شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مقامات#سال قبل#رئیس جمهوری

سیسی "صلح" با رژیم صهیونیستی را ستود و از رهبران منطقه خواست از انور سادات پیروی کنند

سیسی "صلح" با رژیم صهیونیستی را ستود و از رهبران منطقه خواست از انور سادات پیروی کنند

رئیس جمهوری مصر ضمن تقدیر از توافقنامه صلح مصر-اسرائیل که ۴۰ سال قبل به امضا رسید، از رهبران و مقامات منطقه خواست از محمد انور سادات، رئیس جمهوری فقید مصر پیروی کرده و ادبیات و مفاهیم تثبیت شده را کنار بگذارند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مصر اولین کشور عربی است که در سال ۱۹۷۹ قرارداد صلحی را با رژیم صهیونیستی امضا کرد؛ اما این روابط تا سال‌ها "ضعیف" توصیف می‌شد و تنها به همکاری‌های امنیتی و سیاسی محدود بود تا اینکه به تازگی بهبودی در سطح اقتصادی این روابط ایجاد شد.

 ابتدای هفته جاری، یک فروند هواپیمای مصری برای اولین بار در فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو به زمین نشست؛ پروازی که شرکت هواپیمایی رژیم صهیونیستی آن را تاریخی خواند، همچنین نفتالی بنت، نخست وزیر این رژیم ماه گذشته میلادی در شرم الشیخ با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دیدار کرد؛ دیداری که در طول ۱۰ سال گذشته در نوع خود اول بود.

مصر روز چهارشنبه چهل‌وهشتمین سالگرد جنگ ششم اکتبر در سال ۱۹۷۳ را برگزار کرد، سیسی در همایش نیروهای مسلح این کشور با عنوان "اکتبر ۷۳ و حرکت به سوی آینده" گفت: مردم مصر پیش از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ و پس از آن، فداکاری‌های بسیاری برای مصر کردند.

سیسی ضمن ادای احترام به ملت‌های عربی که در این جنگ و پیش از آن در کنار مصر ایستادند و از آن حمایت کردند، گفت: در بحران ۱۹۶۷ مصر در نبرد خود تنها نبود و برادران عربش با نیروها، سلاح‌ها و کمک‌های نقدی خود از آن حمایت کردند، این حمایت و پشتیبانی یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت مصر برای ادامه دادن به مبارزه و آمادگی خوب برای رقم زدن پیروزی اکتبر بود و مصر هرگز این برادران عرب خود را فراموش نخواهد کرد.

رئیس جمهوری مصر در ادامه ضمن تقدیر از محمد انور سادات، رئیس جمهوری فقید این کشور که پیش از حرکت در مسیر صلح، تصمیم به جنگ گرفته و مسؤولیت آن را بر عهده گرفت، طرح صلح انور سادات را قدرت او برای کنار گذاشتن ادبیات تثبیت شده در دوره‌اش توصیف کرد و گفت: خداوند به او این توان را داد که متوجه شود این ادبیات، فرهنگ‌ها، اصول و مفاهیم پس از جنگ اکتبر هرگز ادامه نخواهد یافت و باید با مفاهیم جدیدی از آنها عبور کرد، بر همین اساس نیز طرح صلح را کلید زد و با گذشت بیش از ۴۰ سال از آن طرح ثابت شد که این گفت‌وگو واقعیتی است که اکنون محقق شده است و آنچه ما اکنون شاهد هستیم این است که این برداشت و شکستن این تابو پیش از زمان خود بوده است.

همچنین سیسی از رهبران و مسؤولان مدیریت بحران‌ها و مسایل در منطقه خواست از ادبیات و مفاهیم تثبیت شده فراتر روند و همانند کاری که انور سادات کرد، در عمق‌های بهتری حرکت کنند.

اردن دومین کشور عربی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۴ توافقنامه صلحی را با رژیم صهیونیستی امضا کرد، این توافقنامه‌ها متوقف بودند تا اینکه سال گذشته میلادی همراه با توافقنامه‌های عادی‌سازی امارات، بحرین، سودان و مراکش ازسرگرفته شدند.

سیسی درباره مسایل داخلی مصر نیز ضمن تاکید بر اهمیت آگاهی و آمادگی همیشگی برای تمامی چالش‌های پیش روی مصر، از مردم این کشور خواست با تلاش سخت و مستمر خود جایگاه کشورشان را حفظ کنند.

او تاکید کرد: اکتبر به ما روحیه‌ای الهام‌بخش می‌دهد که در مصر باقی خواهد ماند و با درس‌هایش قدرت ملت، ارتش و نهادهای مصر در عبور از چالش‌ها را ثابت می‌کند.

رئیس جمهوری مصر در ادامه از نقش ارتش این کشور در کنار سایر نهادها در توسعه کشور در طول هفت سال گذشته تقدیر کرد و گفت: اینگونه فرض شده که نقش ارتش به مقابله با تروریسم و تروریست‌ها و پاکسازی منطقه سینا محدود است؛ اما در کنار نقشی که ارتش در حفظ امنیت ملی مصر ایفا می‌کند، می‌تواند در توسعه کشور نیز موثر باشد.

او همچنین نسبت به تلاش‌هایی که برای ایجاد تفرقه میان مردم این کشور انجام می‌شوند، هشدار داد و تاکید کرد: کشور مصر در این شرایط استثنایی که برای تمام جهان وجود دارد، تمام تلاش خود را می‌کند و ما به توسعه، سازندگی و بازسازی تمامی مناطق کشور ادامه می‌دهیم.

سیسی در ادامه گفت: در حال حاضر مساله اول مصر آگاهی است که مسؤولیت مشترک تمامی نهادهای کشور و سازمان‌های جامعه مدنی شده است.

او در پایان نیز به مناسبت سالگرد جنگ ششم اکتبر، حکم عفو تعدادی از زندانی را صاد کرده و کمیته عالی از مقامات امنیتی این کشور به ریاست معاون وزیر کشور مامور بررسی پرونده‌های زندانی‌ها و انتنخاب افراد شایسته این عفو شد.

انتهای پیام