شهر خبر
عبور شامخ کل اقتصاد از مرز ۵۰ واحد

بازگشت امید به کسب و کارها پس از دوماه رکود

کدخبر: 446027
اقتصادنیوز : با ورود به دوران پساکرونا و فروش کردن پیک پنجم، شاخص مدیران خرید اقتصاد (PMI) در شهریورماه با جهش 19.2 درصدی به ۵۵.۵ واحد رسید و همه زیرشاخص‌های آن نیز بالای ۵۰ واحد ثبت شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز ؛  شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در شهریور ماه برای کل اقتصاد 55.5 به دست آمدهاست که نسبت به مرداد ماه(46.59 )افزایش داشته است. فعالان اقتصادی معتقدند شروع مجدد فعالیت اکثر کسب وکارها در کشور بعد از رکود شدید ۲ماه اخیر موجب شده تا به این رقم به یکی از بیشترین مقادیر خود از ابتدای شروع طرح برسد. در شهریور ماه عدد همه زیرشاخصهای اصلی بالای50 ثبت شده است. در این ماه، وضعیت بخشهای خدمات، کشاورزی و صنعت نسبت به ماه قبل بهتر شده و فقط شاخص بخش ساختمان کمتر از 50 ثبت شده است. روایت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از شامخ کل اقتصاد در شهریورماه، از فعال شدن اغلب کسب‌وکارها پس از محدودیت‌های اخیر کرونا در سایه مشکلات بزرگ و شرایط نامساعد حکایت دارد.

هرجند آمارها از بهبود وضعیت شاخص اقتصاد کل حکایت دارد اما همچنان آمارها از تداوم رشد قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز تولید و شیب تند افزایش قیمت محصولات و خدمات حکایت دارد و این مسئله می‌تواند چالش‌های جدید برای تولید و بازار به همراه داشته باشد.

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

شامخ اقتصاد

شاخص مدیران خرید کل اقتصاد

طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در شهریورماه ۵۵.۵ به دست آمده است که نسبت به مردادماه (۴۶.۵۹) افزایش قابل‌توجه داشته است و به یکی از بیشترین مقدار خود از ابتدای شروع طرح رسیده است. البته دلیل عمده این افزایش شاخص و زیرشاخص‌های آن در شهریورماه شروع مجدد فعالیت اکثر کسب‌وکارها در کشور بعد از رکود شدید ۲ ماه اخیر (به دلیل تعطیلات ناشی از پیک پنجم کووید و شرایط سیاسی کشور) بوده است.  

با توجه به ارزیابی های صورت گرفته شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در شهریورماه ۵۷.۶۴ بعد از دو ماه کاهش پیاپی به بیشترین مقدار خود طی ۴ ماه اخیر رسیده است. به‌خصوص که بازگشایی مجدد کسب‌وکارها بعد از پیک پنجم کووید ۱۹ در افزایش فعالیت‌ها تأثیرگذار بوده است بااین‌حال فعالیت‌ها در بخش ساختمان با رکود همراه بوده است.

از سوی دیگر این گزارش نشان دهنده آن است که شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۵۷.۴۳) در شهریورماه افزایش داشته و به بیشترین مقدار خود از ابتدای شروع طرح رسیده است. افزایش این شاخص هم که در بخش صنعت و خدمات و کشاورزی بوده است بیشتر متاثر از شرایط بعد از رکود شدید دو ماه قبل و کمتر شدن تردید در تصمیم‌گیری مشتریان است. رشد این شاخص می تواند به رشد بخش های مختلف صنعتی منجر شود.

اما وضعیت شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در این مدت چگونه بوده است؟ ارزیابی های نشان دهنده آن است که عدد بدست آمده بر ای این شاخص (۵۲.۶۵) بوده که نسبت به مردادماه افزایش داشته و شیب آن اندکی نسبت به ماه قبل بیشتر شده است. افزایش این شاخص علی‌رغم کاهش در بخش ساختمان ناشی از افزایش استخدام در بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۸۰.۱۳) همچنان با شدت زیاد در حال افزایش است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه به ۳۵۱.۱ رسیده که نسبت به ماه قبل ۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه برای خانوارهای کشور به رقم ۴۵.۸ درصد رسیده است. افزایش قیمت خرید مواد اولیه یکی از چالش های بنگاههای تولیدی محسوب می شود، شاخصی که در ماههای اخیر همواره روند صعودی داشته است و چالش برانگیز بوده است.

اما در میان شاخص قیمت محصولات تولیدشده یا خدمات نیز در شهریورماه (۶۲.۵۲) با افزایش شدید قیمت مواد اولیه و لوازم موردنیاز با شیب بیشتری افزایش یافته و طی ۵ ماه اخیر به بیشترین مقدار خود رسیده است.

از سوی دیگر شاخص میزان فروش کالاها و خدمات نیز (۵۷.۶۴) که طی ۲ ماه اخیر به‌شدت کاهش یافته بود بیشترین مقدار ۶ ماهه اخیر را ثبت کرده است.

شامخ کل