«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اهمیت سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران گفت: این سفر و تبادل نظر در این شرایط ضروری است زیرا تحرکاتی از طرف آذربایجان و ترکیه صورت گرفته که ممکن است به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کند. لذا تبادل نظر و در جریان قرار گرفتن اتفاقاتی که می گذرد، برای طرفین یعنی ایران و ارمنستان ضروری است.

او افزود: منظور از بحث تحرک نادرست این است که ترکیه و جمهوری آذربایجان، درصدد اشغال یک قسمت از خاک ارمنستان هستند که جاده‌ای بین‌المللی از آن عبور می‌کند. شاید چنین تهدیدی باشد و خواسته باشند که در همین جاده مزاحمت‌هایی را برای رانندگان ما ایجاد کنند و می‌توانند این را به یک اقدام نظامی تبدیل کنند. ضرورت است که ارمنستان موضع درستی اتخاذ کند لذا مسلم است که حضور در تهران و بحث با مقامات ما با توجه به جایگاهی که ما در منطقه داریم و اطلاعات و تبادل اطلاعات، یکی از مسائل مهم است.

قنادباشی درباره اظهارات نخست وزیر ارمنستان مبنی بر اینکه این کشور در هیچ توطئه‌ای علیه ایران شرکت نمی‌کند، ادامه داد: شایعاتی مبنی بر اینکه ارمنستان مواضع دیگری را اتخاذ کرده بود مطرح شد که توسط مسئولان این کشور تکذیب شد. دیداری هم بین مقامات ارمنستان و آذربایجان شده که ارمنستان می‌گوید، محتوای دیداری که ما داشتیم جنبه جهت‌گیری علیه ایران نداشته است.

انتهای پیام/ 3