شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران
راه‌اندازی هسته معاملات بومی بورس

بورس تهران در آستانه اتفاق جدید

کدخبر: 445765
اقتصاد نیوز : مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس آخرین اخبار از راه‌اندازی هسته معاملات بومی بازار سرمایه را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، روح‌الله دهقان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که برای ارتقای ظرفیت سامانه معاملات از اوایل اوج گرفتن بازار سرمایه اقداماتی انجام شد، توضیح داد: سامانه معاملات موجود نسبت به سامانه اصلی که از شرکت فرانسوی خریداری شده بود ظرفیت‌های به مراتب بالاتری دارد و شاید بیش از ۱۰ برابر سامانه فرانسوی در این سامانه ظرفیت سازی شده که این امر به دلیل توسعه‌هایی است که روی سامانه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که هر سامانه مبتنی بر فناوری اطلاعات تا حدی قابل گسترش و قابل توسعه است و تا یک میزان مشخص از ظرفیت را می‌تواند پوشش دهد به همین دلیل در بحث‌های بلندمدت و میان‌مدت بحث سامانه معاملات بومی و تولید داخل را مطرح کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ادامه داد: با سامانه معاملات بومی می‌توانیم ظرفیت‌های بالاتری را پوشش دهیم. این سامانه در حال حاضر تولید شده و از خردادماه سال جاری کارهای آن نهایی شده است اما بهره‌برداری از این سامانه نیازمند مشارکت سازمان بورس و بورس‌های کشور یعنی بورس تهران و فرابورس است.

وی با تاکید بر این‌که برای بهره‌برداری از سامانه نیاز به مشارکت نهادهای مذکور است، توضیح داد: به هر حال نمادهای معاملاتی باید به این سامانه منتقل شود و مدیریت  نمادهای معاملاتی در اختیار بورس‌ها و سازمان بورس است. در این راستا نامه‌نگاری‌های لازم را با سازمان انجام داده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری سازمان برای تعیین نحوه بکارگیری سامانه هستیم، زیرا سازمان باید تصمیم بگیرد کدام نمادها به سامانه جدید منتقل شود.

وی ادامه داد: در واقع هنوز تصمیم‌گیری در سازمان بورس و شرکتهای بورس و فرابورس صورت نگرفته و به شرکت مدیریت فناوری اعلام نشده است تا بتوانیم برای بهره‌برداری اقدام کنیم. پیش بینی می‌شود بعد از فرآیندهای قراردادی و تصمیم‌گیری شش ماه زمان برای زیربار بردن سامانه نیاز داریم.