سیدحسین صمدانی‌فرد، فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و هرمونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: زمانی که فردی دچار دیابت می‌شود خصوصا دیابت تیپ دو، سالیان سال دچار یک اختلالی بوده که بدن با انسولین بالا آن را جبران کرده و در نهایت قند بالا رفته است.

او با بیان اینکه بیماری که دیابت دارد علاوه بر کنترل قند خونش، که کار سختی هم نیست، کنترل فشار خون، کنترل چربی خون، مصرف داروهایی شبه آسپرین در کنار مصرف داروهای دیابتی مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: تفکر درمانی برای یک بیمار دیابتی یک تفکر همه جانبه است و فقط کنترل قند نیست.

صمدانی‌فرد بیان کرد: درمان‌های دارویی زیاد و متنوعی امروز برای بیماری دیابت وجود دارد که در حال حاضر مقداری درصد استفاده از انسولین ما نسبت به قبل کمتر شده و این دارو‌ها علاوه بر کنترل قند خون  اثرات مثبتی بر بیماری‌های قلب و عروقی دارد.

او با اشاره به اینکه ما دیابت را درمان نمی‌کنیم که بازی با اعداد داشته باشیم، تصریح کرد:  پشت هر عددی یک پیش آگاهی مفروض است و اگر قند فردی زیر 130 باشد، احتمال سکته قلبی کمتری برای او وجود دارد. آن چیزی که برای بیمار و پزشک مهم است، سلامت نهایی است و نه بازی با اعداد. همچنین تفسیر آزمایش‌ها، تفسیر آسانی نیست. مردم باید بدانند در تفسیر اعداد آزمایش به اعداد نرمال روبه‌رو و فضاهای اینترنتی مراجعه نکنند و خود را مشوش نکنند چراکه تفسیر چنین آزمایش‌هایی بر عهده پزشک است.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و هرمونی تأکید کرد: بیماری کبد چرب بیشتر بیماری متابولکی است چراکه کبد چرب منجر به هپاتیت، سیروز و... می‌شود.

او با بیان اینکه شاید اگر قدیم، شایع‌ترین علل سیروز هپاتیت B و C بود، در حال حاضر شایع‌ترین علل سیروز کبد چرب است، ادامه داد: کبد چرب به معنی مصرف گلوکز است و نه چربی.

او افزود: کبد چرب حاصل مصرف کربوهیدرات و قندهای ساده و .. است  و در این بین اگر بگوئیم روغن زیتون باعث کبد چرب می‌شود و یا شکر؟ باید پاسخ دهیم؛ روغن زیتون از کبد چرب جلوگیری می‌کند و حتی می‌تواند درمان کننده آن باشد.

صمدانی‌فرد ادامه داد: کبد چرب هنوز درمان قطعی ندارد و چیزی که مهم است این است که بین مصرف انرژی و سطح انسولین بدن بالانس برقرار شود همچنین کاهش وزن آرام، کبد چرب را درمان می‌کند.

او با اشاره به اینکه مردم فکر می‌کنند قند و شکر صنعتی و کُشنده است ولی در مقابل قند میوه‌ها کشنده نیست، گفت: فروکتوز به عنوان قند میوه یکی از علل شایع کبد چرب است. آب میوه‌ای که ما از آن زیاد استفاده می‌کنیم یکی از دلایل بالا رفتن قند بیماران دیابتی است همچنین فروکتوز تنها توسط کبد برداشت می‌شود و کبد در مواجه با این، تولید قطرات چربی می‌کند. مصرف نوشابههای قنددار و مصرف آب میوه یکی از علل  شایع کبد چرب است.

انتهای پیام/ 3