شهر خبر

اسرائیل عقب‌نشینی کرد و از خواسته خود کوتاه آمد!

دادگاه صهیونیستی در قدس از رای قبلی خود مبنی بر اجازه نیایش به یهودیان در مسجد الاقصی عقب نشینی کرد.

اسرائیل عقب‌نشینی کرد و از خواسته خود کوتاه آمد!

به گزارش منیبان، شبکه روسیه الیوم جمعه شب به نقل از روزنامه صهیونیستی « واللا » افزود که این دادگاه صهیونیستی روز جمعه رای قبلی خود مبنی بر اجازه دادن به یهودیان برای نیایش در صحن مسجد الاقصی را لغو کرد.

بر این اساس، پلیس رژیم اسرائیل نیز به تصمیم قبلی خود مبنی بر جلوگیری از نیایش شهرک نشینان یهودی در مسجد الاقصی که با تصمیم دادگاه یاد شده لغو می شد، بازگشت.

پایگاه صهیونیستی « واللا » به نقل از یک مقام صهیونیست نوشت که دولت آمریکا ابراز نگرانی کرده بود  رای دادگاه صهیونیستی مبنی بر نیایش یهودیان در صحن مجسد الاقصی منجر به تنش در این مسجد و باعث تشدید درگیری [ بین فلسینی ها و صهیونیست ها ] شود. 

بنا بر ادعای این پایگاه صهیونیستی، دولت آمریکا از کابیه رژیم اسرائیل خواست تا بیانیه ای را در مورد پایبندی این رژیم به پیمان « وضع موجود » منتشر کند و در پی آن «عومیر بارلیو» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای را صادر کند.

پیمان « وضع موجود » که پس از اشغال شرق قدس در سال ۱۹۶۷ به اجرا درآمد تصریح می کند که برگزاری نماز و نیایش در مسجد الاقصی فقط مختص مسلمانان است و  یهودیان فقط حق دیدن این مسجد را دارند. 

تصمیم دادگاه صهیونیستی در قدس مبنی بر اجازه دادن به شهرک نشینان صهیونیست برای انجام نیایش در مسجد الاقصی باعث خشم گسترده سیاسی و مردمی شد. صدها نفر پس از نماز جمعه در داخل مسجد الاقصی تظاهرات و این تصمیم را محکوم کردند.

 سازمان همکاری اسلامی، گروههای سیاسی فلسطینی از جمله حماس، دبیرکل اتحادیه عرب و تعدادی از شخصیت های سیاسی و مذهبی کشورهای اسلامی با صدور بیانیه هایی رای دادگاه صهیونیستی در قدس را محکوم کردند. 

دادگاه منطقه قدس روز (سه شنبه) رایی صادر کرد که بر اساس آن حضور تعداد محدودی از نیایشگران یهودی در صحن مسجد الاقصی مشروط به اینکه نیایش آن‌ها در سکوت برگزار شود، جرم محسوب نمی‌شود.

این دادگاه به پلیس دستور داد بخشنامه صادر شده علیه خاخام «أرییه لیبو» که بر اساس آن وی به دلیل انجام نیایش در حالت سکوت از زیارت حرم قدسی (صحن مسجد الاقصی) محروم شده بود را لغو کند.  

در این حکم آمده است که زیارت روزانه این خاخام از حرم قدسی نشان دهنده آن است که وی آن را یک امر بسیار مهم و اصولی می‌داند.

وبگردی