شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق#رای گیری

نحوه رای دادن اصحاب رسانه و شمار رای دهندگان فردا در انتخابات عراق


نحوه رای دادن اصحاب رسانه و شمار رای دهندگان فردا در انتخابات عراق

مسئولان کمیساریای عالی انتخابات به نحوه رای دادن اصحاب رسانه در انتخابات، مشمول نشدن گروه‌های خاص در سکوت انتخاباتی و شمار افرادی اشاره کردند که در رای گیری گروه‌های ویژه، دو روز قبل از رای گیری سراسری، رای می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری واع، «جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که گروه‌های خاص مشمول سکوت انتخاباتی نمی‌شوند.

وی افزود: سکوت انتخاباتی راس ساعت 6 صبح شنبه نهم اکتبر(پس فردا) خواهد بود. گروه‌های خاص مشمول سکوت انتخاباتی نمی‌شوند.

الغلای تاکید کرد: بیش از یک میلیون نفر فردا جمعه در رای گیری ویژه گروه‌های خاص نیروهای امنیتی در میان تدابیر شدید امنیتی رای خواهند داد.

درباره رای دادن اصحاب رسانه در عراق هم اعلام کرد: در انتخابات جاری بر خلاف انتخابات سال 2018، هیچ مرکز یا حوزه خاصی برای اصحاب رسانه ها در نظر گرفته نخواهد شد. در سال 2018 هتلی در بغداد برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده بود.

وی تاکید کرد: رسانه ها همانند دیگر اقشار بر حسب حوزه انتخابیه رای خواهند داد. غیر از گروه‌های خاص رای گیری جداگانه دیگری در کنار نخواهد بود و همه در روز یکشنبه دهم اکتبر در انتخابات شرکت خواهند کرد.

الغلای در عین حال از تمهیدات لازم برای رسانه ها به منظور پوشش لازم انتخابات خبر داد.

از سوی دیگر «نبراس ابوسوده» دستیار سخنگوی انتخابات عراق گفت: فردا جمعه موعد رای گیری گروه‌های خاص در انتخابات پارلمانی است و مشمولان آن نیروهای امنیتی و نظامی، آوارگان و زندانیانی هستند که فقط با کارت‌های بیومتریک رای خواهند داد.

وی افزود: شمار کسانی که در رای گیری فردا شرکت خواهند کرد از نیروهای امنیتی و نظامی یک میلیون و 75 هزار و 727 رای دهنده و مراکز رای گیری اختصاص یافته برای انها 599 مرکز از 2584 مرکز است.

ابوسوده گفت: شمار آوارگان هم 120 هزار و 126 رای دهنده است و شمار مراکز رای گیری هم 86 مرکز از 309 مرکز است. شمار زندانیانی که حق رای دادن دارند 676 نفر است که 6 مرکز در کل عراق برای آنها اختصاص یافته است.

اسامی گروههای مشمول رای گیری خاص

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اسامی گروه‌های مشمول رأی‌گیری خاص انتخابات عراق را اعلام کرد.

این کمیساریا با اعلام اینکه انتخابات گروه‌های خاص در روز هشتم اکتبر یعنی دو روز قبل از انتخابات سراسری دهم اکتبر برگزار خواهد شد، به گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق اشاره کرد.

انتخابات عراق ,

بر این اساس، کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی اقلیم کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان زندان‌های عراق گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق نام گرفتند.

احتمال رای دادن حشد شعبی در روز گروههای خاص

«سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق امروز پنجشنبه احتمال داد که نیروهای حشد شعبی هم مشمول رای گیری گروه‌های خاص انتخاباتی قرار گیرند.

وی افزود: اقدامات فنی میان کمیساریای عالی انتخابات و سازمان حشد شعبی منجر به محرومیت نیروهای حشد شعبی در رای گیری گروه‌های خاص در روز جمعه شد. اقداماتی در کار است که تا حشد شعبی هم مشمول رای گیری گروه‌های خاص همانند دیگر نهادی امنیتی اعم از ارتش و پلیس قرار گیرد. علت کنارگذاشتن حشد شعبی از رای گیری  گروه‌های خاص عدم هماهنگی میان سازمان حشد شعبی و کمیساریای عالی انتخابات بود.

انتخابات عراق ,

یادآور می‌شود که قبلا یک مقام وابسته به سازمان حشد شعبی عراق به پایگاه عراقی العالم الجدید گفت که پس از مشکل پیش آمده مبنی بر عدم امکان مشارکت نیروهای حشد شعبی در رای گیری روز هشتم اکتبر ویژه گروه‌های خاص، حشد پیشنهادهایی برای تضمین رأی دادن نیروهایش در انتخابات ارائه کرد که کمیساریا هیچ یک از آنها نپذیرفت.

این مقام گفت که حشد در حال تنظیم سازوکار مشخصی است تا رأی دادن همه نیروها تضمین شود.

«احمد الکنانی»، نماینده ائتلاف فتح درباره علت تأخیر پیش آمده گفت که گاهی مسائل سیاسی در موضوع پیش می‌آید.

الکنانی گفت: اصولا باید نیروهای حشد شعبی مانند دیگر نیروهای امنیتی باشند و از رای دادن محروم نشوند زیرا این حقی مطابق با قانون اساسی است. اقدامات برای نهادهای امنیتی باید یکپارچه باشد. باید که سازوکار رای گیری از نیروهای حشد شعبی در روز رای گیری سراسری مطابق با سازوکار رای گیری گروه‌های خاص باشد.

این در حالی است که کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که رأی‌گیری از نیروهای حشد شعبی جدا از دیگر نیروهای نظامی و امنیتی و در رأی‌گیری سراسری انجام خواهد شد.

بر اساس قوانین عراق، نیروهای امنیتی و نظامی این کشور به همراه آوارگان و زندانیان، دو روز قبل از رأی‌گیری سراسری در یک رأی‌گیری خاص شرکت می‌کنند تا مسئولیت آنها در تأمین امنیت انتخابات با مسئولیت رأی دادنشان تداخل پیدا نکند.

با وجود این، کمیساریای عالی مستقل انتخابات اعلام کرد که اعضای سازمان حشد شعبی مشمول این وضعیت نمی‌شوند و آنان هم مانند عموم مردم در رأی‌گیری عمومی شرکت می‌کنند.

«نبراس ابوسوده»، سخنگوی رسمی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، ضمن اعلام این موضوع تأکید کرد که کمیساریا از سازمان حشد لیست کامل نیروها و اطلاعات آنها را جهت ثبت برای صدور کارت هوشمند رأی خواسته تا آنها را در رأی‌گیری خاص شرکت دهد اما سازمان حشد در ارائه این لیست بسیار تأخیر کرد.

او گفت که زمانی که سازمان حشد این لیست را ارائه کرد دیگر فرصت کافی برای درج و ثبت اطلاعات در اختیار نبود و برای همین چاره‌ای جز مشارکت آنان در رأی‌گیری عمومی نماند.

ابوسوده درباره علت آنچه تأخیر بیش از حد سازمان حشد در ارائه اطلاعات نیروهایش خواند ابراز بی اطلاعی کرد.

وی افزود که نیروهای حشد مانند هر شهروند عادی باید براساس نشانی محل سکونت خود که در کارت هوشمند رأی ثبت شده به مراکز رأی‌گیری مراجعه کنند و اگر به علت مأموریت نظامی در جای دیگری هستند از رأی‌ دادن محروم می‌شوند.

اهتمام جهانی به انتخابات عراق

العربی الجدید در گزارشی اعلام کرد: مقامات عراقی با استقبال از حمایت بین‌المللی در روند نظارت بر اجرای انتخابات، که قرار است روز یکشنبه برگزار شود، ابراز امیدواری کرده‌اند که این اهتمام جهانی موجب تضمین سلامت انتخابات شود. 

«جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، اعلام کرده است که 800 ناظر از سازمان ملل و اتحادیه اروپا بر روند انتخابات عراق نظارت مستقیم دارند و این شمار را بی‌سابقه خواند.

او گفت که نقش سازمان ملل در این انتخابات با دوره‌های سابق متفاوت است و این نقش به درخواست دولت عراق و با تصویب شورای امنیت بوده است.

البته وی تأکید کرد که کار این گروه فقط نظارت بر اجرای انتخابات و ارائه گزارشی بین‌المللی در این باره است و شمارش آرا و اعلام نتایج صرفا بر عهده کمیساریای عالی مستقل انتخابات بود و هیچ کس در این روند دخالتی نخواهد داشت.

انتخابات عراق ,

همزمان استرالیا، کانادا، دانمارک، فنلاند، آلمان، ایتالیا، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، بریتانیا، و امریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر نقش مهم نظارت بین‌المللی بر انتخابات عراق تأکید کردند و هیئت ناظران بین‌المللی را بزرگ‌ترین هیئت از این نوع در جهان دانستند که 5 برابر دست‌اندرکاران سازمان ملل در انتخابات 2018 عراق است.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق  نیز روز گذشته در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا، ضمن بررسی روند اجرای انتخابات عراق وجود ناظران بین‌المللی را تضمینی برای همگان و نشان‌دهنده اهتمام جهانی به انتخابات عراق دانست.

«مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، نیز توجه جهانی به تضمین سلامت انتخابات عراق را مهم شمرد و از آن به شدت استقبال کرد.

او تأکید کرد که نه تنها ناظران بین‌المللی آزادی کامل تردد در سرتاسر اقلیم کردستان عراق را خواهند داشت؛ بلکه اقلیم کردستان از آنها می‌خواهد که به مراکز رأی‌گیری گوناگون به خصوص در مناطق مورد مناقشه سرکشی کنند.

انتخابات پیش از موعد عراق در 10 اکتبر و رأی‌گیری گروه‌های خاص در 8 اکتبر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/