شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

چالش تعیین مرز دریایی بین مصر و فلسطین

چالش تعیین مرز دریایی بین مصر و فلسطین

علی‌رغم دو سال گفت‌وگو، مصر و فلسطین نتوانستند در مورد مرز مشترک دریایی میان دو جانب به توافق برسند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت فارسی، پس از آن‌که مصر نقشه‌های سپرده شده به سازمان ملل در مورد مرزهای دریایی فلسطین در مدیترانه را به شدت رد کرد، گفت‌وگوهای مصر و فلسطین در مورد تعیین مرز دریایی میان دو کشور که از حدود دو سال به این سو ادامه داشت، با بن‌بست روبه‌رو شد.

به گفته یک مقام مصری، پس از عدم موفقیت در دستیابی به توافق دوجانبه در مورد مرزهای دریایی و با توجه به تجاوزات اسرائیل و کشف میدان‌های عظیم گازی در مدیترانه، فلسطینی‌ها ناگزیر شدند برای حفظ حقوق ملی خود، نقشه‌های مرزهای دریایی خود را به سازمان ملل محد تحویل دهند.

با این حال، عمر عوض‌الله، دستیار وزیر امور خارجه فلسطین در امور سازمان ملل متحد و سازمان‌های مربوط به آن، «وجود هرگونه مانع جدی در مسیر تکمیل پرونده مرزهای دریایی مشترک فلسطین و مصر» را رد کرد.

وی افزود که تاخیر در این امر به دلیل «پیچیدگی قانون دریاها و عدم توازن معیارهای مورد استفاده فلسطین و مصر در تعیین مرزهای دریایی است.»

این مقام فلسطینی با تاکید بر این‌که کشورش علی‌رغم اعتراضات قاهره، «از صحت نقشه‌های دریایی خود اطمینان کامل دارد»، گفت که این مسئله هرگز بر روابط برادرانه و قوی با مصر تاثیری نخواهد گذاشت. وی افزود که مذاکرات با طرف مصری «تا زمان تکمیل این پرونده بدون محدودیت زمانی ادامه خواهد داشت».

از سوی دیگر، محمد مصطفی، مشاور اقتصادی رئیس دولت فلسطین، گفت که دیدارهای هیئت‌های فلسطینی و مصری در خصوص تعیین مرز «ادامه خواهد داشت» و خاطرنشان کرد که مصر «درخواست فلسطین را برای نشستن و توافق بر سر تعیین مرزهای دریایی مشترک پذیرفته است».

محمد مصطفی با تقدیر از نقش مصر در الحاق فلسطین به سازمان گاز مدیترانه شرقی، خاطرنشان کرد که اساسنامه این سازمان «نه تنها حقوق آب فلسطین در دریای مدیترانه را حفظ می‌کند، بلکه اسرائیل را به دلیل این‌که عضو سازمان جدید مستقر در قاهره است، وادار می‌کند تا حقوق آبی فلسطین را به رسمیت بشناسد.»

میدان گازی غزه

مشاور اقتصادی رئیس دولت فلسطین ابراز امیدواری کرد که مصر نقش موثری برای اِعمال فشار بر اسرائیل ایفا کند تا تل‌آویو به فلسطینی‌ها اجازه دهد با همکاری یک شرکت مصری، برداشت گاز طبیعی از غزه را آغاز کنند. تشکیلات خودگردان فلسطین و شرکت گاز طبیعی مصر در ماه فوریه گذشته، تفاهم‌نامه‌ای را برای توسعه میدان گازی غزه امضا کردند که بر اساس آن، نخست گاز مورد نیاز فلسطینیان تامین می‌شود، سپس مقدار باقی‌مانده آن می‌تواند به مصر صادر ‌شود.

این در حالی است که چندی پیش طارق الملا، وزیر نفت مصر با یووال اشتاینتز، وزیر پیشین انرژی اسرائیل در مورد توافق بین دولتی برای اتصال میدان گازی لویاتان اسرائیل به واحدهای مایع سازی گاز طبیعی مصر از طریق خط لوله دریایی، به توافق رسیده بودند.

در سال ۲۰۱۹، فلسطین یک نسخه از نقشه‌ها و مختصات مربوط به مرزهای دریایی‌اش در مدیترانه را به سازمان ملل متحد تحویل داده است. ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین اظهار داشت که «هدف از این اقدام، تثبیت وضعیت حقوق فلسطین و ارتقای موقعیت آن در جهان از نظر تعیین مرزهای دریایی است.»

انتهای پیام