شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#قیمت نفت

رشد قیمت نفت به دنبال روی گرداندن صنایع از گاز / آمریکا از ذخایر استراتژیک خود برداشت می کند؟

با گرانی قیمت گاز که باعث شده برخی مناطق برای تولید برق از نفت استفاده کنند، قیمت طلای سیاه در آخرین روز معاملات هفته نیز افزایش یافت.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که برخی صنایع به دلیل گران بودن گاز، مصرف سوخت خود را از این فرآورده به نفت تغییر می‌دهند، و از طرفی در خصوص برداشت دولت آمریکا از ذخایر استراتژیک خود شک و تردید وجود دارد، قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش یافت و در مسیر ثبت رشد 5درصدی هفتگی قرار گرفت.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA اذعان داشت: "کاتالیزورهای بسیاری برای نگه داشتن محدودیت بازار وجود دارد." مویا به بازگشت فعالیت‌های اقتصادی و کاهش محدودیت‌های ویروس کرونا به عنوان نشانه‌ای برای افزایش تقاضای سوخت اشاره کرد و از طرفی ابراز نگرانی کرد که در صورت پیش رو بودن زمستانی سرد، منابع گاز بیشتر تحت فشار خواهد بود.

مویا اظهار کرد:"انتظار می‌رود که هیچ موردی در آینده نزدیک، کسری قابل توجه تقاضا/ عرضه را تغییر نخواهد داد."

معاملات آتی نفت خام برنت 1.07دلار معادل 1.3درصد افزایش یافت و به 83.02دلار در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 1.11دلار معادل 1.4درصد رشد، به قیمت 79دلار و 41سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

در اوایل هفته جاری، وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با صعود به قیمت 79دلار و 78سنت در هر بشکه، به بالاترین سطح خود در هفت سال اخیر رسید. در همین حال، برنت نیز بالاترین قیمت خود در سه سال اخیر یعنی 83دلار و 47سنت در هر بشکه را تجربه کرد.

پس از اینکه خبرنگار بلومبرگ در یک پست توییتری نوشت که وزارت انرژی ایالات متحده به دنبال برداشت از ذخایر استراتژیک خود نیست و همچنین قصد ممنوعیت صادرات را ندارد، قیمت نفت افزایش یافت.

اما یک منبع وزارت انرژی ایالات متحده به رویترز گفت که این موضوع صحت ندارد و افزود، در شرایط محدودیت عرضه انرژی، همیشه همه گزینه‌ها روی میز است.

تحلیلگران RBC در یادداشتی اظهار کردند: "یک جهش قیمتی دیگر می‌تواند بحث در خصوص چنین اقدامی را به منظور جلوگیری از رشد بیشتر قیمت انرژی مجددا احیا کند."

به طور کلی، گران شدن قیمت گاز که باعث شد برای تولید برق از نفت استفاده شود، و از طرفی تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن برای اضافه کردن 400هزار بشکه در روز به بازار، باعث رشد قیمت‌ها در هفته جاری شده است.

تحلیلگران بر این باورند که افزایش قیمت گاز و تغییر سوخت مصرفی از گاز به نفت، در حال حاضر اصلی‌ترین عامل جهش قیمت‌ها است.

یکی از تحلیلگران ای‌ان‌زد در یادداشتی خاطرنشان کرد: "تسریع در تغییر سوخت از گاز به نفت، می‌تواند تقاضای نفت خام مورد استفاده برای تولید برق در فصل زمستان در نیمکره شمالی را افزایش دهد." وی همچنین افزود که ذخایر میعانات ایالات متحده، شامل گازوییل و نفت گرمایشی در آستانه زمستان، در پایین‌ترین سطح خود از سال 2000 قرار دارد.

ای‌ان‌زد، چشم‌انداز خود برای تقاضای نفت خام در سه ماهه چهارم سال 2021 را به میزان 450هزار بشکه در روز افزایش داد.