شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#لیبی#منابع

ترکیه ۳۳۰ تروریست سوری را به لیبی اعزام کرد

اعزام ۳۳۰ تروریست سوری توسط ترکیه به لیبی

منابع معارض سوری از اعزام ۳۳۰ تروریست از شمال این کشور به لیبی از سوی سازمان اطلاعات ترکیه خبر دادند.

به گزارش مشرق، نهاد موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) مدعی شد که سازمان اطلاعات ترکیه صبح امروز (جمعه) ۳۳۰ تن از مزدوران خود را در سوریه، به لیبی اعزام کرده است.

به نوشته وبسایت این نهاد، همزمان با اعزام این تعداد شبه‌نظامی به لیبی، آن دسته از مزدورانی که پیش از این به لیبی اعزام شده و اکنون خواستار بازگشت به سوریه بودند نیز راهی کشورشان شدند.

به گفته منابع محلی، این افراد سوار بر اتوبوس با عبور از گذرگاه «حوار کلس» در ادلب وارد ترکیه شدند تا از آن‌جا راهی لیبی شوند. همزمان یک هواپیمای نظامی نیز ۲۰۰ مزدور سوری را از لیبی به ترکیه باز می‌گرداند. در چهار روز گذشته ۴۲۰ تن از این افراد از لیبی به سوریه بازگشته‌اند.

ترکیه به واسطه گروهک‌های تحت امر خود در دو منطقه عملیاتی «شاخه زیتون» و «سپر فرات» در شمال و شمال شرق سوریه اقدام به جذب نیرو برای اعزام به لیبی می‌کند. هرچند از میزان و شدت این اعزام‌ها با کاهش تنش در لیبی کاسته شده و در تاریخ پنجم اکتبر اولین گروه از این شبه‌نظامیان به سوریه به تعداد ۳۰۰ نفر به سوریه بازگشتند. طبق گزارش‌های خبری، تعداد مزدوران سوری وابسته به ترکیه در لیبی به حدود ۷۰۰۰ نفر می‌رسد.

هر کدام از این شبه‌نظامیان به طور متوسط ماهانه ۲۵۰۰ لیر ترکیه (۳۰۰ دلار) حقوق دریافت می‌کنند. با این حال در سه ماه گذشته با دیرکرد پرداخت‌ها، اردوی نظامی ترکیه در لیبی دچار هرج و مرج شده بود و پرداخت‌ها از ششم سپتامبر از سر گرفته شد.

منبع: فارس