شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#خودرو#استان تهران

تردد روزانه ۲.۶ میلیون خودرو در محورهای تهران


تردد روزانه 2.6 میلیون خودرو در محورهای تهران

مدیرکل راهداری استان تهران با اشاره به تردد روزانه ۲.۶ میلیون خودرو در محورهای تهران،‌گفت: بالاترین تردد با ۲۲۰ هزار در روز متعلق به آزادراه تهران-کرج است.

حیدر نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به نصب نیوجرسی در راه‌های مواصلاتی کشور،  اظهار کرد: محور تهران-قم تا چندی قبل با استفاده از گاردریل از هم جدا شده بود و در برخی نقاط خرابی گارد بالا بود. خوشبختانه این گاردریل‌ها همگی به نیوجرسی مفصلی تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که برای این کار حدود 66 میلیارد تومان هزینه شده است،‌ تصریح کرد: همچنین اتصال محور قدیم تهران-قم و آزادراه تهران-ساوه به آزادراه غدیر مطرح شده که بار ترافیکی برخی محورها به این محور تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: تا چند سال قبل بار ترافیکی از غرب به شرق کشور قبلا وارد پایتخت می شد و از آزادگان به سمت شرق می‌رفت. با بهره‌برداری از آزادراه غدیر، بار ترافیکی از این محور به راحتی عبور کرده و به آزادراه حرم تا حرم متصل می‌شود.

مدیرکل راهداری استان تهران یادآور شد: در آزادراه تهران-شمال قبل از این‌که قطعه اول تا شهرستانک راه‌اندازی شود خودروها برای تردد به سمت جاده چالوس بایستی به سمت کرج حرکت کرده و از آنجا به سمت شمال حرکت می‌کردند.

نوروزی ادامه داد: الان با میان‌بر قطعه اول آزادراه تهران-شمال بار ترافیکی مستقیم به شهرستانک و از ‌آنجا به سمت چالوس هدایت می‌شود. این محور در مسیر برگشت کمک بیشتری به تخلیه بار ترافیکی می‌کند.

وی بیان کرد: اگر کمربندی شمالی کرج به اتمام برسد قطعا بار ترافیکی این محور کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که روزانه به طور متوسط 2.6 میلیون وسیله در محورهای تهران تردد می‌کنند، گفت: بالاترین تردد با 220 هزار در روز متعلق به آزادراه تهران-کرج است. در تهران-ساوه با 140 هزار، تهران-مشهد با 140 هزار و تهران-قم روزانه 110 هزار وسیله نقلیه تردد دارند.

حیدر نوروزی پیش‌تر نیز با اشاره به محورهای  مهم مواصلاتی استان تهران، گفته بود: تهران-مشهد، تهران-قم، تهران-ساوه، تهران-شمال، تهران-کرج، تهران-شمیرانات، تهران-فیروزکوه و تهران-هراز محورهای مهم استان است که بار ترافیکی مرکز و پایتخت را به استان‌های شمالی و جنوبی کشور گسیل می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که بحث حمل‌ونقل در این مجورها برای راهداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: در زمان حاضر روکش آزادراه تهران-قم به‌عنوان یکی از محورهای مهم در دست اجراست. در محور قدیم تهران-قم 20 کیلومتر حدفاصل خروجی کهریزک تا آزادراه قدیم نیز در دست تعمیر و نگهداری است.

وی بیان کرد: در محور تهران-مشهد بحث لکه‌گیری در دست انجام است، در محور کرج-تهران باند برگشت از سمت کرج به سمت پایتخت عملیات لکه‌گیری انجام و تکمیل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با اعلام این‌که لکه‌گیری باند برگشت این محور در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: در حوزه‌های ایمن‌سازی و نگهداری ارتباط بسیار مناسبی با پلیس راه استان داریم و این ارتباطات در سطح مطلوبی قرار دارد.

نوروزی با اشاره به مثالی در رابطه با همکاری مثمرثمر با پلیس راه،‌گفت: در یکی از محورها (کمربندی دوم) ما در سال‌های 97 و 98 کشته‌های بالای 48 کشته در سوانح رانندگی داشتیم با هماهنگی به عمل آمده بهسازی و ایمن‌سازی این محور در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: حدود 35 میلیارد تومان در این محور برای لکه‌گیری و روکش آسفالت هزینه شد، ضمن این‌که دو باند با نیوجرسی مفصلی از هم جدا شده است. نتیجه این شده که تلفات جانی طی سال‌های 99 و 1400 به صفر رسیده است. ضمن این‌که نقاط حادثه‌خیز این محور رفع شده است.

وی با اشاره به محور چیتگر نیز افزود: در این محور قرارداد با پیمانکار محلی در دستور کار قرار گرفت و با حدود 20 میلیارد تومان امضا شده است. یکی از نکات اساسی در این محور برای اجرای روکش آسفالت، ترافیک آن است. اگر بخواهیم روزانه این کار را انجام دهیم مردم دچار گرفتاری می‌شوند. از این رو کار با همکاری مرکز مدیریت راه‌های کشور عمیات لکه گیری و روکش را به صورت شبانه انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که تراش آسفالت در محور انجام شده است،‌ اظهار کرد: تا آخر هفته روکش آسفالت این این محور نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران در پاسخ به این پرسش که برای ایمن‌سازی و نگهداری محورهای مواصلاتی تهران، گفت: به طور متوسط سالانه بیش از 300 میلیارد برای این کار هزینه می‌شود، البته نیاز بیش از این است اگر بیشتر باشد بهتر می توانیم خدمات بدهیم. علی‌رغم تمام مسائل و محدودیت‌های منابع مالی محورهای مواصلاتی باز و تردد ایمن در آنها در جریان است.

انتهای پیام/