شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#کره شمالی#ایتالیا#مذاکره

نگرانی اعضای سازمان ملل از تحرکات موشکی کره‌شمالی

نگرانی اعضای سازمان ملل از تحرکات موشکی کره‌شمالی

بر اساس اسناد مرتبط، در جلسه کمیته مجمع عمومی سازمان ملل، اعضای این سازمان از جمله ایتالیا و انگلیس، از پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشت این کشور به پای میز مذاکره شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونهاپ، کمیته اول سازمان ملل، مسئول خلع سلاح و امنیت بین‌المللی، در پی مجموعه پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی، از جمله آزمایش موشک جدید مافوق صوت در ماه سپتامبر، یک جلسه بحث عمومی در هفته گذشته برگزار کرد.

استفانو استفانی، سفیر ایتالیا در سازمان ملل متحد در این جلسه گفت: پرتاب‌های موشکی گزارش شده، از جمله آخرین پرتاب‌های جمهوری دموکراتیک خلق کره، امنیت و آرامش منطقه‌ای و بین‌المللی را تضعیف کرده و بسیار نگران کننده است.

وی افزود: ما از جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) می خواهیم که از تحریکات بیشتر خودداری کرده و گام‌های قاطعی در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر بردارد؛ در این میان، رژیم تحریم‌های بین المللی باید همچنان برقرار باشد و به طور موثر اجرا شود.

بر اساس سندی از سازمان ملل، در این جلسه آیدن لیدل، نماینده انگلیس از کره شمالی خواست تا مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده را از سر بگیرد. این مذاکرات از نشست بی‌نتیجه هانوی در سال ۲۰۱۹ بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی متوقف شده است.

طبق خلاصه گزارش این نشست، توماس گوبل، نماینده آلمان از پیونگ‌ یانگ خواست به تلاش‌های کره جنوبی و آمریکا برای برقراری گفتگو، واکنش مثبت نشان دهد.
چو هیون، سفیر کره جنوبی در سازمان ملل نیز در این نشست بر اهمیت پیشنهاد مون جائه-این، رییس جمهوری کره جنوبی مبنی بر اعلام پایان رسمی جنگ کره تاکید کرده و گفت: اعلان پایان جنگ، نقطه عطفی در ایجاد نظم جدید مصالحه خواهد بود.

نماینده کره شمالی اما، با استفاده از "حق پاسخ"، با انتقاد از آمریکا، پیشنهاد این کشور برای شروع بی‌ قید و شرط مذاکرات را پرده‌ای برای پوشاندن اقدامات خصمانه آمریکا دانسته و با دفاع از فعالیت‌های نظامی کشورش، آن‌ها را مقدمات "دفاع از خود" دانست.

انتهای پیام