شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#ارتش#رزمایش
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفتگو با فرارو

عمق استراتژیک آذربایجان در دسترس ایران است

فلاحت‌پیشه ادامه داد: در حال حاضر کشورمان با ۱۵ کشور مرز‌های آبی و خاکی دارد و اجازه نخواهد داد که یکی از این مرز‌ها از بین رود، بنابراین اقداماتی ترکیه و آذربایجان به نتیجه نخواهد رسید، از سویی رزمایش اخیری که ارتش در منطقه مرزی آذربایجان انجام داد به خوبی نشان داد که ایران به عمق استراتژیک آذربایجان دسترسی دارد و این عمق استراتژیک چه مقدار در دسترس ایران بوده و این موضوع را خود آذری‌ها می‌دانند.
پ
فرارو- درحالی که طی چند ماه اخیر ایران سعی داشت، با مماشات نسبت به جنگ ارمنستان و آذربایجان برخورد کند و موضعی بی طرفانه در این باره اتخاذ کند، اما با سیاست‌های آذربایجان و لفاظی‌های الهام علی‌اف، رئیس جمهور این کشور، ایران در این باره تغیر موضع داده است.

به گزارش فرارو، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که به روسیه سفر کرده است، با اشاره به اوضاع در قفقاز جنوبی گفت: منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد. باید کشور‌ها و همسایگان ایران پاسخ مثبت به سیاست همسایگی ایران سخن بگویند و عمل کنند. تغییر ژئوپلتیک منطقه در حوزه قفقاز را نخواهیم پذیرفت و نگرانی خود را حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها را کماکان داریم. از اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی نگرانی داریم و در تامین امنیت منطقه و جمهوری اسلامی با هیچ کسی تعارف نداریم. پیام ما برای همسایگان صلح و آرامش است.

این درحالی است که روسیه برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز پیشنهاد تشکیل مکانیسمی جدید موسوم به گروه ۳+۳ را داده است. اعضای این گروه را از یک سو، سه کشور حوزه قفقاز شامل ارمنستان، آذربایجان و گرجستان و از سوی دیگر سه «همسایه بزرگ» شامل روسیه، ترکیه و ایران تشکیل می‌دهد.

سیاست ایران در قبال جنگ قره‌باغ از انفعال خارج شد/ عمق استراتژیک آذربایجان در دسترس کشورمان استایران تغییر در مرزهایش را نخواهد پذیرفت
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفتگو با فرارو با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران، گفت: همواره ارمنستان از لحاظ تاریخی و جغرافیایی یکی از دروازه‌های مهم ایران به سوی غرب بوده، همچنین رابطه مردم منطقه نیز طی دهه‌های متمادی برقرار بوده و با حُسن همجواری که وجود داشته، همواره وضعیت خوبی در این منطفه حکمفرما بوده است.

وی با اشاره به اینکه موضع‌گیری ایران در مورد جنگ آذربایجان و ارمنستان اشتباه بود، افزود: سیاست و موضع‌گیری ایران در قبال جنگ قره باغ بر اساس مقتضیات ۳۰ سال گذشته اتخاد شد، درحالی که تحولات زیادی رخ داده و باید بر اساس مقتضیات روز تصمیم‌گیری می‌شد، این درحالی است با توجه به سیاستی که ایران در پیش گرفت، اجازه داد در قره‌باغ جنگی در بگیرد و آذربایجان و ترکیه نقشه‌ای که در سر می‌پروراندند را عملی کرده و بخش‌هایی که در اختیار ارمنستان بوده را اشغال کرده و جغرافیای سیاسی بر هم بزنند. به اعتقاد بنده با توجه به فضای موجود این منطقه روی آرامش را نخواهد دید و درگیری‌ها برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

فلاحت‌پیشه با اشاره به تغییراتی که از لحاظ جغرافیایی در مرز‌های کشورمان ازسوی آذربایجان ایجاد شد، اظهارداشت: این تغییرات مرزی در حالی انجام شد که سازوکار مدیریت این مناطق و چگونگی تردد در آن‌ها مشخص نشد، این در حالی است که باید با حضور کشور‌های ذینفع در این موضوع، مذاکرات در این رابطه انجام می‌گرفت و توافقات حاصل می‌شد، در این راستا مسئله کامیون‌های ایرانی که به ارمنستان می‌رفتند از طریق نخجوان، اما مشکلاتی که آذربایجان برای تردد کامیون‌ها ایجاد کرد و ادعا‌هایی که در این زمینه از طرف این کشور بیان شده، نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

این نماینده اسبق مجلس اضافه کرد: بنابراین در همان ابتدا باید ایران سیاستی را انتخاب می‌کرد که با به کار گیری دیپلماسی سازوکار‌های مدیریت مناطق مورد مناقشه و موضوع عبور و مرور از این مناطق پیگیری می‌شد، اما به دلیل انفعال کشورمان، آذربایجان و متحدانش، به خصوص ترکیه، ارمنستان را وادار کردند که به اجبار این تغییرات را بپذیرد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: در حال حاضر کشورمان با ۱۵ کشور مرز‌های آبی و خاکی دارد و اجازه نخواهد داد که یکی از این مرز‌ها از بین رود، بنابراین اقداماتی ترکیه و آذربایجان به نتیجه نخواهد رسید، از سویی رزمایش اخیری که ارتش در منطقه مرزی آذربایجان انجام داد به خوبی نشان داد که ایران به عمق استراتژیک آذربایجان دسترسی دارد و این عمق استراتژیک چه مقدار در دسترس ایران بوده و این موضوع را خود آذری‌ها می‌دانند.

وی بیان کرد: بنابراین خود آن‌ها نیز به دنبال افزایش تنش‌ها نخواهند بود، زیرا که می‌دانند، این موضوع برای آن‌ها می‌توان بهای بسیار گزافی داشته باشد و متحدشان یعنی اردوغان نیز نمی‌تواند کاری برای‌شان کاری انجام دهد، اما مانوری که ترکیه و آذربایجان انجام دادند، این رزمایش بیشتر جنبه نمادین داشت و به هیچ عنوان با رزمایشی که کشورمان انجام داد قابل قیاس نیست. بر این اساس باید با پیگیری دیپلماسی فضا را به سوی تنش زدایی پیش برد و تهدیداتی که در این رابطه وجود دارد را از بین برد و خنثی کرد.