شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#ایالات متحده

برای اولین بار از زمان خروج نیروها از افغانستان؛

هیأتهای نمایندگی آمریکا و طالبان در دوحه دیدار می کنند

هیأتهای نمایندگی آمریکا و طالبان در دوحه دیدار می کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام بلندپایه دولت ایالات متحده از دیدار هیأت نمایندگی این کشور با نمایندگان بلندپایه طالبان در پایتخت قطر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دو مقام بلندپایه دولت ایالات متحده اعلام کرد که یک هیأت نمایندگی از سوی واشنگتن قرار است در روزهای شنبه و یکشنبه برای نخستین بار با نمایندگان بلندپایه طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر، دیدار کند.

گفته می‌شود که این دیدار رو در رو نخستین دیدار صورت گرفته از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان و تسلط کامل طالبان بر بخشهای وسیعی از خاک این کشور است.

این مقامات آگاه خاطرنشان کردند که هیأت نمایندگی آمریکا شامل مقاماتی از وزارت خارجه، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده و جامعه اطلاعاتی آمریکا خواهد بود و در نظر دارد تا طالبان را برای تضمین تداوم خروج امن شهروندان آمریکایی و سایر غیرنظامیان از خاک افغانستان و آزاد سازی «مارک فرِریچز» شهروند آمریکایی ربوده شده تحت فشار قرار دهد.

دیگر اولویت موردنظر هیأت نمایندگی آمریکا، وادار سازی طالبان به پایبندی به تعهد و التزام خود برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به بستری مناسب برای رشد القاعده و سایر گروههای تروریستی و همچنین اعمال فشار بر این گروه جهت بهبود امکان دسترسی به کمک‌های بشردوستانه خواهد بود.

«زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه ایالات متحده که سالهاست رهبری گفتگوها با طالبان را برعهده داشته و یک شخصیت مهم و کلیدی در گفتگوهای صلح با طالبان بشمار می‌رود، عضو این هیأت اعزامی نخواهد بود.

در هیأت نمایندگی آمریکا «تام وست» معاون نماینده ویژه وزارت خارجه و همچنین «سارا چارلز» مقام آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده حضور دارند. در گروه طالبان نیز مقامات کابینه این گروه حضور خواهند داشت.

به گفته یک مقام بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، «این دیدار در مورد شناسایی رسمی یا اعطای مشروعیت (به دولت طالبان) نیست. ما همچنان به صراحت اعلام کردیم که [اعطای] هرگونه مشروعیت باید به واسطه اقدامات خود طالبان صورت بگیرد. آنها لازم است یک سابقه پایدار ایجاد کنند».