شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#عراق

نگاهی به وضعیت اقلیت‌ها در انتخابات ۲۰۲۱ عراق/ بخش چهارم و پایانی


نگاهی به وضعیت اقلیت‌ها در انتخابات 2021 عراق/ بخش چهارم و پایانی

در پارلمان عراق برای اقلیت‌ها‌ی دینی هم سهمی از کرسی‌ها در نظر گرفته شده است اما اقلیت‌های عراق همواره از سهم اختصاص یافته به خود در مجلس این کشور رضایت کافی ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اقلیت‌ها در پارلمان عراق 9 کرسی دارند که از این میان پنج کرسی متعلق به مسیحیان، یک کرسی به کُردهای فیلی و سه کرسی به صائبین، شبکی‌ها و ایزیدی‌ها تعلق دارد. این کرسی‌ها در حوزه‌های انتخابیه بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک، واسط و دهوک است.

مسیحیان دومین دین پس از اسلام در عراق محسوب می‌شوند و در قانون اساسی عراق هم به رسمیت شناخته شده‌اند که شامل مسیحیان کلدانی، آشوری، سریانی ارتدوکس و ارامنه هستند.

بیشتر تمرکز مسیحیان در بغداد، موصل، بصره، کرکرک و مناطق اقلیم کردستان عراق است.

ایزیدی‌ها هم در منطقه «شیخان»، «بعشیقه»، «بحزانی»، «سنجار»، «زمار» و «القوش» در استان نینوا و نیز در استان دهوک هستند. برخی منابع عراقی شمار آنها را بیش از 300 هزار نفر تخمین زده‌اند.

آنها در زمان حمله داعش در معرض حمله وحشیانه تکفیری‌ها قرار گرفتند. شبکی‌ها هم در دشت نینوا میان اقلیم کردستان عراق و شهر موصل در شمال عراق هستند.

صائبین هم در بغداد و استانهای جنوبی هستند و به زبان آرامی صحبت می‌کنند. برخی منابع شمار صائبین را 15 هزار و برخی دیگر 200 هزار نفر تخمین زده‌اند.

هشت نامزد برای کسب یک کرسی صابئین در کل عراق رقابت می‌کنند که شامل هفت مرد و یک زن است.

 

مسیحیان مهمترین اقلیت

35 نامزد برای به دست آوردن 5 کرسی‌ پارلمانی سهم مسیحیان عراق در حال رقابت با یکدیگر هستند و این 5 کرسی در استان‌های بغداد،اربیل، نینوا، دهوک و کرکوک است.

برخی از کاندیداهای مسیحیان به رقابت در قالب ائتلاف‌های انتخاباتی از جمله «حرکت دموکراتیک آشوریان»، «ائتلاف حمورابی»، «ائتلاف بابلیون» تصمیم گرفته‌اند و برخی دیگر نیز ترجیح داده‌اند تا به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی شوند.

در این میان، رقابت میان نامزدها برای تصاحب 5 کرسی سهمیه مسیحیان بر سر وعده‌هایی چون نظیر بازسازی شهرها و مناطق آسیب دیده نینوا، موصل، بازپس‌گیری املاک غصب شده، تاکید بر آزادی‌های شخصی و عمومی مسیحیان در جریان است.

رقابت میان نامزدها برای کسب کرسی‌های مسیحیان سخت و دشوار خواهد بود و حجم تبلیغات میان نامزدهای ائتلاف‌ها و نامزدهای مستقل کاملا آشکار است.

حرکت بابلیون به رهبری «ریان الکلدانی»، که مورد تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد، فعالیت بیشتری در زمینه تبلیغات دارد.

اغلب نامزدهای مستقل دارای تجربه و شایستگی لازم برای ورود به پارلمان هستند و در صورتی که میزان مشارکت در انتخابات بالا باشد، شانس این افراد برای پیروزی افزایش می‌یابد.

بر اساس قانون انتخابات جدید عراق، این کشور برای سهمیه مسیحیان یک حوزه انتخاباتی واحد تلقی خواهد شد به این معنی که رای‌دهندگان در همه استان‌ها می‌توانند به نامزد مسیحی مورد نظر خود رای دهند اما درخصوص نامزدهای انتخاباتی دیگر این چنین نیست و هر فرد تنها می‌تواند به نامزد موجود در یک حوزه انتخاباتی در استان مورد سکونت رای دهد.

7 مسیحی از مجموع 35 نامزد مسیحیان خود را برای انتخابات عراق در استان بغداد نامزد کرده‌اند.

نکته قابل توجه درباره سهم کرسی‌های اقلیت‌ها در پارلمان عراق این است که آنها به ویژه شبکی‌ها، صائبین و ایزیدی‌ها از این سهم ناراضی هستند و آنها را متناسب با جمعیت اقلیت‌ها در این کشور نمی‌دانند. آنها خواهان اختصاص کرسی‌های بیشتری در مجلس عراق هستند.

انتهای پیام/