شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#سازمان ملل#یمن

در ادامه تحولات منطقه؛

با فشار عربستان مأموریت کارشناسان سازمان ملل در یمن تمدید نشد

با فشار عربستان مأموریت کارشناسان سازمان ملل در یمن تمدید نشد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تمدید مأموریت کارشناسان تحقیق در یمن، خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تمدید مأموریت کارشناسان تحقیق در یمن، خودداری کرد.

این گزارش می‌افزاید شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تمدید مأموریت کارشناسانی که درباره نقض حقوق بشر در یمن تحقیق می‌کنند، خودداری کرده است.

این در حالی است که سازمان‌های غیر دولتی مدافع حقوق بشر، عربستان سعودی را متهم می‌کنند که برای عدم تمدید مأموریت کارشناسان هر چه در توان داشته به کار بسته است.

پیش نویس قطعنامه سازمان ملل پیش بینی می‌کرد که مأموریت گروهی از کارشناسان برجسته بین المللی و منطقه‌ای برای یک دوره جدید دو ساله تمدید شود. متن این قطعنامه را ۲۱ کشور رد کردند و ۱۸ کشور به آن رأی موافق و هفت کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند. در هفته جاری، سازمان‌های غیر دولتی زیادی اقدام عربستان سعودی برای به شکست کشاندن قعطنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را محکوم کردند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل سال گذشته در سی و ششمین نشست خود تشکیل هیأتی متشکل از کارشناسان برجسته منطقه‌ای و بین المللی برای تعقیب نقض حقوق بشر و تهیه گزارش در جنگ یمن را تصویب کرده بود.

از سوی دیگر، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به انتشار خبر عدم تمدید کارشناسان این سازمان برای بررسی وضعیت جنگی یمن اعلام کرد که دبیرکل این سازمان مخالف لغو تحقیق درباره جنایات جنگی در یمن است.

«استفان دوجاریک» در این ارتباط گفت: دبیرکل تأکید می‌کند که نیاز به اجرای اصل پاسخگویی و بررسی وقوع جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در یمن وجود دارد.

سخنگوی آنتونیو گوترش افزود: ما به وضوح می‌دانیم که تصمیم عدم تمدید امروز به عهده کشورهای عضو است و آن‌ها این حق را دارند و مسئولیت اتخاذ چنین تصمیماتی را بر عهده می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اما ما همچنان به اجرای اصل پاسخگویی در یمن کشوری که در آن شهروندانش بارها شاهد جنایت علیه بشریت بوده اند، ادامه خواهیم داد.