شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#چین#مقامات

تلاش تایوان برای بهره برداری از نقش "قربانی" در تنش آمریکا و چین


تلاش تایوان برای بهره برداری از نقش "قربانی" در تنش آمریکا و چین

درحالیکه مقامات ارشد تایوان از عدم تمایل برای درگیری نظامی با چین خبر می‌دهند انتشار گزارشاتی مبنی بر آموزش نظامیان تایوانی از سوی نیروهای آمریکایی باعث پررنگ تر شدن تنش میان آمریکا و چین شده و این موضوع درحال حاضر مد نظر هیچ یک از طرفین نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که گروه کوچکی از نیروهای ویژه آمریکایی درحال آموزش نیروهای تایوانی بوده اند. سخنگوی پنتاگون که معمولا تمایلی به اظهار نظر در چنین موضوعاتی ندارد گفت: نظری درباره عملیات خاص، تقابل و یا آموزش ندارم اما مایلیم این موضوع را گوشزد کنم که حمایت ما از تایوان و رابطه دفاعی با تایوان همراستا با تهدید اخیر از سوی چین است.

وزیر دفاع تایوان از اظهار نظر دراین باره خودداری کرد و صرفا به گفتن این جمله بسنده کرد که : تمام تبادلات نظامی مطابق با برنامه های سالانه انجام می شود.

این دو منبع اشاره ای به مدت زمان این آموزش ها نکردند اما تایید کردند که آموزش ها از قبل از روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا آغاز شده بودند.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که هرگونه تایید این خبر از سوی مقامات آمریکا میتواند به بیشتر شدن تنش در روابط چین و آمریکا منجر شود، بخصوص درحالیکه چین در هفته های اخیر با انجام رزمایش های نظامی مختلف درحال قدرتنمایی به تایوان است.

بانی گلاسر، مدیر برنامه اسیای مارشال فاند دراین باره گفت: این احتمال را رد نمیکنم که پکن از این موضوع آگاه بوده باشد. اما رسانه ای کردن چنین خبری چین را مجبور خواهد کرد که واکنش نشان دهد، و احتمالا آنها نیز این کار را با افزایش فشار به تایوان انجام خواهند داد.

از سوی دیگر رئیس منطقه تایوان امروز (جمعه) مدعی شد که این جزیره به دنبال تقابل نظامی با چین نیست اما درعین حال از هیچ کاری برای دفاع از آزادی خود دریغ نخواهد کرد.

تسای در یک نشست امنیتی در تایپه گفت: تایوان به دنبال تقابل نظامی نیست. تایوان امیدوار به همزیستی سودمند دوجانبه، پایدار و صلح آمیز با همسایگانش است. اما تایوان درعین حال هر کاری برای دفاع از آزادی و راه دموکراتیک زندگی انجام خواهد داد.

در این نشست تونی ابوت، نخس وزیر سابق استرالیا نیز حضور داشت و باتوجه به تنش اخیر در روابط میان کانبرا و پکن به انتقاد از چین پرداخت. این مقام سابق استرالیایی در بخشی از صحبتهای خود با زیر سوال بردن قدرت چین گفت: قدرت نسبی چین با بالا رفتن سن جمعیت احتمالا کاهش یافته، رشد اقتصادی این کشور سرعت قبل را نداشته و نهادهای مالی چین درحال افول هستند. این مسئله کاملا  محتمل است که چین در آینده نزدیک حمله فاجعه باری را آغاز کند.

ابوت در ادامه اظهارات خود گفت که معتقد است آمریکا در برابر حمله احتمالی چین به تایوان سکوت نخواهد کرد و به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد. وی همچنین درباره واکنش استرالیا نیز گفت: معتقدم استرالیا نیز نباید به سرنوشت دموکراسی تقریبا 25 میلیون نفر نباید بی تفاوت باشد.

هرچند مقامات تایوانی سعی دارند خود را همچون یک قربانی در برابر چین و دومین ابرقدرت دنیا نشان دهند اما گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که این جزیره از تمام توان خود برای جلب نظر آمریکا و متحدانش برای جدایی از چین استفاده میکند و احتمالا انتشار چنین اخباری نیز برخلاف نظر مقامات آمریکایی است. واشنگتن هرچند به دنبال استفاده از تایوان به عنوان اهرم فشار علیه چین است اما بعید است تمایل داشته باشد به خاطر این جزیره درگیر جنگ نظامی با رقیبی قدرتمند همچون چین شود.

انتهای پیام/