شهر خبر
پوست‌اندازی در جریان اصلاحات در آینده تشدید می‌شود/ 42 سال است که کارنامه خوبی از تشکیل احزاب و گروه‌ها نداریم/ دو جریان اصلی در کشور برنامه منسجم ندارند
هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

پوست‌اندازی در جریان اصلاحات در آینده تشدید می‌شود/ 42 سال است که کارنامه خوبی از تشکیل احزاب و گروه‌ها نداریم/ دو جریان اصلی در کشور برنامه منسجم ندارند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: سازمان‌هایی که تحت عنوان حزب هستند بیشتر یک پوسته و ظاهری از حزب هستند والا در ماهیت فاصله خیلی زیادی با تعاریفی که از تشکیل حزب و گروه در جوامع دموکراسی متداول هست، دارند.

اعتمادآنلاین| هدایت آقایی، سیاستمدار اصلاح‌طلب، در خصوص لزوم پوست اندازی در جریان اصلاحات اظهار کرد: در کشور ما متاسفانه تشکل‌هایی که تحت عنوان حزب، انجمن و مجموعه‌های سیاسی کار می‌کنند هیچ‌کدام با استانداردهایی که در دنیا برای تعریف از حزب متداول هست، تطبیق ندارند. سازمان‌هایی که تحت عنوان حزب هستند بیشتر یک پوسته و ظاهری از حزب هستند والا در ماهیت فاصله خیلی زیادی با تعاریفی که از تشکیل حزب و گروه در جوامع دموکراسی متداول هست، دارند.


به گزارش برنا، او افزود: اصولاً احزاب و گروه های سیاسی برای دستیابی به قدرت تشکیل می شوند. در جمهوری اسلامی، در قانون اساسی که قابل تفسیر هست و هم در عرفی که متداول شده احزاب و گروه‌ها پر و بال‌های نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌روند یعنی تا جایی آزاد هستند که جمهوری اسلامی را تقویت کرده و اگر انتقاد داشته یا به دنبال تغییرات بنیادی باشند، اساسا اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود.

 

آقایی ادامه داد: توقعات از احزاب و گروه‌هایی که در جمهوری اسلامی مجوز می‌گیرند این است که باید به تقویت نظام جمهوری اسلامی محدود بوده و نه محدود به تغییر و انتقادهای اساسی به مبانی کلی و در اینجا می‌بینیم با کسانی که به عنوان فرد می‌خواهند آزادانه فکر و عمل کنند، تعارض پیش می‌آید.

 

او تصریح کرد: بخش زیادی از کنش‌گران سیاسی از راه احزاب جدا می‌شوند یا منفعل در جایی می‌مانند و یا تبدیل به اپوزیسون می‌شوند و به هر شکلی از گردونه سیاسی خارج می شوند و یا اینکه همین احزاب و گروه‌هایی که در ظاهر به عنوان تشکل و حزب هستند، خودشان هم در چارچوب نظام محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: همین دو عامل از قدرت این تشکل‌ها کم می‌کند. این پدیده اختصاص به جمهوری اسلامی ندارد، در دوران پهلوی هم احزابی که در چارچوب رژیم قبل تشکیل می‌شدند همین وضعیت را داشتند. در حال حاضر بیش از 42 سال از تشکیل نظام جمهوری اسلامی می گذرد اما کارنامه خوبی از تشکیل احزاب و گروه ها نداریم. دلیل این بوده که هم پایه تشکیل احزاب و گروه ها مطابق با استانداردهای جهانی نبوده و هم عملکرد درونی خود سازمان ها و گروه ها مناسب نبوده و خودشان را تضعیف کردند.

 

او متذکر شد: دو جناح و مجموعه فکری اصلاح‌طلب و اصولگرا که در کشور وجود دارند هیچ‌کدام یک سازمان منظم، منسجم و دارای هدف و برنامه مشخص ندارند. درباره جبهه اصلاحات به‌رغم اینکه، شعارها و حرف‌های خیلی بهتر و دورنماهای مناسب‌تر به مردم نشان می‌دهد، این گرفتاری ها وجود دارد. از عملکرد آنها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم شاهد بودیم این آشفتگی در  مجموعه اصلاح‌طلبان وجود داشت.

 
او ادامه داد: اگر در کارگزاران قضیه انصراف را می‌بینیم ایراد عمده را از مدیران حزب نمی‌دانم ایراد عمده از ساختاری سیاسی کشور است که حزب پذیر نیست و وقتی حزب پذیر نباشد، احزاب نمی‌توانند آنگونه که باید شکل بگیرند. احزابی که صرفا بخواهند مجیزگو بوده و تبلیغات وضع موجود را داشته باشند همیشه با بحران روبرو خواهند شد.

 

آقایی تصریح کرد: در آینده شاهد خواهیم بود که در جبهه اصلاحات قطعا مجموعه‌ای از نیروها تحمل این وضع را نخواهند داشت؛ کسانی که به اصلاح‌طلبی به عنوان دستیابی به قدرت، نگاه می‌کردند باید بدانند تاریخ مصرف این مسئله تمام شده و در آینده این پوست اندازی‌ها تشدید می‌شود.