حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره سیره امام رضا (ع) گفت: سیره امام رضا ابعاد مختلف دارد، سیره عبادی حضرت یکی از بخش‌های سیره امام رضا است. حضرت زمانی که به صورت پنهانی درحال سفر بودند ۳ شبانه روز قرآن ختم می کردند، نماز شبشان طولانی بود و نماز جعفر طیار را توصیه می کردند.

او با اشاره به اینکه برخورد حضرت با مردم یکی از موضوعات مهمی است که مربوط سیره زندگی امام رضا است، افزود: حضرت در عین ساده زیستی در جمع مردم آراسته بودند و اصلاح مو را اهمیت می دادند و می فرمودند اصلاح مو از اخلاق پیامبران است و با گلاب خودشان را خوشبو می کردند. رعایت نظافت و بهداشت در روایات و سیره امام رضا اشاره شده است.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: یکی از مواردی که در سیره امام رضا مربوط به جوانان است، بحث شاد زیستن و شادمانی با رعایت دستورات شرع است، امام رضا جایگاه نشاط و تفریح را از وظایف دنیوی می دانستند. امام رضا می فرمودند تفریح و سرگرمی های لذت بخش در اداره زندگی مردم را یاری می کند و با کمک آن می توان بهتر در امور دنیا موفق عمل کرد، در فرهنگ دینی این شاد زیستن جایگاهی دارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام رضا ساعت را به ۴ قسمت تقسیم می کردند؛ یک بخش از وقت را برای عبادت، یک بخش از آن را برای کار و معاش، یک زمان برای دوستان، یک بخش نیز برای تفریح سالم که شبانه روز در نظر می گرفتند و همواره به دیگران توصیه می کردند.

او گفت: نسبت به رفتار با دیگران در سیره امام رضا روایت هایی نقل شده است، احترام متقابل، رفتار با خانواده و ... در سیره آمده است. در رابطه با انتخاب همسر امام رضا تاکید داشتند که جوانان باید دقت داشته باشند و با چشم باز با معیارهایی که اسلام گفته مثل ایمان، اخلاق و... همسر انتخاب کنند.

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: رفتار مناسب با همسر را امام رضا تاکید داشتند، وابستگی که میان زن و شوهر وجود دارد را امام رضا مورد اهمیت می دانستند. درباره نحوه اعتماد بین زن و شوهر روایت هایی در سیره امام رضا آمده است که زن در غیاب شوهرش، امانتدار و حافظ حریم خانواده باشد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امام رضا همواره به آراستگی زوجین در مقابل یکدیگر تاکید داشتند و می فرمودند آراستگی مردان در عفت زنان می افزاید. 

او خاطرنشان کرد: امام رضا الگوی ماست و کتاب هایی در زمینه سیره امام رضا نوشته شده است و با مطالعه سیره سیاسی، خانوادگی، اجتماعی، عبادی و ... امام باید تلاش کنیم در حد توان به آن سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام/۳