شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#وزیر دفاع#آنکارا

وزیر دفاع ترکیه: یونان نباید تحت تاثیر کشورهای دیگر قرار گیرد

وزیر دفاع ترکیه: یونان نباید تحت تاثیر کشورهای دیگر قرار گیرد

وزیر دفاع ترکیه با ادعای آمادگی برای گفت‌وگو با یونان گفت، آتن نباید به واسطه تحریک شدن از سوی برخی کشورها، علیه آنکارا موضع گیری کند.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه گفت که یونان نباید تحت تاثیر دیگر کشورها, علیه ترکیه موضع گیری کند.

به نوشته روزنامه «حریت» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر اینکه این کشورهمواره به راه حل مسالمت آمیز با رعایت قوانین بین‌المللی و روابط همسایگی خوب معتقد بوده، مدعی شد که آنکارا طرفدار گفت‌وگو با آتن است.

آکار با اشاره به حادثه اخیر که در آن کشتی تحقیقاتی یونانی هنگام تلاش در نقض فلات قاره ترکیه رهگیری شد، تاکید کرد که یونان علیرغم هشدارهای ترکیه به تحریکات و تخلفات خود ادامه می‌دهد. او گفت که اگرچه ترکیه طرفدار گفت‌وگو و راه حل مسالمت آمیز است، اما اجازه نخواهد داد که حقوق این کشور و قبرس ترک نشین نقض شود.

آکار همچنین در مورد خریدهای تسلیحاتی بزرگ از سوی یونان، تاکید کرد که یونان نباید با تحریک دیگر کشورها ، علیه ترکیه موضع گیری کند. چنین اقداماتی به نفع یونان نخواهد بود.

وزیر دفاع ترکیه مدعی شد ترکیه هرگز تهدیدی برای هیچ طرفی نبوده، بلکه همیشه متحدی معتبر، قوی و کارآمد بوده است.

ترکیه که دارای طولانی‌ترین خط ساحلی قاره ای در مدیترانه شرقی است، ادعاهای مرزی دریایی یونان و یونان را رد و تاکید کرده است که ادعاهای بیش از حد حقوق حاکمیت ترکیه و قبرس ترک نشین را نقض می کند.

سران ترکیه بارها مدعی شده‌اند که که آنکارا طرفدار حل همه مشکلات مهم منطقه از جمله اختلافات دریایی  از طریق حقوق بین الملل، روابط خوب همسایگی ، گفت‌وگو و مذاکره است.

وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروی دریایی ترکیه با یک کشتی تحقیقاتی یونانی، قبرسی به دلیل نقض حریم دریایی ترکیه در دریای مدیترانه برخورد و آن را مجبور به خروج از منطقه کرده است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد در ۲۹ سپتامبر دولت یونان و قبرس هشدار ناوبری موسوم به ناوتکس را برای فعالیتهای تحقیقاتی توسط یک فروند کشتی با پرچم مالت در منطقه فلات قاره ترکیه صادر کردند.

با این حال، ترکیه با مالت و ایتالیا، کشورهایی که شرکت مالک کشتی در آن قرار دارد از طریق مجاری دیپلماتیک به این دلیل که قبلاً با ترکیه هماهنگ نشده بود، تماس گرفت. ترکیه همچنین هشدارهای ناوتکس را در یک اکتبر صادر کرد تا به دریانوردان اطلاع دهد که فعالیت باید با هماهنگ شوند.

با وجود تلاش‌های اخیر ترکیه، کشتی تحقیقاتی قبرس و یونان صبح روز یکشنبه سعی کرد فلات قاره ترکیه را نقض کند. اما کشتی متعلق به نیروی دریایی ترکیه که در چارچوب عملیات «سپر مدیترانه» فعالیت‌های شناسایی و نظارتی را در منطقه انجام می‌داد، به این کشتی هشدار داد و متعاقب آن این کشتی قبرسی، یونانی از فلات قاره ترکیه خارج شد.

منبع: فارس