شهر خبر

درخواست دیوان کیفری بین‌الملل برای شفاف‌سازی درباره حاکمان افغانستان

درخواست دیوان کیفری بین‌الملل برای شفاف‌سازی درباره حاکمان افغانستان

دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد، نمی‌تواند در مورد درخواست یکی از دادستان‌هایش مبنی بر از سرگیری تحقیقات مربوط به جنایات جنگی در افغانستان تا زمانی که این کشور تصمیم نگیرد چه کسی نماینده کابل در نهادهای بین‌المللی است، تصمیمی اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، قضات این دیوان از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نهاد حاکم دیوان کیفری بین الملل برای کمک به تعیین این مساله درخواست کرده‌اند تا مشخص شود کدام گروه از نظر حقوق بین‌الملل به طور رسمی بر افغانستان حکومت می‌کند و خواسته شده تا هشتم نوامبر سال جاری میلادی به این درخواست پاسخ داده شود.

"کریم خان"، دادستان دیوان کیفری بین المللی با درخواست از این دیوان برای رسیدگی به این مساله گفت: اصلا ضرورتی ندارد که مشخص شود چه کسی افغانستان را اداره می‌کند.

دیوان کیفری بین المللی روز جمعه در واکنش به این اظهارنظر اعلام کرد: بدون پرداختن به این پرسش که از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ واقعا کدام نهاد دولتی در افغانستان تشکیل شده است، نمی‌توان این درخواست را مورد رسیدگی قرار داد.

سوال درباره اینکه چه کسی اکنون از جانب دولت افغانستان در سازمان ملل نماینده است، هنوز پاسخ داده نشده است. غلام ستانکزی، سفیر دولت سرنگون شده افغانستان در سازمان ملل ماه گذشته میلادی خواستار ابقا در سمتش بود.

مسائل مربوط به اعتباربخشی سازمان ملل متحد توسط یک کمیته ۹ نفره شامل ایالات متحده، چین و روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کمیته قرار است در اواخر ماه جاری میلادی یا در نوامبر تشکیل جلسه دهد و ستانکزی تا زمان این تصمیم‌گیری، در کرسی خود در سازمان ملل باقی می‌ماند.

انتهای پیام