شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#همزمان#کودکان

همزمان با ایام دهه آخر صفر رخ داد؛

روایت کودکانه «غنچه‌های قرآنی» از ائمه اطهار(ع)

روایت کودکانه «غنچه‌های قرآنی» از ائمه اطهار(ع)

کودکان مهدالرضا (ع) با آغاز سال تحصیلی و همزمان با ایام دهه آخر ماه صفر با ارسال نقاشی و تصاویر فضاآرایی خانه پیرامون دهه آخرماه صفر در پویش «غنچه‌های قرآنی» شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ایام دهه آخر ماه صفر و رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) کودکان مهدالرضا (ع) با ارسال نقاشی در رابطه با ائمه اطهار (ع) و تصاویر فضاآرایی خانه ومحله خود با کمک خانواده‌هایشان پیرامون دهه آخر ماه صفر با رویکرد قرآنی و همچنین زیارت نیابتی از طرف کودکان سراسر کشور در پویش «غنچه‌های قرآنی» شرکت کردند و ارادت خالصانه و کودکانه خود را به اهل بیت عصمت و طهارت نشان دادند.
در این پویش سراسری که از ابتدای دهه آخر صفر آغاز شده است تا کنون آثار بسیاری از کودکان مهدالرضا علیه السلام از سراسر کشور تصاویری ارسال شد که در آن‌ها این ایام، گرامی داشته شده است.

‌جوایز معنوی و تبرکی برای شرکت کنندگان در این پویش ارسال خواهد شد

حجت‌الاسلام مسعود میریان، مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی درباره این پویش گفت: اینکه بتوانیم کودکان خودمان را هر چه بیشتر با تعالیم معنوی دین آشنا کنیم و تصویر ائمه اطهار را در ذهن آنها آن طور که باید ترسیم کنیم گام موفقی است که هرگز نباید از اهمیت آن غافل بود.

وی افزود: در این طرح کودکان مهدالرضا علیه اسلام که پیش از این با قرآن مأنوس شده و تحت تعالیم متعالی دینی قرار گرفته‌اند داوطلبانه در طرحی شرکت کرده‌اند که شناخت آنها را از سیره ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر می‌کند. هر سال که بیماری کرونا نبود برنامه‌های بسیاری با حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین جغرافیای بیرون از حرم مطهر رضوی برای کودکان داشتیم اما امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پویش «غنچه‌های قرآنی» برای کودکان مهدالرضا علیه السلام طراحی شد که خوشبختانه بازخوردهای خوبی تا امروز داشته است.

حجت الاسلام میریان بیان کرد: جوایزی معنوی و بسته‌های متبرک رضوی برای شرکت‌کنندگان در این پویش در نظر گرفته شده است که به زودی برای خانواده‌ها ارسال خواهد شد.
بی‌بی زینب احمدی یکی از مربیان مهدالرضا (ع) که به عنوان یکی از مجریان طرح در این پویش حضور داشت نیز درباره اهمیت حضور کودکان در این پویش گسترده گفت: این پویش امسال هم برای کودکانی برگزار شد که سال گذشته در مهدالرضا (ع) بودند و امسال به کلاس اول دبستان رفته‌اند و هم کلیه کودکانی که امسال در مهدالرضا (ع) ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: از کودکان شرکت کننده در این طرح خواسته بودیم تا نقاشی‌هایی پیرامون موضوع پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) برای ما ارسال کنند و در قالب تصاویری ویدئویی زیارت نیابتی از طرف کودکان کل کشور و همچنین از فضا آرایی خانه و محله با نگاه قرآنی متناسب با این ایام ارسال کنند که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شدیم و آثار بسیاری به دست دبیرخانه ستاد این پویش معنوی رسید.

فرزندم در این پویش با تعالیم دینی به خوبی آشنا شد

با تنی چند از اولیای کودکان مهدالرضا علیه السلام که در این پویش شرکت داشتند هم گفت‌وگویی داشتیم. محبوبه ظریفیان در این باره گفت: فرزند خودم را به مهدالرضا علیه السلام آوردم چون می‌دانستم در آنجا چیزهایی به بچه‌ها یاد می‌دهند که در بقیه مهدها از آنها تا حدودی غفلت می‌شود. فرزندم در این پویش شرکت کرد و خیلی راضی هستم از اینکه می‌بینم بچه‌ها از این طریق با دین و تعالیم دینی خودشان بیشتر آشنا می‌شوند و نسبت به هم‌سالان خود دانش بیشتری در این زمینه دارند.

او خاطرنشان کرد: مهدالرضا (ع) بچه‌ها را خودکار بار می‌آورد. آنها پیش از آنکه به مدرسه بروند حروف را می‌شناسند و خواندن بلد هستند. اضافه بر آن قرآن را فراگرفته‌اند و با آن مأنوس شده‌اند که تأثیرات بسیار مهمی در تربیت آنها رفتارشان با پدر و مادر و سایرین ایجاد می‌کند.

این مادر که یکی از فرزندانش را به مهدالرضا (ع) آورده است و در پویش غنچه‌های قرآنی شرکت کرده، تصریح کرد: در مهد کودک‌ها مربی‌ها فرصت و دانش کافی ندارند تا برای بچه‌ها روخوانی قرآن و مفاهیم قرآنی را توضیح دهند و به نظرم مهدالرضاعلیه السلام به بهترین شکل این کاستی را جبران کرده است. از آنجا که کودکان در این سن بسیار تحت تأثیر مربی خود هستند یک مربی خوب می‌تواند همچون پدر و مادر در تربیت فرزندان نقش بازی کند.

یکی دیگر از والدین این غنچه‌های قرآنی عنوان کرد: اینکه در مهدالرضا (ع) بچه‌ها با بازی و خنده قرآن و مسائل دینی را فرا می‌گیرند حرمت ارزشمندی است که اثرات بسیار مهمی در زندگی کودکان دارد و آینده آنها و به تبع جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. من خیلی راضی هستم که پسرم را در مهدالرضاعلیه السلام ثبت‌نام کرده‌ام و می‌بینم که آنها خیلی زود بعضی از مهم‌ترین مسائل دینی را یاد می‌گیرند.

یکی دیگر از والدین این غنچه‌های قرآنی تأکید کرد: محتوای دروس و برنامه‌های مهدالرضاعلیه السلام مثل همین پویش غنچه‌های قرآنی ضمن اینکه خیلی سنگین نیست تا بچه‌ها را خسته کند بسیار سنجیده و پرمعناست و اثرات خوبی بر شخصیت و فکر کودکان می‌گذارد.

زهرا سادات موسوی تأکید کرد: من به پیشنهاد اطرافیانم فرزندم را به مهدالرضاعلیه السلام آوردم و خوشبختانه خیلی راضی هستم. اینکه کلاس‌ها در مساجد برگزار می‌شود و از مربی‌های مجرب و کاربلد استفاده می‌شود احساس امنیت خاطر ایجاد می‌کند. من دوست داشتم فرزندم در محیطی مذهبی تحت آموزش قرار بگیرد.

این مادر با اشاره به اینکه کودک مثل لوح سفیدی است که می‌شود هر نقشی بر آن زد، گفت: در حال حاضر شعبات مهدالرضاعلیه السلام زیاد است و در هر منطقه‌ای می‌شود از خدمات آن بهره گرفت اما در مناطق حاشیه‌ای مشهد که جمعیت زیاد است به نظرم می‌شود تعداد شعبات را افزایش داد تا خانواده‌های بیشتری بتوانند فرزندان خود را در این مجموعه ثبت نام کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.
گفتنی است حدود ۱۲ هزار نفر در سراسر کشور در مهدالرضا (ع) تحت آموزش قرار دارند و کلاس‌های این مجموعه امسال از ۱۷ مهرماه آغاز می‌شود.