دولت روسیه با بیان آنکه آمریکا باید مصونیت دیپلماتیک سه کارمند سفارتش در  روسیه را که متهم به سرقت وسیله‌ای از یک شهروند هستند، لغو کند، افزود: «چنانچه آمریکا از این کار امتناع ورزد، این سه کارمند باید هرچه سریعتر خاک روسیه را ترک کنند.»

مصونیت دیپلماتیک، نوعی مصونیت قانونی است که به موجب آن دو کشور متعهد می‌شوند دیپلمات‌ها و مقامات ارشد دولتی یکدیگر را تحت تعقیب قانونی، قرار ندهند، اما امکان اخراج آن‌ها را دارند.

به تازگی منابع خبری از درخواست برخی سناتور‌های آمریکایی برای اخراج ۳۰۰ دیپلمات روس از این کشور خبر دادند. سناتور‌های دموکرات و جمهوریخواه در نامه‌ای خواستند که در صورت عدم صدور روادید بیشتر برای آمریکایی‌ها در راستای فعالیت در اماکن دیپلماتیک واشنگتن در روسیه، ۳۰۰دیپلمات روس را از این کشور اخراج کنند.

پیشتر در ماه اوت وزارت خارجه روسیه، سفارت آمریکا در مسکو را از حفظ، استخدام یا قرارداد با کارکنان روس یا کارکنان سایر کشور‌ها منع کرده بود و به همین دلیل سفارت آمریکا مجبور به اخراج ۱۸۲ کارمند و ده‌ها پیمانکارِ خود شد.

پیش از این اتفاقات مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه‌ای را در لایحه بودجه دفاعی این کشور مد نظر قرار دادند که به کاخ سفید توصیه می‌کرد تا ۳۵ شهروند روسیه را به اتهام آنچه دست داشتن در نقض حقوق بشر خوانده شده بود، در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.