمان بودای کره‌ای در آسیای مرکزی، تاکید کرد: برای برقراری صلح در جهان لازم است تمام چالش‌ها و تنش‌ها در جهان از جمله مسئله از بین بردن نفوذ جنگجویان در افغانستان که می تواند بر کشورهای همسایه تاثیرات منفی داشته باشد، با همبستگی تمام جوامع جهانی حل و فصل گردد.

سریک اگیزبایف معاون وزیر اطلاعات و توسعه اجتماعی درباره روند آماده سازی هفتمین کنگره رهبران دینی با اشاره به دریافت ۴۹ پیشنهاد از شرکت کنندگان این کنگره گفت: به منظور پیشبرد اهداف و وظایف این کنگره در کشورهای مختلف جهان برنامه‌های مختلفی برگزار خواهد شد. همچنین با در نظر گرفتن تمام تحولات جهانی، لازم است کنگره پیشرو در قالب جدید برگزار شود.

دمیتری سافونوف  نماینده کلیسای ارتدکس روسی نیز نظر شرکت کنندگان را به حقوق اقلیت‌های دینی در کشورهای مختلف از جمله نیجریه، سودان و کونگو جلب کرد و گفت: در نیجریه اقدامات نسل کشی علیه مسیحیان محلی افزایش می یابد و بر اساس داده‌ها هر روز ۱۰ نفر از مسیحیان به قتل می‌رسند.

سخنرانان دبیرخانه کنگره با تاکید بر تحولات اجتماعی و دینی اخیر در جهان ناشی از همه گیری کووید ۱۹ از جمله کاهش اهمیت ارزش‌های انسانی ناشی از افزایش نفوذ منفی دنیای مجازی، افزایش تبعیض و توهین پیروان ادیان مختلف، افزایش گرایش مردم به مادی گرایی، افزایش افراط گرایی، رهبران سیاسی کشورها را به همکاری بیش از پیش در این زمینه، نمایندگان تمام ادیان را به همکاری و همبستگی با یکدیگر و نفوذ و فعالیت بیشتر در جامعه‌ها برای ارتقاء ارزش‌های انسانی دعوت کردند.

همچنین در این نشست معیارهای اعطای جایزه بین‌المللی آستانا و اعطای مدال افتخار کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی تعیین گردید.

زهرا رشیدبیگی رییس گروه گفتگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر اینکه وظیفه خاتمه دادن به تمام جنگ‌ها و درگیری‌ها باید توسط رهبران دینی جهان به عنوان بالاترین موضوعات جهانی، مدیریت شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: صلح پایدار فقط از طریق درک رابطه عمیق بین عدالت و صلح امنیت قابل دسترسی است. این رابطه بر پایه اقدام جهانی برای ممانعت از بروز جنگ‌ها و درگیری‌ها، حمایت از حقوق بشر، توجه به محیط زیست امکان پذیر است و ابزار اصلی تحقق آن، گفتگوهای صلح‌آمیز و سازنده، بر اساس احساس مسئولیت در برابر همه انسان‌ها و دسترسی برابر و عادلانه به زیرساخت‌ها، منابع و بازارها برای همه­ ملت‌هاست.

وی گفت: جهان با تمامی گرایش‌ها و علایق موجود در آن زیباست و تنگ‌نظری‌ها و کوته‌بینی‌ها جز سیاهی و تباهی میوه‌ای برای بشریت به ارمغان نخواهد آورد. واضح است که همه ما انسان‌ها در «انسانیت» شریک هستیم، لذا باید با تمسک به زندگی مسالمت‌آمیز و احترام متقابل در کنار هم  و با هم باشیم و سعی کنیم با زدودن افکار تند و متعصبانه که شایسته انسان‌ها نیست به سمتی حرکت کنیم که خیر برای تمامی انسان‌ها در آن نهفته باشد.

در پایان نشست دبیرخانه، مقرر شد هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در نورسلطان در تاریخ ۲۲-۲۳ شهریور ۱۴۰۱ و نشست بعدی دبیرخانه این کنگره در تاریخ ۲۰-۲۱ شهریور سال ۱۴۰۱ برگزار شود. این مجمع دینی قرار است به نقش رهبران ادیان جهانی و سنتی در توسعه اجتماعی و معنوی بشر در دوره پس از همه گیری کرونا اختصاص یابد.

مولن آشیمبایف در پایان خاطرنشان کرد که این اجلاس بار دیگر تمایل مشترک نمایندگان فرهنگ ها و مذاهب مختلف برای همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز را نشان داد. وی اعتقاد راسخ خود را ابراز داشت که سنت‌های کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به عنوان پایه ای قابل اعتماد برای کارهای موفق بعدی آن عمل خواهد کرد.

گفتنی است برای نخستین بار ، کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در ۲۳-۲۴ سپتامبر ۲۰۰۳ به ابتکار نورسلطان نظربایف اولین رئیس جمهور قزاقستان با هدف هم زیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار یکدیگر تشکیل شد. شش کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در آستانه که در سال‌های ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۶ ، ۲۰۰۹ ، ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ ، با حضور رهبران و نمایندگان برجسته اسلام، مسیحیت، یهودیت، بودیسم، شینتوئیسم، تائوئیسم و سایر ادیان سنتی برگزار شد و نشست دبیرخانه این کنگره هر سال با هدف اجرای تصمیمات کنگره، آماده سازی جلسات کنگره، هماهنگی موضوعات کلیدی، دستور کار جهانی، مقررات کار، پیش نویس اسناد نهایی کنگره و هماهنگی تعامل با ساختارهای بین‌المللی در موضوعات گفتگوی بین ادیان و تمدن‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام