شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#سازمان ملل

سازمان ملل:

گفتگوها بین ایران و عربستان بسیار حائز اهمیت است

گفتگوها بین ایران و عربستان بسیار حائز اهمیت است

سخنگوی سازمان ملل متحد با استقبال از گفتگوها بین ایران و عربستان، این گفتگوها را بسیار مهم برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی سازمان ملل متحد از گفتگوها میان ایران و عربستان سعودی استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل با استقبال از گفتگوها بین تهران و ریاض، این گفتگوها را مهم توصیف کرد.

وی گفت: رایزنی بین عربستان سعودی و ایران بسیار حائز اهمیت است و از حساسیت بسیار حیاتی برای امنیت منطقه برخوردار می‌باشد.

این در حالی است که نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: امیدواریم گفت‌وگو میان ریاض و تهران به کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌های بلندمدت منطقه‌ای کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) از ادعای عربستان سعودی درباره انجام مذاکرات مستقیم با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی استقبال کرد.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود ضمن استقبال از این اقدام نوشت: «امیدواریم گفت‌وگو میان ریاض و تهران به کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌های بلندمدت منطقه‌ای کمک کند.»‌

پیشتر فیصل بن فرحان بن عبدالله وزیر خارجه سعودی در نشست خبری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به موضع گیری درباره موضوعات مختلف از جمله ایران پرداخته بود.

فیصل بن فرحان با بیان اینکه روابط عربستان با اتحادیه اروپا عمیق و تاریخی است گفت: در گفت وگو با بورل بر موضع عربستان درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردم.

وی مدعی شد: ما به شدت از تخطی ایران نگران هستیم و این اقدامات با برنامه صلح آمیزی که ایران از آن صحت می‌کند، در تضاد است.. به بورل گفت که عربستان حامی تلاش‌های مربوط به ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

بن فرحان همچنین تاکید کرد: گفت‌وگوها با ایران همچنان در مرحله مقدماتی است و امیدواریم که مسائل مورد اختلاف را فرا گیرد.

علاوه بر این سخنگوی وزیرخارجه ایران نیز امروز (ددوشنبه ۱۲ مهرماه) در گفتگوی مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی و خارجی در خصوص روابط ایران و عربستان سعودی بیان داشت که دو طرف تاکنون چند دور در بغداد مذاکره کرده‌اند. وی بیان داشت: «ما درباره مسائل مورد علاقه در زمینه روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم و به قرار گرفتن در موقعیتی که گفت‌وگوهای صریح و صادقانه‌ای را با دوستانمان در عربستان سعودی داشته باشیم امید فراوان داریم». خطیب زاده گفت: به نظرم اگر (مواضع) تغییر کند مذاکرات با نتایج مطلوبی همراه خواهد شد.