شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کره جنوبی

تهدید عجیب امیرعبداللهیان درباره کلاهبرداری کره جنوبی

آفتاب یزد: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید» این جمله وزیر امور خارجه سابق کشورمان در نشست وین قبل از توافقات برجام بود. صحبتی که در رویارویی محمد جواد ظریف با همتای آمریکایی‌اش گفته شد و برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم ثبت شد چرا که نشان از شان دیپلماسی کشورمان داشت. اما به تازگی خبرهایی از تهدید ایران علیه کره جنوبی منتشر شده است که شاید تیترهای مربوط به آن در نگاه اول یادآور همان شان دیپلماتیک گذشته باشد اما جزئیات مربوط به آن بیشتر نشان از یک چشم و هم چشمی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان، سه‌شنبه گذشته در جریان دیدار با سفیر و روسای نمایندگی‌های ایران در روسیه در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به بدعهدی کره جنوبی در طول سه سال گذشته در پرداخت مطالبات کشورمان و عدم تحقق وعده‌های این کشور در زمینه پرداخت مطالبات ما گفته بود:« به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌ای‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟»

وی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در مورد بحث کره‌ جنوبی خاطرنشان کرد: «به وزیر خارجه این کشور گفتم مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره‌ی را پخش نمی‌کنیم به دلیل این که کره به تعهدات خود عمل نمی‌کند که در همین رابطه وزیر خارجه کره جنوبی تاکید داشت که این ارتباط فرهنگی بین دو کشور قطع نشود.»او با بیان این که با ذکر این موضوع می‌خواستم که به مسئله فرهنگ‌سازی و تاثیر آن در روابط دو کشور و شناخت ملت‌ها از یکدیگر اشاره کنم، اظهار کرد: «دولت سیزدهم دولتی عملگرا و نتیجه‌محور است و برایش خروجی مهم است. اکنون نیز که بحث مذاکرات هسته‌ای مطرح است یک سوال مهم در این زمینه این است که در این مذاکرات چگونه طراحی کنیم که نتیجه ملموسی داشته باشد و مردم احساس کنند که اتفاقی افتاده و دستاوردی حاصل شده است؟»

با این اوصاف سوال اینجاست که آیا این نحوه مذاکره در شان دستگاه دیپلماسی کشورمان است؟ و آیا چنین صحبت‌هایی در شرایط کنونی نتیجه بخش خواهد بود؟

>مجلسی‌ها چه می‌گویند؟

در ابتدا باید دید نظر نمایندگان مجلس که به وزرا رای اعتماد داده‌اند در خصوص این مسئله چیست؟

ابراهیم عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص

به آفتاب یزد گفت:« بخش اعظم منابع بلوکه شده ما به دلیل بی‌برنامگی و انفعال بیش از حد دیپلماسی دولت قبل بوده است. اگر در دولت قبل با روحیه جسورانه و قاطعانه وارد میدان دیپلماسی می‌شدند امروز نباید منابع ما و اموال کشورمان در یک کشوری مثل کره جنوبی بلوکه می‌شد.»

وی تصریح کرد:« البته ما باید تلاش کنیم همیشه از موضع اقتدار و عزت در دیپلماسی حرف بزنیم، این یک بحث کلی است. هر کسی که بر مسند دیپلماسی کشور قرار می‌گیرد تلاشش باید بر این باشد که بر اساس یک رویکرد کاملا شجاعانه، قاطعانه و برخواسته از منافع ملی صحبت کند و این خواست ملت و همچنین مجلس به نمایندگی از ملت از همه دولت‌ها در گذشته بوده، امروز به ویژه مجلس یازدهم هم این خواسته را از تیم دیپلماسی کشور دارد. بنابراین در مذاکره با کره جنوبی در رابطه با منابع بلوکه شده حتما باید از موضع عظت، اقتدار، قاطعیت، شجاعت و صلابت حرف زد. ایران باید به طور واضح به کره جنوبی گوشزد کند که راه‌های تنبیه آن‌ها فراوان است و این موضوع تنها به تحریم کالاهای کره‌ای معطوف نمی‌شود بلکه ابزار بی‌شماری در کشور ما در حوزه دیپلماسی برای تنبیه آن‌ها وجود دارد. ما می‌توانیم از ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماسی و همچنین سایر ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما مطمئن هستیم کره جنوبی‌ها سر عقل خواهند آمد.»وی در پاسخ به این سوال که آیا نحوه عملکرد آقای امیر عبدالهیان را در این حوزه قبول دارید، گفت:« سوال شما با جواب من متفاوت است. جواب من این است که دیپلماسی باید از موضع عزت، اقتدار و عظمت ملت ایران باشد.»این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا صحبت‌های وزیر امور خارجه از موضع اقتدار بوده است، گفت:« جواب من این است که باید همیشه دیپلماسی کشور از موضع عزت، اقتدار و عظمت ملت ایران باشد.»

>کارشناسان چه می‌گویند؟

با این همه نظر کارشناسان مخالف نمایندگان مجلس است؛ احسان حضرتی کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« موضع وزیر امور خارجه‌ در قبال کره در مورد پول‌های بلوکه شده بسیار جالب و قابل تامل بود چرا که یکی از مهمترین و اولین گام‌ها در امور سیاست خارجی در مقابل هر اتفاقی اتخاذ موضع رسمی است.این موضع باید به گونه‌ای باشد که هم دیدگاه شما را برای دیگران تشریح کند و هم بتواند سنگ بنای اقدامات دیگر باشد.»

وی تصریح کرد:« زمانی که ‌ اتفاقی در سطح روابط دو جانبه،چند جانبه یا بین‌المللی رخ می‌دهد، شما باید موضع‌گیری کنید، بهرحال یک طرف ماجرا ممکن است شما باشید و یا حتی نباشید، ولی باید طوری حرف بزنید که همه بدانند موضع شما چیست و اگر در آینده تصمیم به مداخله گرفتید براساس همان موضع خودتان رفتار کنید، نمی‌شود که اولش بگویید بد است اما در ادامه جوری رفتار کنید که خوب است. به همین دلیل هم در خصوص موضع‌گیری آقای امیر عبدالهیان باید گفت ما نیاز به یک موضع‌گیری جدی‌تر داریم، پخش نکردن سریال کره‌ای چه آسیبی به روابط ما با سئول می‌زند؟ یا حتی چه مقدار تاثیر در تراز تجاری ما با این کشور دارد؟ نمی‌شود که گفت سریال‌های شما را پخش نمیکنیم تا پولمان را بدهید و انتظار داشته باشیم کره فورا اقدام به پرداخت پول کند. این کار می‌تواند بخشی از اقدام ما علیه کره جنوبی باشد اما نیاز به اعلام رسمی ندارد.»

حضرتی در خصوص اقداماتی که می‌توان در خصوص کروه جنوبی انجام داد گفت:« قطعا کارهای دیگر هم میشود کرد. می‌توانند یک رفتار پلکانی را نسبت به کره در پیش بگیرند. همین ممنوعیت ورود کالای کره‌ای یک کار مهم و بسیار تاثیر‌گذار است به شرطی که مشمول همه کالاهایشان بشود، این ضربه جدی به کره می‌زند،ما مصرف‌کننده خوبی برای کالاهای کره‌ای هستیم، همزمان می‌توان به سمت دیگر کشور‌های شرقی مانند تایوان و ژاپن حرکت کرد تا سئول متوجه شود که بازاری را از دست داده است، در میان این اقدامات می‌توانیم عدم خرید و پخش سریال‌های کره‌ای را نیز انجام دهیم تا کره متوجه قطع روابط فرهنگی نیز بشود.» وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدامات کافی است؟ گفت:« تا حدودی بله،در گام بعدی می‌توان سفرهای وزیر خارجه،معون اول ریاست جمهوری یا حتی شخص رئیس جمهور به شرق آسیا را به گونه‌ای تنظیم کرد که وارد سئول نشوند و این رفتار برای کره بسیار سنگین تمام میشود،آنوقت مقامات سئول به صرافت می‌افتند تا با تهران مذاکره کنند. » حضرتی در باره اینکه به نظر شما موضع‌گیری وزیر امور خارجه درست بود تاکید کرد:« واقعیت این است که شان اجل شخص وزیرخارجه است تا این نوع موضع‌گیری را مطرح کند، این وجهه خوبی برای آقای وزیر نمیسازد. از آقای امیرعبداللهیان بعید بود خودشان این حرف را بزنند، البته من فایل صوتی را نشنیده ام، شاید به مزاح این را گفته باشند، ولی باز فرقی نمی‌کند،بهتر بود یکی از معاونان یا مدیران وزارت خانه اینگونه موضع می‌گرفتند و یا حتی بدون اعلام موضع به صدا و سیما دستور می‌دانند تا این امر را اجرا کند. این نوع موضع‌گیری قطعا نتیجه ‌بخش نخواهد بود و بیشتر به وجهه بین‌المللی ایران ضربه میزند، باید با رفتار درست براساس سیاست رسمی موضع بگیریم و از آن مهمتر انجام دهیم تا به بهترین شکل حق خودمان از کره را بگیریم.»