شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات

توافق رهبران جهانی بر نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ / افزایش عدالت مالیاتی شرکت‌های چندملیتی

در نشست اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در خصوص نرخ ۱۵درصدی مالیات برای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی موافقت شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، پس از سال‌ها اختلاف نظر، روز جمعه از پیشرفت قابل توجهی در خصوص نرخ مالیات شرکت‌ها خبر داد.

این گروه کشورهای توسعه‌یافته، با حداقل نرخ مالیات جهانی به میزان 15درصد موافقت کردند. این یک تغییر بزرگ برای اقتصادهای کوچکتر مانند جمهوری ایرلند است که شرکت‌های بین‌المللی را در مقیاسی گسترده، از طریق نرخ پایین مالیات جذب کرده است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی روز جمعه در بیانیه‌ای اذعان داشت: "این قرارداد برجسته 136کشور و حوزه قضایی با سهم 90درصدی از تولید ناخالص داخلی جهانی، در خصوص آن به توافق رسیده‌اند، همچنین بیش از 125میلیارد دلار سود از 100شرکت چندملیتی بزرگ و سودآور را به کشورهای سراسر جهان مجددا تخصیص می‌دهد و این اطمینان حاصل می‌شود که این شرکت‌ها در هر مکانی که فعالیت و کسب سود می‌کنند، سهم عادلانه‌ای از مالیات را پرداخت خواهند کرد.

لازم به ذکر است که این پیشرفت، پس از تغییراتی در متن اصلی ایجاد شد؛ به ویژه اینکه نرخ 15درصدی در آینده افزایش نمی‌یابد و کسب و کارهای کوچک با نرخ‌های جدید ضربه نخواهند خورد.

این امر به ایرلند، که از مخالفان قدیمی افزایش نرخ مالیات بر شرکت‌ها بود، کمک کرد با این برنامه همراه شود.

همچنین مجارستان، یکی دیگر از کشورهایی که مدت‌ها نسبت به توافق مالیات جهانی تردید داشت، پس از کسب اطمینان مجدد که مدت زمان اجرای آن طولانی‌ خواهد بود، نظر خود را تغییر داد.

اکنون کشورها باید در خصوص جزئیات تدابیری را بیندیشند تا قرارداد جدید در سال 2023 آماده اجرا شود.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اظهار کرد که این توافق "موفقیتی برای دیپلماسی اقتصادی است که یک بار در هر نسل اتفاق می‌افتد."

یلن، بسیاری از کشورها را که تصمیم گرفتند به رقابت در زمینه وضع مالیات پایین‌تر برای شرکت‌های بزرگ پایان دهند، مورد تشویق قرار داد و ابراز امیدواری کرد که کنگره در ایالات متحده به سرعت به این توافق جامه عمل خواهد پوشاند.

وی افزود: "سیاست‌گذاری مالیاتی بین‌المللی یک مساله پیچیده است، اما زبان محرمانه توافق امروز، این موضوع را ساده و شانسی می‌داند. زمانی که این توافق تصویب شود، آمریکایی‌ها جهان را مکانی مناسبت تر برای یافتن شغل، امرار معاش و راه‌اندازی یک کسب و کار می‌بینند.

این توافق، نشان دهنده یک تغییر در سیاست مالیاتی است؛ زیرا نه تنها حداقل نرخ مالیات بر شرکت‌های بزرگ را وضع می‌کند، بلکه این شرکت‌ها را مجبور به پرداخت مالیات نه فقط در مکانی که دفتر مرکزی آنها قرار دارد، بلکه در محل فعالیت خود می‌کند.

فرمول دقیق برای تعیین میزان بدهی شرکت‌ها در حوزه‌های قضایی مختلف، یکی از جزئیاتی است که باید نهایی شود.

این اطلاعیه از سوی رهبران بین‌المللی نیز تا حدی به دلیل بیماری همه‌گیر ویروس کرونا بود. با توجه به شرایطی که دولت‌ها برای ایجاد منابع مالی جدید تلاش می‌کنند، این موضوع نیاز به مالیات عادلانه‌‌تر را افزایش داد.

زمانی که جو بایدن در سال 2020 به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد، تصریح کرد که قصد دارد از ثروتمندان مالیات بیشتری بگیرد و تلاش می‌کند که نابرابری را در ایالات متحده از بین ببرد.