شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاریخ#کتاب#امام رضا#مخالفان

کتابی جامع دربارۀ تاریخ زندگانی امام رضا (ع) + دریافت کتاب


کتابی جامع دربارۀ تاریخ زندگانی امام رضا (ع) + دریافت کتاب

«زندگانى حضرت امام على بن موسى الرضا علیه‌السلام» ترجمۀ جلد دوازدهم بحارالانوار، تألیف علامه مجلسى، در بردارندۀ روایات مختلف از شرح حال آن حضرت و مناظرات اعتقادى و کلامى با مخالفان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم «زندگانى حضرت امام على بن موسى الرضا علیه‌السلام» ترجمۀ جلد دوازدهم بحارالانوار، تألیف علامه مجلسى، در بردارندۀ روایات مختلف از شرح حال آن حضرت و مناظرات اعتقادى و کلامى با مخالفان است که توسط موسى خسروى به زبان فارسى ترجمه گشته است.

مولف انگیزه تالیف را چنین بیان مى‏‌کند: مجلدات بحار چنانچه از نام آن پیداست، واقعاً در مورد عنوان‏‌هاى خود دریایى بیکران از مطالب ارزنده است که جویندگان در کمتر مجموع‌ه‏اى مى‏توانند، این همه مطلب را تحت آن عنوان بیابند. در هنگام نگارش زندگى بعضى از ائمه طاهرین (ع) را تقدیم کردم، تصمیم ادامۀ احوال چهارده معصوم را داشتم؛ اما اکنون که مشغول ترجمه مجموعه بحارالانوار قسمت احوال ائمه طاهرین هستم، جداً معتقدم مطالبى که در شرح حال و زندگى ائمه و نکات آموزنده و اخلاقى و تاریخى که در بحارالانوار جمع شده، هیچ شرح حالى حاوى این قدر مطلب نیست. به همین جهت از ادامۀ نگارش بقیه چهارده معصوم صرف نظر کرده، جویندگان را توصیه به مطالعه این مجموعه‏‌ها می‌کنم.

مؤلف سعى کرده تا شرح حال این امام بزرگوار را که برگرفته از متن بحار الانوار است، تا حد امکان، ساده و روان بیان کند، و اگر جمله‏‌اى نیز ابهام داشت و قابل تعمق و شور بود، از همفکرى و روشن‏‌بینى جمعى از فضلا و دانشمندان در تفسیر و ترجمه آن استفاده کند و از تکرار بعضى روایات که فقط جنبۀ اثبات مطلب داشته و اضافه قابل توجهى نداشت، خودارى کند و در پاورقى، وجه اختلاف دو روایت در مواردى که لازم بوده، ذکر کرده است تا خوانندگان از تکرار ملول نشوند. بالاخره در این ترجمه اختصارى که به اصل کتاب زیان وارد نشود، رعایت شده است.

کتاب زندگانى حضرت امام رضا علیه‌السلام با مقدمه‏‌اى از مترجم وسپس مقدمه‏‌اى از مؤلف شروع مى‏‌شود و آنگاه به ذکر بخش‏‌هاى مختلف کتاب که شامل بیست و سه بخش است، مى‏‌پردازد. از جمله عناوین این بخش‌ها عبارتند از 1- ولادت و لقب‏ها و کنیه و نقش انگشترى آن جناب مورد اشاره واقع شده است 2- تصریح به امامت على بن موسى الرضا (ع) 3- معجزات و کردار شگفت انگیز امام (ع) 4- وارد شدن امام (ع) به بصره و کوفه و معجزه‏‌هایى که در آن دو ناحیه از ایشان ظاهر شد 5- استجابت دعاى امام 6- اطلاع امام از تمام زبان‏ها و زبان پرندگان و چارپایان 7- عبادت و اخلاق پسندیده و مقام آن جناب و اقرار مردم به شخصیت ایشان 8- اشعارى که امام رضا به عنوان پند و اندرز خوانده است 9ـ شرح حال اصحاب و معاصرین آن جناب و مناظرات آنها.  10ـ خبر دادن امام و آباء گرامش به شهادت آن جناب.

انتهای‌پیام/