شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیس جمهور#دلار#اختلاس#افغانستان

«سیگار»: درباره اختلاس میلیون‌ها دلار توسط اشرف غنی تحقیق می‌کنیم

«سیگار»: درباره اختلاس میلیون‌ها دلار توسط اشرغنی تحقیق می‌کنیم

اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد که درباره اتهام‌هایی اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان مبنی بر اختلاس میلیون‌ها دلار تحقیق می‌کند.

به گزارش مشرق، «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد که درباره اتهام‌های اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان مبنی بر اختلاس میلیون‌ها دلار تحقیق می‌کند.

این درحالی است که اشرف غنی در تاریخ ۲۴ مردادماه سال جاری و پس از ورود طالبان به کابل از افغانستان فرار کرد.

همزمان با فرار رئیس جمهور سابق افغانستان، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه اشرف غنی میلیون‌ها دلار را با خود برده است.

اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان، پس از مدتی در پیامی ویدئویی این اتهامات را رد کرد.

جان سپکو در یک نشست مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: «ما هنوز این موضوع را ثابت نکرده‌ایم. در حال بررسی آن هستیم، در حقیقت کمیته نظارت و اصلاحات دولت از ما خواسته تا این موضوع را بررسی کنیم.»

سپکو در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اظهارداشت که با توجه به فساد گسترده در افغانستان ناکامی پروژه‌های آمریکایی نباید قابل نگرانی باشد.

وی افزود: «فساد به حدی فراگیر بود که در نهایت ماموریت امنیتی و بازسازی در افغانستان را تهدید کرد».

«مایکل کوگلمن» پژوهشگر ارشد اندیشکده «ویلسون» پیش از این گفته بود: آمریکا با درک این که سرازیر شدن مبالغ هنگفت به فساد در افغانستان دامن می‌زند، از این پدیده به عنوان ابزار استفاده کرد.

وی تصریح کرده بود: مطمئن نیستم که بگویم آمریکا از فساد به عنوان ابزار استفاده کرد اما سوء ظن درباره این موضوع از دیر باز وجود داشت و این گزارش آن را بسیار روشن ساخته است.

به گفته کوگلمن، مقامات آمریکایی مبالغ زیادی پول را به افغانستان سرازیر کردند و بخوبی می‌دانستند که این اقدام بیش از آنکه منجر به توسعه و یا صلح شود به فساد دامن می‌زند.

منبع: تسنیم