شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مخالفان

تحلیلی بر آخرین نظرسنجی‌ها در اسرائیل؛ نتانیاهو همچنان ناامید از رسیدن به قدرت


تحلیلی بر آخرین نظرسنجی‌ها در اسرائیل؛ نتانیاهو همچنان ناامید از رسیدن به قدرت

تحلیل آخرین نظرسنجی‌ها در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد به رغم آنکه حزب نتانیاهو با افزایش رأی‌هایش، صندلی‌های بیشتری را در اختیار گرفته اما به دلیل آنکه ائتلاف راستگرایان هنوز کرسی‌های کمتری نسبت به مخالفان نتانیاهو دارد او نمی‌تواند به قدرت باز گردد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، براساس نظام پارلمانی رژیم صهیونیستی، میزان کرسی‌هایی که هر حزب به دست می‌آورد مهمترین شاخص در عرصه سیاسی این رژیم محسوب می‌شود. به همین دلیل نظرسنجی‌ها که ابزار سنجش میزان کرسی‌های هر حزب هستند بخش قابل توجهی از نظام سیاسی این رژیم را تشکیل می‌دهند چرا که قدرت پیش بینی و برآورد جایگاه احزاب را تا حد قابل قبولی مشخص می‌کنند. براساس آخرین نظرسنجی انجام شده در رژیم صهیونیستی موازنه قوای کابینه موجود با اپوزیسیون این کابینه تفاوت چندانی پیدا نکرده، در وضعیت فعلی با وجود صعود چند کرسی حزب لیکود، اما این حزب همچنان با وضعیت فعلی توان تشکیل ائتلاف کابینه را نخواهد داشت.

نظرسنجی شبکه 13 رژیم صهیونیستی

آخرین نظرسنجی انجام شده در رژیم صهیونیستی- که توسط شبکه 13 این رژیم انجام شده، نشان می‌دهد در صورتی که انتخابات این رژیم در مقطع کنونی برگزار شود، حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» به 34 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست دست پیدا خواهد کرد. این در حالی است که لیکود در انتخابات مارس 2021 به 30 کرسی دست پیدا کرده بود. در مقابل حزب «یش عاتید» به ریاست «یائیر لاپید» که در انتخابات گذشته 17 کرسی را به دست آورده بود در این نظرسنجی 22 کرسی به دست آورده است. این به معنای آن است که رقیب اصلی نتانیاهو نیز همانند حزب متبوع وی در مسیر صعود قرار دارد.

در نظر سنجی شبکه 13 رژیم صهیونیستی، حزب «امید جدید» به ریاست «گدعون ساعر» در حالی صاحب 4 کرسی شده است که در انتخابات 2021 دارای 6 کرسی بوده است. حزب چپگرای «مرتس» نیز همچون «امید جدی» با وجود کسب 6 کرسی در انتخابات قبل، در این نظرسنجی 4 کرسی را از آن خود کرده است. البته این نکته قابل توجه است که به دلیل جابه جایی برخی اعضای «مرتس» و «یش عاتید» تغییر سبد کرسی‌های این دو حزب به دلیل همین جابه جایی این افراد به وجود آمده است.

بقیه احزاب حاضر در کنست همان نتایج انتخابات گذشته را در نظرسنجی شبکه 13 به دست آورده‌اند که عبارتند از: حزب «یمینا» به ریاست «نفتالی بِنِت» : 7 کرسی، حزب «یهودیان توراتی به ریاست «یعقوب لیتزمن»: 7 کرسی، حزب «آبی سفید» به ریاست «بنی گانتس»: 8 کرسی، حزب «صهیونیسم دینی» به ریاست «بتسلئیل اسموتریچ»: 6 کرسی، حزب «مرتس» به ریاست «نیتسان هوروویچ»: 6 کرسی، حزب «یسرائیل بیتینیو» به ریاست «آویگدور لیبرمن»: 6 کرسی، حزب «شاس» به ریاست «آریه درعی»: 9 کرسی

اما در این میان فهرست مشترک عربی با افزایش 1 کرسی به 7 کرسی دست پیدا کرده است و فهرست عربی متحد (راعم) همان 4 کرسی انتخابات گذشته را داراست.

جمع آراء ائتلاف کابینه و مخالفان آن

با این شرایط احزاب موجود در کابینه فعلی مجموع 59 کرسی را از آن خود کرده‌اند و مخالفان کابینه 54 را در اختیار دارند. در این وضعیت با 4 کرسی فهرست عربی متحد، ائتلاف کابینه به 63 کرسی خواهد رسید که 2 کرسی از انتخابات گذشته بیشتر به دست خواهد آورد. اما راستگرایان با وجود افزایش 4 کرسی لیکود همان 54 کرسی را در اختیار خواهند داشت.

این به معنای آن است که وضعیت چینش سیاسی رژیم صهیونیستی از زمان انتخابات گذشته این رژیم در مارس 2021 تغییر نیافته است و هنوز «نتانیاهو» نمی‌تواند به رسیدن به قدرت امیدوار باشد. در همین حال نکته قابل توجه این است که هنوز هم کابینه فعلی برای رسیدن به ائتلاف به احزاب فلسطینی نیاز دارند و این احزاب با حضور خود می‌توانند کابینه را تحقق بخشند و با خروج آنها، کابینه منحل خواهد شد.

انتهای پیام/