شهر خبر

قرص شرکت مرک چه تفاوتی با دیگر داروهای درمانی کووید-۱۹ دارد؟

شرکت داروسازی «مرک» (Merck) آمریکا می‌گوید یک قرص خوراکی علیه بیماری کووید-۱۹ تولید کرده است که می‌تواند میزان موارد بستری در افراد مبتلا به ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. تولید این دارو در میان کوشش‌های مرتبط با مبارزه علیه بیماری کووید-۱۹ تحولی چشمگیر به شمار می‌رود و در صورت تایید نهایی می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در خدمت کادر‌های درمانی قرار گیرد.

قرص شرکت مرک چه تفاوتی با دیگر داروهای درمانی کووید-۱۹ دارد؟

شرکت داروسازی «مرک» (Merck) آمریکا می‌گوید یک قرص خوراکی علیه بیماری کووید-۱۹ تولید کرده است که می‌تواند میزان موارد بستری در افراد مبتلا به ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

تولید این دارو در میان کوشش‌های مرتبط با مبارزه علیه بیماری کووید-۱۹ تحولی چشمگیر به شمار می‌رود و در صورت تایید نهایی می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در خدمت کادرهای درمانی قرار گیرد.

اما این قرص چیست و تا کنون درباره آن چه می‌دانیم؟

 

«مولنوپیراویر» چیست؟

«مولنوپیراویر» (Molnupiravir) نام شیمیایی یک داروی آزمایشی ضدویروس جهت مقابله با بیماری آنفلوانزا است که به صورت خوراکی در کپسول تولید شده است. این دارو با تاثیری که می‌گذارد باعث می‌شود سامانه تولید مثل ویروس کرونا دچار نقص ژنتیکی شود و نتواند دیگر خود را در بدن فرد تکثیر کند.

این محصول برای اولین بار در دانشگاه اموری در آتلانتای آمریکا کشف شده و سپس توسط شرکت دارویی مرک در نیوجرسی و شرکت ریجبک بیوتراپی در میامی توسعه یافته است.

قرص کووید-۱۹ چقدر موثر است؟

داده‌های اولیه نشان می‌دهند این قرص خطر بستری شدن در بیمارستان را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این آزمایش بالینی هرچند در مقیاس کوچک صورت گرفته، با این حال نتایج آن چنان امیدبخش بوده است که مسئولان شرکت بلافاصله پروسه قانونی برای دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را شروع کردند.

قرص شرکت مرک چه تفاوتی با دیگر داروهای درمانی کووید-۱۹ دارد؟

عموما از داروی ضدویروسی «رمدیسور» با عنوان کارآترین درمان کووید-۱۹ نام برده می‌شود. این دارو باید به طور وریدی و در بیمارستان تزریق شود. در مقابل مزیت اصلی مولنوپیراویر این است که به عنوان قرص مصرف می‌شود و همین امر بیماران را قادر می‌سازد در خانه درمان شوند. به لحاظ هزینه نیز احتمالا قرص ارزان‌تر خواهد بود چرا که یک دوره پنج‌روزه مولنوپیراویر حدود ۷۰۰ دلار هزینه خواهد داشت؛ یعنی حدود یک سوم رمدیسیور.

 

مولنوپیراویر برای چه کسانی قابل تجویز است؟

آزمایشات نشان داده است مولنوپیراویر بر روی بیمارانی که قبلا با ابتلای شدید بستری شده‌اند تاثیر کمی دارد، اما بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا متوسط هر ۱۲ ساعت یکبار به مدت پنج روز می‌توانند آن را مصرف کنند و بهبود یابند. مطالعات برای یافتن زمان بهینه مصرف قرص همچنان ادامه دارد.

آیا قرص کووید-۱۹ عوارض جانبی دارد؟

نتایج اولیه آزمایشات بالینی تا کنون هیچ‌گونه افزایشی در بروز عوارض جانبی را نشان نداده است. با این وجود محققان می‌گویند مولنوپیراویر باید در گروه بزرگتری از بیماران مورد ارزیابی قرار گیرد تا ایمنی آن به درستی تعیین شود.

مولنوپیراویر چه زمانی به بازار می‌آید؟

شرکت مرک می‌گوید انتظار دارد ۱۰ میلیون بسته این قرص را تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید کند. این شرکت دارویی در ماه ژوئن قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با دولت ایالات متحده منعقد کرد که براساس آن موظف است پس از دریافت مجوز استفاده اضطراری یا تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا، ۱.۷ میلیون بسته ویژه درمان مخصوص یک نفر را تحویل دهد.

مرک همچنین از همین حالا وارد مذاکره با کشورهای دیگر برای فروش این محصول شده است. برای مثال استرالیا ۳۰۰ هزار دوز از این دارو سفارش داده است. علاوه بر استرالیا، سنگاپور نیز قراردادی برای خرید این دارو به امضا رسانده است و کشورهای تایلند، کره جنوبی، تایوان و مالزی نیز در حال مذاکره برای تهیه آن هستند.

شرکت مرک می‌گوید رویکرد قیمت‌گذاری طبقاتی را بر اساس معیارهای درآمد بانک جهانی اجرا می‌کند تا اطمینان یابد همه کشورها با هر سطح از توانایی مالی بتوانند از این دارو بهره‌مند شوند. همچنین این شرکت موافقت‌نامه‌ای با تولیدکنندگان دارو در هند امضا کرده است که به موجب آن دسترسی بیش از ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط به مولنوپیراویر به محض دریافت مواد اولیه مورد نیاز تسریع خواهد شد.

آیا قرص کووید-۱۹ جایگزینی برای واکسن خواهد بود؟

خیر. حتی با رواج این قرص، واکسیناسیون همچنان مهم‌ترین و موثرترین سپر دفاعی در برابر کووید-۱۹ باقی خواهد ماند. با این حال در میان افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا افراد مسنی که واکسن بر آن‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای نگذاشته است می‌تواند به عنوان مکمل استفاده شود.

همچنین سازندگان این دارو می‌گویند امیدوارند این قرص جلوی سرایت ویروس کرونا از فرد مبتلا به خانواده‌اش یا کسانی که با او در یک خانه زندگی‌ می‌کنند را بگیرد.

 

منبع: انتخاب