شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آموزش و پرورش#وزارت
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته /

سهم پررنگ 3 دستگاه در ثبت رویدادهای قرآنی هفته

دومین هفته مهرماه در حالی پشت سر گذاشته شد که سه دستگاه، شامل سازمان قرآنی دانشگاهیان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه سهم پررنگی در ثبت و انتشار مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته داشتند.

به گزارش ایکنا، دومین هفته مهرماه 1400 در حالی آغاز شد که مهم‌ترین اخبار با محوریت سه دستگاه، سازمان قرآنی دانشگاهیان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه انتشار یافت.

این هفته با نقدهای صریح نماینده مجلس شورای اسلامی به وضعیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین غیرشفاف بودن وضعیت حفظ آغاز شد، در حالی که پیش بینی می‌شد صحبت‌های مطرح شده از سوی این نماینده موجی از اظهارنظرها در این زمینه ایجاد کند اما تنها شاهد پاسخ یکی از مسئولان دو حوزه مورد نقد بودیم.

در این هفته همچنین آماری از برپایی کلاس‌های آموزش حفظ قرآن کریم برای دانش‌آموزان در طول تابستان منتشر شد، آماری که البته به صورت کلی ارائه شد، در حالی که مخاطبان آن انتظار انتشار جزئیات بیشتری همچون میزان خروجی‌های برگزاری 100 هزار ساعت کلاس آموزشی را داشتند.

با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری مرحله نیمه نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در این هفته شاهد انتشار اخباری پیرامون این مسابقات بودیم؛ برگزاری دوره ارتقای سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن، برگزاری آزمون رشته تفسیر عمومی قرآن و انتشار جزئیات مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن از جمله مهم ترین اخبار منتشر شده در این زمینه بود. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی مهم در هفته جاری (10 تا 16 مهرماه) داشته‌ایم.

نقدهای صریح نماینده مجلس به وضعیت فعالیت‌های قرآنی کشور

در اولین روز هفته جاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی نقدهای صریحی به وضعیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین غیرشفاف بودن وضعیت حفظ قرآن کریم در کشور وارد کرد. وی با ابراز گلایه از نبود وضعیتی مشخص از تعداد حافظان قرآن و برنامه‌ای مدون برای این امر مهم، خواستار شد تا گزارشی شفاف از هزینه‌کرد‌های قبلی اعتبارات قرآنی به مجلس ارائه شود تا توان بیشتری برای دفاع از افزایش اعتبارات برای نمایندگان حاصل شود. حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در پاسخ به سوالی در مورد موضوع حفظ قرآن کریم و مشکلات این حوزه گفت: مهم‌ترین مشکل، نداشتن متولی در این مسئله است. ما امروز در مسئله حفظ قرآن کریم که مسئله مهمی است و مقام معظم رهبری نسبت به آن یک هدفی را نقطه‌گذاری کرده‌اند،‌ یک متولی خاص نداریم.

پاسخ دبیر ستاد حفظ قرآن به نقدهای نماینده مجلس

در حالی که انتظار می‌رفت از سوی مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی پاسخی به نقدهای مطرح شده داده شود، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مقام پاسخگویی به نقدهای وارد شده به بحث حفظ قرآن کریم بر آمد و در گفت‌وگویی با ایکنا با طرح این سوال که مجلس شورای اسلامی طی این سال‌ها برای قرآن چه اقدامی کرده است؟ گفت: در نقدهای مطرح شده به نداشتن متولی واحد برای امور قرآنی اشاره کردند. آیا تأسیس متولی واحد برای امور قرآنی وظیفه جایی غیر از مجلس و دولت است؟ اگر هر کسی در جایی که قرار دارد به درستی وظیفه خود را انجام دهد، همه چیز درست پیش خواهد رفت.

تدارک سازمان قرآنی دانشگاهیان برای سال تحصیلی جدید

در این هفته مسئولان سازمان قرآنی دانشگاهیان از اجرای طرحی به مناسبت شروع سال تحصیلی خبر دادند. لاله شهابی، مدیر اداره ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، با اشاره به اجرای رویداد فرهنگی - هنری «چهارفصل قرآنی» به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: با توجه به برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی - قرآنی از سوی متولیان امور قرآنی کشور و کم‌توجهی به مقوله‌های روز جامعه در این برنامه‌ها، معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بر آن شد تا با نگاهی متفاوت به موضوعات قرآنی، طرح جامع چهارفصل قرآنی را تدوین کند. در این طرح با توجه به رویدادهای مهم هر فصل از سال، موضوعی در نظر گرفته شده و تمامی برنامه‌های اجرایی در این رویداد حول آن موضوع خواهد بود و مخاطبان آن نیز تمامی دانشجویان علاقه‌مند هستند.

برگزاری آزمون هشتمین دوره طرح مشکوة

در خبر دیگری از سازمان قرآنی دانشگاهیان در دومین هفته مهرماه شاهد برگزاری آزمون هشتمین دوره طرح تلفنی حفظ قرآن کریم (مشکوة) ویژه جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور بودیم. این آزمون طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ مهرماه سال جاری به صورت آنلاین و با داوری اساتید مطرح ملی و بین‌المللی کشورمان از جمله «محمدمهدی بحرالعلوم» و «الهام ماندگارمهر» برگزار ‌شد.

محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در حاشیه برگزاری این آزمون که در محل این سازمان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: این آزمون با حضور ۵۲ نفر از حدود ۱۰۰ شرکت‌کننده که آمادگی حضور در اولین آزمون را داشتند، برگزار ‌شد. وی با اشاره به اینکه در اهداف تعیین شده سازمان قرآنی دانشگاهیان، مسئولیتی در قبال آموزش حفظ قرآن درج نشده است به دلایل ورود به این مقوله پرداخت و گفت: مقرر شد تا ظرفیت‌های سازمان برای کمک به جامعه نابینایان و کم توانان جسمی و حرکتی به خدمت گرفته شود. در موقعیت‌های مختلف تلاش شده است تا بخشی از فعالیت‌ها منطبق بر مسئولیت‌های اجتماعی که برای خود تعریف کرده‌ایم، باشد و طرح ملی مشکوة با توجه به این نگاه اجرایی شده است.

برگزاری آزمون رشته تفسیر در مرحله استانی

مرحله استانی آزمون رشته تفسیر عمومی قرآن کریم از مجموعه رشته‌های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن یکشنبه، ۱۱ مهر از ساعت ۱۰ همزمان در سراسر کشور برگزار ‌شد. در این مرحله ۱۰۴۰ نفر که از مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه یافته‌اند، حضور داشتند. در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم، دو تفسیر برای اهل تشیع و اهل تسنن معرفی شده بود، این منبع برای اهل تشیع «تفسیر نمونه» و برای اهل تسنن نیز «صفوة التفاسیر» بوده است.

ارائه گزارشی از وضعیت حفظ قرآن کریم به مقام معظم رهبری

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از اجرای دومین دوره پایش از دستگاه‌های عضو این ستاد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مقرر شده است تا پایان سال گزارشی از جریان حفظ قرآن در کشور به مقام معظم رهبری ارائه شود، نتایج این پایش می‌تواند مبنایی برای ارائه این گزارش شود. در حال حاضر از دستگاه‌ها خواسته‌ایم گزارش‌ها را آماده کنند و امیدواریم از ماه آینده دور دوم پایش را عملیاتی کنیم.

برگزاری 100 هزار ساعت کلاس آموزش حفظ قرآن

معاون مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این هفته از برگزاری بیش از ۱۰۰ هزار ساعت کلاس آموزشی به صورت مجازی در زمینه حفظ قرآن برای دانش‌آموزان سراسر کشور در تابستان ۱۴۰۰ خبر داد. این مقام مسئول ادامه داد: ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان دانش‌آموزان دوره ابتدایی بودند و مابقی از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم که از این تعداد ۷۵درصد دانش‌آموزان دختر و مابقی دانش‌آموزان پسر بودند. حدود ۷۴ درصد شرکت‌کننده در کلاس‌های آموزشی حفظ جزء ۳۰ و مابقی شرکت‌کننده در کلاس‌های آموزشی سایر جزء‌های قرآن کریم بودند.

برگزاری یک رقابت انتخابی

مسابقات انتخاب اعضای گروه جمهوری اسلامی ایران برای حضور در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام در هفته جاری برگزار شد. این رقابت‌ها به صورت برخط به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در کانون فرهنگی ـ هنری سمیه شهرری برگزار شد. در این مسابقات ۳۳ نفر از دانش‌آموزان برتر در رشته قرائت و حفظ قرآن حضور داشتند که در نهایت نفرات اول هر رشته به تفکیک دختران و پسران برای حضور در این رقابت‌ها، که اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با سی‌‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

اجرای پویش قرآنی کلام الله هدیه به رسول الله(ص)

پویش قرآنی کلام‌ الله‌ هدیه به رسول الله(ص) همزمان با آخرین روزهای صفر‌المظفر از سوی شورای قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی اربعین راه‌اندازی شد. علاقه‌مندان تا ۱۶ مهرماه می‌توانند ضمن قرائت یک حزب از قرآن و اهدای ثواب آن به پیشگاه حضرت رسول‌الله(ص)، عدد حزب خود را به سامانه ۳۰۰۰۹۷۵۰۰۰۹۰ ارسال کنند.

تشریح آخرین جزئیات مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن

در روزهای پایانی این هفته آخرین جزئیات مرحله نیمه نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه تشریح شد. حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به برگزاری مرحله نیمه‌نهایی(ضبط تصویری) چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ گفت: این مرحله از مسابقات طی روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر برگزار می‌شود. در برخی استان‌ها همچون اصفهان، تهران و خراسان رضوی، که تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر از دیگر استان‌هاست، ضبط تصویری در دو روز انجام می‌شود. در سایر استان‌ها با توجه به تعداد کمتر شرکت‌کنندگان در دو گروه بانوان و آقایان به صورت مجزا اما در یک روز ضبط می‌شود.

برگزاری دوره ارتقای شرکت کنندگان در مسابقات قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور آمادگی بیشتر شرکت‌کنندگان در مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، دوره ارتقای این شرکت‌کنندگان را به صورت آنلاین و طی روزهای ۱۵ و ۱۶ مهرماه برگزار کرد. محمد ضرغام، رئیس آموزش‌های تخصصی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در در این زمینه، گفت: دوره مذکور با حضور راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم و نیز نمایندگان ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

آغاز مسابقات قرآن وزارت دفاع

مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامل همسران و فرزندان دختر و پسر به صورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزای ۱، ۳، ۵ ، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء قرآن، اذان و مفاهیم طی روزهای ۱۶ و ۲۳ مهرماه از ساعت ۸ تا ۱۸ در ستاد سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار خواهد شد. مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات با رقابت ۷۹۹ نفر در دو گروه بانوان و آقایان برگزار شد که از این تعداد ۳۸۷ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند که طی این هفته مسابقات در بخش آقایان (شامل فرزندان پسر و کارکنان شاغل و وظیفه) با رقابت ۱۳۷ نفر انجام می‌شود.

آغاز ثبت‌نام برای حضور در مسابقات قرآن دانش‌آموزان

ثبت نام چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور همزمان با آغاز سال تحصیلی در دو بخش آوایی و پژوهشی آغاز شد. قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ عمومی و تخصصی (اجزاء ۱۰، ۲۰ ، ۵ و کل)، اذان و مداحی از جمله رشته‌های بخش آوایی و مفاهیم و تفسیر، احکام و انشای نماز، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله رشته‌های بخش پژوهشی است. دانش‌آموزان علاقه‌مند برای ثبت نام و درخواست منابع مسابقات می‌توانند به کانال مسابقات در شبکه شاد یا به دفتر آموزشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند.

انتهای پیام