شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قزوین#روستای

یک عروسک ابزار احیای هویت و اصالت روستایی در قزوین است

ایسنا/ براساس سخنان یک کارآفرین جوان در روستای الولک از توابع قزوین، یک عروسک ابزار احیای هویت و اصالت روستایی در قزوین است.

مریم میرزایی با بیان اینکه تولید عروسک ها از اواخر سال 92 و اوایل 93 آغاز شد، اظهار کرد: از خانم ها و آقایان روستا سؤال کردیم که قدیم ها مادرها و پدرانشان چطور عروسک تولید می کردند، آنها هم شروع کنند و مانند گذشته به ساخت عروسک بپردازند که استقبال زیادی شد و در حال حاضر قریب به 8 نفر بصورت جدی مشغول به فعالیت هستند که پیرترین آنها 80 سال سن دارد و تعداد 10 نفر هم برای سرگرمی به ساخت عروسک مشغول هستند. با این کار منبع درآمدی برای خانم های علاقمند روستایی ایجاد شده است.

وی در ادامه بیان کرد: نام هر عروسک را شخص تولیدکننده انتخاب می کند نامهایی مانند خاتون و گل اندام و معروف ترین عروسک ما گلرخ نام دارد که این عروسک به زیبایی تصویر زندگی یک زن روستایی را به نمایش درمی آورد، عروسکی که شهرت زیادی هم پیدا کرده است. زنان روستا عروسک های محلی را با اشکال متنوعی همچون زن، مرد، کودک و حیوانات مختلف می سازند، عروسک هایی که به زیبایی هویت و اصالت روستای الولک را با بهره گیری از انواع لباس های محلی و سبک زندگی سنتی به نمایش می گذارند.

این کارآفرین جوان روستای الولک با اشاره به فروش عروسک ها در دیگر شهرها خاطرنشان کرد: عروسک های ما تا قبل از شیوع کرونا به استان های یزد، کرمان، کرمانشاه و تهران و همچنین به کشورهای آلمان، بلژیک و ارمنستان فرستاده شد و همچنین گردشگرانی که برای بازدید به روستای الولک می آمدند استقبال خوبی داشتند و این عروسک ها را خریداری می کردند. عروسک ها برحسب اندازه با قیمت های متفاوت به فروش می رسد.

وی با اشاره به ویژگی های خاص این عروسک ها گفت: عروسک ها کاملا از مواد طبیعی و بازیافتی ساخته شده و میتوان آنها را به وسیله ماشین لباسشویی شست و لباس های عروسک ها قابل تعویض است. لباس عروسک ها از جنس پارچه، قابل شستشو و به صورت محلی طراحی شده، با رنگ های شاد و با استفاده از نخ و سوزن آماده می شوند. اجزای تشکیل دهنده لباس عروسک ها شامل هدبند، چادرشب، تنبان و شال است که خانم های روستا براساس عروسک های دوران کودکی و خلاقیت و حافظه خود این عروسک ها را طراحی و درست می کنند ضمن اینکه نوآوری های در این عروسک های محلی دوخت گالش برای عروسک گلرخ است.

میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: عروسک های محلی از یاد رفته به همت بانوان روستای الولک احیا و هویت جهانی پیدا کردند. همه عروسک ها شناسنامه دارند که شامل اسم عروسک، نام سازنده، نام روستا و نام شهرستان است، هر عروسک قصه خودش را دارد که برگرفته از شخصیت های گذشته ای است که در روستا زندگی می کردند. کودکان روستای الولک استقبال خوبی از عروسک ها دارند و مهمتر اینکه بزرگترها به دلیل یادآوری خاطرات گذشته خود، کودکانشان را به این عروسک ها علاقمند می کنند. عروسک سازی الولک که معرف نوع پوشش روستاست به نام روستا به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یک عروسک ابزار احیای هویت و اصالت روستایی در قزوین است