شهر خبر

اگر گیبل استیوسون آمریکایی هم بود شکستش می‌دادم/ حسن یزدانی قبل فینال با من صحبت کرد

‌امیرحسین زارع، پدیده ۲۰‌ساله کشتی آزاد ایران با مدال برنزی که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو گرفت ثابت کرد در آینده‌ای نزدیک می‌تواند جزء مدعیان وزن ۱۲۵ کیلوگرم جهان باشد.

اگر گیبل استیوسون آمریکایی هم بود شکستش می‌دادم/ حسن یزدانی قبل فینال با من صحبت کرد
خبرورزشی -

البته کشتی‌گیر کشورمان اگر کمی هوشیارتر و باتجربه‌تر بود، می‌توانست به فینال توکیو نیز راه یابد. بااین‌حال هرکول آملی اما زودتر از آنچه‌ همه فکرش را کنند، این مسیر دشوار را پیمود و با درس‌گرفتن از اشتباهاتش به مرد شماره یک این وزن تبدیل شد. زارع به فاصله دو ماه بعد از بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا در حالی در رقابت‌های قهرمانی جهان نروژ به میدان رفت که با شکست طاها آکگول و پتروشویلی، دو کشتی‌گیر عنوان‌دار المپیکی صاحب‌مدال خوشرنگ طلا شد. خودش معتقد است اگر گیبل استیوسون هم در این مسابقات حضور داشت، توانایی این را داشته که از سد این کشتی‌گیر عنوان‌دار آمریکایی نیز بگذرد. اتفاق مهم دیگری که قهرمان امیدهای جهان در پیکارهای جهانی به آن دست یافت، شکستن طلسم قهرمان‌نشدن نماینده‌های سنگین‌وزن کشتی آزاد ایران بود که او بعد از ۳۲ سال به این افتخار رسید. 

‌فکرش را می‌کردید بتوانید در جهانی نروژ این‌قدر خوب ظاهر شوید؟

من بعد از المپیک استراحت کوتاهی کردم و بلافاصله تمریناتم را شروع کردم. تمام تلاشم این بود بتوانم در مسابقات جهانی نتیجه‌ای بهتر از المپیک بگیرم. رقبای اصلی من طاها آکگول و پتروشویلی بودند. آکگول ترک کشتی‌گیر قدرتمندی است. او طلا و برنز المپیک دارد. به همین خاطر من مدت‌ها بود که روی کشتی‌ او کار کرده بودم. او را با پژمان درستکار آنالیز کرده بودیم و همه‌چیز روی تشک طبق پیش‌بینی‌ها جلو رفت و توانستم شکستش بدهم. در مورد پتروشویلی هم واقعا متفاوت ظاهر شدم. من در نیمه‌نهایی المپیک به این گرجستانی باختم. سعی کردم از اشتباهاتی که در توکیو مرتکب شده بودم، درس بگیرم. پتروشویلی عناوین زیادی دارد. او نقره و برنز المپیک را دارد. کشتی‌ گرفتن با او همیشه سخت است. این برای سومین بار بود که من با این حریف روبه‌رو می‌شدم. دفعه اول در فینال لیگ ایران بود که شکستش دادم. در المپیک اما او کشتی بهتری گرفت ولی در جهانی نروژ خدا را شکر برنامه مربیان را پیاده کردم و به مدال طلا رسیدم.

‌برنامه و توصیه مربیان چقدر در کسب این مدال طلا تأثیرگذار بود؟

کُچ‌کردن واقعا یکی از بخش‌های مهم در کشتی است. واقعا می‌گویم برنامه و توصیه پژمان درستکار و سایر مربیان در نتیجه کارم تأثیر زیادی داشت. آنها با روحیه خوبی که به من دادند، من را با انرژی مضاعفی راهی تشک کردند. ضمن اینکه حسن یزدانی با بردش در فینال که قبل از مسابقه من بود، روحیه خیلی خوبی به من داد و نکاتی را در مورد فینال گفت. حسن‌آقا ستون و کاپیتان تیم ماست. برد او مقابل تیلور خیلی روی من هم تأثیر گذاشت. او قبل از فینال از من خواست که حواسم باشد اشتباه نکنم.

گیبل استیوسون تا پیش از این نفر برتر وزن ۱۲۰ کیلوگرم کشتی آزاد دنیا بود. او اما بعد از کسب طلای المپیک توکیو خداحافظی کرد. اگر او در نروژ بود، فکر می‌کنید چه نتیجه‌ای برای شما رقم می‌خورد؟

نمایشی که من از کشتی‌گیر آمریکایی دیدم، به نظر آن‌طور نبوده که خیلی کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد. درعین‌حال این را هم نمی‌توانم بگویم که من از او بهترم یا او از من بهتر است. ورزش قهرمانی روی تشک است. هیچ‌چیز از قبل مشخص نیست. من هم اهل کری‌خواندن قبل از مسابقه نیستم. اما با تمریناتی که داشتم فکر می‌کنم اگر او هم در نروژ بود، می‌توانستم شکستش بدهم. من به دنبال این هستم که در چند مسابقه جهانی و دو سه المپیک دیگر هم برای کشورم مدال بگیرم.

‌مدال طلای شما شیرینی دیگری هم داشت. اینکه کشتی آزاد ایران بعد از سه دهه دوباره در سنگین وزن صاحب مدال طلای جهان شد. دراین‌باره چه صحبتی دارید؟

پیش از من زنده‌یاد علیرضا سلیمانی این مدال را کسب کرده بود که به ۳۲ سال قبل برمی‌گردد. بعد از ایشان این افتخار نصیب بنده شد. واقعا حس خوبی دارم که بعد از این همه سال توانستم این طلسم را بشکنم.

‌از الان به بعد چه برنامه‌ای دارید؟

ما در این یک سال اخیر به خاطر بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی، تمام‌وقت در اردو بودیم. این مدت خیلی از خانواده دور بودیم. فعلا می‌خواهم در کنار خانواده‌ام باشم و با آنها مسافرت بروم. ان‌شاءالله بعد از استراحت رقابت‌های باشگاهی لیگ را در پیش داریم. من با تیم فولادین ذوب آمل قرارداد بستم. بعد از آن هم منتظر هستیم تا فدراسیون برنامه‌های تیم ملی را اعلام کند.