شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستان#مذاکره

مذاکره با پاکستان زیرسایه اختلافات بزرگ!+جزییات

معاون وزیر خارجه آمریکا درحالی به دیدار و مذاکره با مقام‌های دولت اسلام‌آباد آمد که حتی همتای پاکستانی برای استقبال از وی حضور نیافت، امری که بیانگر کدورت‌های جدی میان دو کشور و بدگمانی پاکستانی‌ها از رویکرد یکجانبه و سختگیرانه دولت ایالات متحده است.

مذاکره با پاکستان زیرسایه اختلافات بزرگ!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از منابع رسمی پاکستان، «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا که شب گذشته برای سفر دو روزه وارد اسلام‌آباد شد، به دیدار مشاور امنیت ملی پاکستان رفت.

وی امروز (جمعه) نیز برای دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان به محل وزارت امور خارجه این کشور رفت جایی که حتی مقام همتراز با مهمان آمریکایی از وی استقبال نکرد و تنها یک مقام در سطح مدیرکل وزارت خارجه از معاون وزارت امور خارجه ایالات متحده استقبال کرد.

این سفر همزمان با شکاف فزاینده در روابط دو کشور، تداوم اتهامات آمریکا علیه پاکستان مبنی بر تبانی با طالبان و کارشکنی در صلح افغانستان، نگرانی واشنگتن از ایمنی زرادخانه‌های اتمی پاکستان و لایحه جمهوری‌خواهان آمریکایی علیه پاکستان انجام می‌شود.

براساس این گزارش، وندی شرمن در دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه و «معید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان پیرامون روابط دوجانبه و تحولات افغانستان به رایزنی پرداخت.

استقبال سرد طرف پاکستانی از نفر دوم وزارت امور خارجه آمریکا بیانگر تشدید اختلافات میان دو کشور است درحالی که واشنگتن از بیش از ۲ سال گذشته نیز سفیر جدید در اسلام‌آباد مقرر نکرده است. برخی از مقامات پاکستان عدم حضور سفیر آمریکا را به مثابه بی توجهی واشنگتن به اسلام‌آباد می‌دانند.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع دیپلماتیک در واشنگتن گفتند: دولت بایدن در مذاکرات خود با پاکستان بر چهار نکته اصلی شامل به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان، تحریم های بین المللی علیه افغانستان، دسترسی آمریکا به افغانستان و همکاری ضد تروریسم میان دو کشور تمرکز خواهد کرد.

پایگاه خبری «داون» پاکستان به نقل از این منابع گزارش داد: ایالات متحده نمی خواهد پاکستان دولت موقت طالبان را قبل از بقیه اعضای جامعه بین المللی به رسمیت بشناسد. در عوض، از پاکستان می خواهد به تلاش های خود برای نرم کردن موضع طالبان در موضوعات بحث برانگیز مانند تشکیل دولت فراگیر، حقوق بشر، تحصیل دختران و اجازه کار به زنان ادامه دهد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای از دیدار قریشی با معاون وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد: وزیر خارجه پاکستان گفت که رایزنی‌های متداوم و منظم با آمریکا به سود دو کشور و همچنین ثبات و امنیت منطقه است.

وندی شرمن نیز درباره تحولات افغانستان، همکاری‌های واشنگتن با اسلام‌آباد، مسائل منطقه‌ای، مذاکرات دوجانبه با پاکستان درباره چالش تغییرات آب و هوا و همکاری در حوزه انرژی‌ تبادل نظر کرد.

سفر فعلی وندی شرمن به اسلام‌آباد از زمان آغاز کار دولت جوبایدن در آمریکا و تسلط طالبان بر افغانستان اولین بازدید یک مقام بلندپایه دیپلماتیک ایالات متحده به پاکستان است.

وبگردی