شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#افغانستان#سفیر ایران

سفیر ایران در ژنو: تحریم‌های آمریکا مانع کمک به مردم افغانستان شده است


سفیر ایران در ژنو: تحریم‌های آمریکا مانع کمک به مردم افغانستان شده است

به گفته سفیر ایران در ژنو تحریم‌های یکجانبه آمریکا موجب شده که بسیاری از تلاش‌های بشردوستانه بازیگران برای تامین نیازها و مایحتاج آوارگان با مخاطرات جدی مواجه شود و عملا در زمان مناسب در دسترس پناهجویان و بی‌جاشدگان قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل بقایی هامانه در حاشیه هفتاد و دومین نشست کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان، در سخنانی بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر که همه مردم افغانستان شامل همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده، حقوق بشر را محترم شمرده و رفتاری مبتنی بر حسن همجواری با کشورهای همسایه داشته باشد، تأکید کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل در ژنو همچنین به تبعات منفی مداخلات نظامی در افغانستان اشاره کرده و افزود: مردم افغانستان در چنین شرایطی شایسته درک و حمایت بین المللی هستند. در افغانستان هیچ کمک بشردوستانه‌ای جایگزین ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان نخواهد شد و جامعه بین المللی باید مسوولیت خود را درباره حمایت از مردم افغانستان به درستی انجام دهند.

وی افزود: تبعات منفی تحریم‌های ظالمانه آمریکا ظرفیت کشورهای میزبان برای حمایت از پناهندگان افغان را تحت تاثیر قرار داده و  مانع تحقق اصل همبستگی بشردوستانه در کمک به مردم افغانستان است. تحریم‌ها یکجانبه موجب شده است که بسیاری از تلاش‌های بشردوستانه بازیگران برای تامین نیازها و مایحتاج آوارگان با مخاطرات جدی مواجه شود و عملا در زمان مناسب در دسترس پناهجویان و بی‌جاشدگان قرار نگیرد.

آمریکا  اگر مشکلی را حل نمی‌کند دست‌کم بیش از این آسیب نزند

پیتر مائورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در این نشست با ارائه گزارشی از سفر خود به افغانستان گفت: اصل مهم در ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارائه غیر مشروط این کمک‌ها است.

وی افزود: ما در تعاملاتی که با طالبان داشتیم از آنان خواسته‌ایم طوری عمل کننده که کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه بین المللی به بهبود وضعیت زندگی مردم در افغانستان منتهی شود.

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ با هشدار نسبت به وضعیت بسیار نامطلوب بشردوستانه در افغانستان خواستار کمک جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از فروپاشی نظام بهداشت و سلامت و نیز تامین حداقل مایحتاج غذایی برای مردم شد.

فیلیپو گرندی کمیسر عالی پناهندگان هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از سفر خود به پاکستان و افغانستان گفت: اوضاع بشردوستانه در افغانستان شکننده و رو به وخامت است. ما با درخواست برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باید برنامه‌ریزی کنیم که ارائه این کمک‌ها بتواند به صورت پایدار مشکلات بشردوستانه در افغانستان را مرتفع کند.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل با همه طرف‌ها در موضوع افغانستان، خواستار سرمایه‌گذاری و تامین مالی سریع، بدون شرط از سوی حامیان مالی بین‌المللی شد.

گرندی با قدردانی از حمایت ایران از پناهندگان افغان به ویژه در شرایط دشوار همه گیری کرونا، گفت: لازم است تعهدات جامعه بین المللی برای پشتیبانی ظرفیت ایران و پاکستان به عنوان میزبانان عمده پناهندگان افغان تقویت شود.

کمیسر عالی پناهندگان و رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در واکنش به سخنان سفیر ایران، تصریح کرد که تحریم‌ها نباید مانعی برای ارائه کمک حمایت‌های بشر دوستانه از پناهندگان و آوارگان ایجاد کند و در وضع رژیم‌های تحریمی باید شرایط و استثنائات بشردوستانه به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

نشست جانبی گفت‌وگو درباره افغانستان، در حاشیه اولین روز هفتاد و دومین نشست کمیته اجرایی کمیسیاری عالی پناهندگان دوازدهم مهر با حضور سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو کمیته اجرایی در ژنو برگزار شد و 10 تن از نمایندگان دائم از جمله سفیر ایران نزد سازمان ملل در ژنو به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص بحران بشردوستانه افغانستان پرداختند.

کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان از ١� ٧ کشور عضو سازمان ملل تشکیل شده است و کشورمان از سال ١٩٥٥ عضو این کمیته است.

انتهای پیام/