شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع#امام رضا#کتاب

منابع معتبر تاریخی درباره معجزات امام رضا (ع) چه نوشته‌اند؟


منابع معتبر تاریخی درباره معجزات امام رضا (ع) چه نوشته‌اند؟

نویسنده کتاب «نشانه‌ها» با بررسی منابع معتبر تاریخی، معجزات و کرامات امام رضا (ع) در زمان حیات ایشان را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «نشانه‌ها» مجموعه‌ هفت‌ داستان شامل روایت‌های مستندی است که درباره‌ امام‌رضا (ع) نقل شده‌‌اند که توسط انتشارات به‌نشر چاپ شده است. این کتاب که برگزیده‌ جشنواره‌ رضوی هم شده است، دستمایه‌ گفتگوی ما با این نویسنده شد.

ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده شناخته شده کشور و متولد 1336 در گرگان است. او داستان‌نویسی را با موضوع دفاع‌مقدس آغاز کرده و پس‌از آن به‌ موضوعات دیگری نظیر جنگ، انقلاب و همینطور مسائل‌اجتماعی در حوزه‌ بزرگ‌سال، کودک و نوجوان پرداخته است.

این داستان‌نویس که تاکنون 145 عنوان اثر چاپ‌‌شده دارد، در جشنواره‌‌های معتبری نظیر "ربع‌قرن دفاع‌مقدس"، "کتاب‌سال" و ...حائز رتبه شده و برخی آثار او به‌زبان‌های مختلف دنیا نیز ترجمه‌شده‌اند.

حسن‌بیگی با اشاره به داستان این کتاب و بهره‌گیری آن از روایات تاریخی گفت: داستان‌های این کتاب را از منابع معتبر جمع‌آوری و بازآفرینی کردم و آن‌ها به‌شکل داستان برای نوجوانان درآوردم؛ در هر داستان یک شخصیت که مابه‌ازای تاریخی هم دارد به‌تصویر کشیده شده به‌گونه‌ای که معجزات و کرامات امام مهربانی‌ها را به نوجوانان منتقل کند. 

وی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید امام رضا (ع) کرامات، فضیلت‌ها و معجزات زیادی داشتند اما در کتاب «نشانه‌ها» اختصاصاً به روایت‌هایی پرداختم که به معجزات این امام‌همام در زمان حیات‌شان مربوط می‌شود. البته همواره این دغدغه را داشتم که به معجزات ایشان در عصرهای بعد از شهادت‌شان مخصوصاً دوران معاصر نیز بپردازم، مثلاً اتفاقاتی که برخی از ما در جوار حرم مطهر شاهد آن‌ها بوده‌ایم و خاطرات افرادی‌که مشمول این معجزات بوده‌اند را به رشته‌ تحریر درآورم. 

نویسنده کتاب «نشانه‌ها» با اشاره به همکاری دوباره خود با به‌نشر در چاپ یک کتاب کودک و نوجوان گفت: سال‌های گذشته انتشارات به‌نشر موضوع این کتاب را به بنده پیشنهاد داد و همین موضوع باعث شد که مشغول مطالعه و جمع‌آوری منابع مختلف در خصوص امام‌رضا (ع) شدم. آن زمان قرار بود این کتاب مجموعه‌ای 5 جلدی باشد اما ادامه پیدا نکرد تا اینکه تبدیل به کتابی تک‌جلدی در قالب 7 داستان شد که اولین تجربه‌ همکاری مشترک من با به‌نشر بود. البته به دلیل همکاری خوبی که با این انتشارات داشتم، کتاب بعدی‌ام یعنی "داستان کودکان اشکان و اشکانه" را هم به این انتشارات سپردم که تجدید چاپ‌های متعددی داشته است. 

حسن‌بیگی درباره اهمیت پرداخت صحیح به مباحث دینی و کرامات ائمه معصومین گفت: قبل از شروع نوشتن کتاب، همواره دغدغه‌ نگارش این داستان‌ها و وسواس برای پرداخت صحیح مباحث دینی ارزشمند را داشتم، از این نظر که قصه را بر اساس مستندات و واقعیت‌ها و با دقت لازم پیش ببرم. به عبارت دیگر برایم بسیار مهم بود که اصل موضوع که شخصیت و کرامات امام‌هشتم است فدای تکنیک و ساختارهای داستان نشود و در عین‌حال هم، تکنیک فدای محتوا نشود. بنابراین این وسواس مرا خیلی درگیر کرد.

کتاب , امام رضا (ع) ,

انتهای پیام/