به گزارش برنا، بابک زرین، از آهنگسازان و تنظیم کنندگان ترانه و آثار نمایشی، دانش‌آموخته موسیقی ارکستراتوآر تهران در رشته آهنگسازی، کنترپوآن، موسیقی ترانه فیلم و آواز اپرا از شاگردان استاد بابک بیات، محسن الهامیان و کلاراست که موسیقی را در نوجوانی نزد استاد اراده پور بایرام و سهراب فلک انگیز در رشته پیانو و تئوری موسیقی در رشت آغاز کرد و تاکنون آهنگسازی بیش از بیست آلبوم را برای خوانندگانی چون سالار عقیلی، محمد علیزاده، محمد اصفهانی، رضا بهرام، سعید شریعت، شهاب‌ مظفری، رضا صادقی، فریدون آسرایی، فرزاد فرزین، حمید حامی، مانی رهنما، محمدرضا فروتن، علیرضا قربانی و خشایار اعتمادی را برعهده داشت.

او در ساخت موسیقی تیتراژ و متن آثار نمایشی نیز تبحر دارد و تاکنون برای فیلم و سریال‌هایی چون افرا، روزهای آبی، دل، عاشقانه، رحمان ۱۴۰۰، تبریز در مه، مردان کوچک، متروپل، معمای شاه، مامور بدرقه، مهمانپذیر طوبی و آستانه آهنگسازی کرده و وطنم ، ایران، بارون‌ نم نم، حکم، تنهای تنها، سقف، سنگ دل، کمکم کن، معجزه، کنار تو و دریای پارس از قطعات ساخته شده و ماندگار این آهنگساز است.

بابک زرین که هم اکنون سریال افرا با آهنگسازی او در حال پخش از شبکه اول سیماست و ساخت آلبوم برای خوانندگانی چون رضا یزدانی، محمد اصفهانی و خشایار اعتمادی را در دست داد، معتقد است در ساخت موسیقی‌های با کلام و بی‌کلام اگر هارمونی در خدمت ملودی قرار گیرد اثر خلق شده در زمره آثار موفق طبقه‌بندی خواهد شد و آنچه که یک ملودی را ماندگار خواهد کرد تلفیق آن ملودی با دل و احساس مردم جامعه است.

این آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: موسیقی همچون دیگر مولفه‌های مورد نیاز برای تولید یک اثر به نوبه خود سهم بسزایی در القای محتوا و مفاهیم گنجانده شده در آثار نمایشی به مخاطب را از آن خود کرده و حتی گاهی می‌تواند به عنوان مکملی موثر برای جهت دادن به تفکرات کارگردان در راستای تزریق انرژی به سکانس‌ها و چگونگی چینش آنها در کنار هم مطرح باشد. البته این امر بستگی به نوع ساختار و موسیقی دارد چراکه اگر آهنگسازی برای یک اثر بر اساس استانداردها و اصول صحیح انجام نشود قطعاً موسیقی ساخته شده در مواجه با تأثیرگذاری بر سکانس ها با شکست مواجه خواهد شد.

او افزود: بعضی از سازندگان آثار نسبت به کاربرد موسیقی در فیلم و سریال‌ها نگاه حرفه‌ای‌تری نسبت به برخی دیگر دارند و از آنجا که بعضی از کارگردانان به لحاظ ساختار، تکنیک اصولی و زیربنایی آن چنان شناختی نسبت به آهنگ و عرصه آهنگسازی به ویژه برای آثار نمایشی ندارند اما بهره گیری از موسیقی در متن تیتراژ آثار را ابزاری مطلوب در انتقال مفاهیم سکانس‌های تولیدی خود می‌دانند بنابراین با در نظر گرفتن آهنگسازی متبحر، که بتواند پابه پای تصاویر به تفهیم بیشتر داستان و نزدیک نمودن ذهنیت مخاطب به حوالات شخصیت‌های قصه پیش برود سعی می‌کنند از فضای موسیقایی در جهت تشیید تصویر موضوعات آثار خود، بهره  ببرند.

زرین که ساخت موسیقی‌های با کلام بسیاری را در کارنامه هنری‌اش ثبت کرده، بیان کرد: خود را آهنگساز ملودیک می‌دانم چرا که نه تنها در ساخت آهنگ‌های با کلام بلکه در خلق موسیقی‌های بی‌کلامی که داشته‌ام ملودی جریان چشمگیری دارد و سعی می‌کنم برای فیلم و یا سریال‌هایی که قرار است آهنگسازی داشته باشم تِم سازی کنم تا ایجاد هارمونی، چون معتقدم در کارهای با کلام و بی کلام هارمونی باید در خدمت ملودی قرار بگیرد و حالا اگر این ملودی نشأت گرفته از دل مردم کوچه و خیابان باشد و رنگ و جنس مردمی داشته باشد موفق‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود و قطعاً مورد استقبال بیشتری در جامعه قرار خواهد گرفت. قطعات موسیقی سریال «افرا»، که از جنس مردمی است، نیز ریشه در همین نگاه دارد.

 آهنگساز سریال افرا بیان کرد: موسیقی این سریال بسیار فرامرزی است و اگرچه قصه آن در گیلان روایت می‌شود اما موضوع و نوع جنس آهنگ این مجموعه صرفاً محلی نیست و به فراخور برخی صحنه‌ها و سکانس‌ها از موسیقی بومی و گیلکی بهره برده است.

زرین که آهنگسازی سریال‌های دل و عاشقانه را بر عهده داشته، گفت: ضرب‌آهنگ موسیقی سریال «افرا» با توجه به اتفاقات و داستان‌های آن افت و خیزهای بسیاری دارد و چون قصه آن پر از تعلیق است و در هر قسمت با اتفاقات جدیدی  روبرو می‌شویم از ساز پیانو بهره بردیم تا تاثیر بیشتری بر مخاطب و درگیری او برای تماشای ادامه سریال ایجاد کنیم. همچنین در این سریال که بازتابی از زندگی و اتفاقات جاری در آن است  موسیقی شخصیت چندان در آن چندان جایگاهی ندارد چون کاراکترها در «افرا» دائماً تغییر شخصیت می‌دهند بنابراین در ساخت موسیقی این سریال سعی کردم متناسب و موازی با ریتم صحنه‌ها و سکانس‌ها عمل کنم.

زرین ادامه داد: سریال افرا به لحاظ فضای موسیقایی در زمره آثار پر موسیقی و سخت قرار دارد چون علاوه بر موسیقی تیتراژ ابتدایی، متن و انتهایی از پیش تیتراژ یاپیش درآمد همراه با نریشن- بازیگر، نیز بهره برده و همچنین برخورداری این سریال از موسیقی محلی با صدای محمود" فرزین نژاد" از خوانندگان موفق فولکلور و گیلکی به همراه جابر بهارمست سبب شده این مجموعه در قالب مجموعه‌های پر موسیقی قرار گیرد.

این آهنگساز افزود: باتوجه به بازتاب های مثبتی که از سوی  مخاطب پیرامون سریال افرا و موسیقی آن دریافت کرده‌ایم به زودی آهنگ آن را به صورت مجزا منتشر خواهیم کرد و ساخت موسیقی این سریال حاصل تلاش‌های مضاعف نوازندگان و حامد حسینی، بهتاش و بهنام زرین به عنوان دستیاران و جمعی از فعالان در عرصه موسیقی بود که امیدوارم همچنان موفق باشد و مورد استقبال جامعه قرار گیرد.