شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#وزیر علوم

تاسیس صندوق علوم و فناوری به امضای رئیس جمهور رسید

وزیر علوم

وزیر علوم با بیان اینکه در شان نظام جمهوری اسلامی نیست که کمتر از نیم درصد از درآمد ناخالص ملی ملی صرف تحقیق و پژوهش شود، افزود: مصوبه تاسیس صندوق علوم و فناوری به امضای رئیس جمهور رسید.

به گزارش مشرق، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم رئیس پیشین و معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر که عصر امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: تغییر ذات پیشرفت است، اینکه مدیری جایگزین مدیر دیگری شود امر طبیعی است. اما مساله مهم، حرکت رو به جلو است؛ بنابرین همیشه جایگزینی را با روش منطقی به فال نیک باید گرفت.

وزیر علوم افزود: دکتر معتمدی شخصیتی با وقار متین، عالم، عاقل و معتدل هستند که به خوبی دانشگاه را مدیریت کرد. مدیریت ایشان بر پایه دانایی محوری بود و ما باید یاد بگیریم بی انصاف نباشیم و قدر بزرگان را بدانیم.

زلفی گل تصریح کرد: همانگونه که موظف هستیم پدر و مادر خودمان را تکریم کنیم باید نسبت به اساتیدمان هم همانگونه باشیم. تغییر در مدیریت‌ها بدیهی است اما ثبات در اهداف هم بسیار مهم است. این تغییرات نباید باعث شود، مسیرها کلاً تغییر کند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های کلان علم و فناوری را تبیین، تدوین و تصویب می‌کند. این شوراست که اهداف کلان را تبیین می‌کند هرچند مدیریت‌ها تغییر می‌کند اما سمت و سوها مشخص است. اگر اینگونه نبود با تغییر مدیریت‌ها، ممکن بود آن هم افزایی های لازم را نداشته باشیم‌.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگرچه علم جدید، فناوری و تکنولوژی جدید را ایجاد می‌کند همانگونه فناوری جدید برای علم جدید نیز نیاز است. علم برای رفاه و سلامت بشر لازم است و ما نباید علم را یک تکه از پازل و رشته‌های مختلف را جدا از هم ببینیم.

وی افزود: آسایش بشر را رشته‌های علوم طبیعی محقق می‌کند و علوم انسانی و دینی آرامش بشر را تأمین می‌کند؛ پس اگر می‌خواهیم آسایش و آرامش داشته باشیم هم باید به علوم طبیعی و هم علوم انسانی و مذهبی بها دهیم.

زلفی گل ادامه داد: وزارتخانه‌های متولی علم باید شرایطی را ایجاد کنند که هر کس بر اساس علاقه خود رشته‌ای را انتخاب کند. نه اینکه فرد فقط به این فکر کند که آیا در آینده برای او شغل هست یا نیست.

وی با بیان اینکه در سیاستگذاری علمی ما واگرایی‌هایی رخ داده است، خاطرنشان کرد: نباید رشته‌های زیر مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت از یکدیگر جدا باشند. مگر می‌شود رشته‌های پزشکی را از علوم انسانی جدا کرد؛ چرا که وقتی جدا باشند تحقیقات بین رشته‌ای دیگر معنا ندارد. رشته‌های پزشکی باید در کنار رشته‌های مهندسی و فنی باشد چرا که بهره وری بالا می‌رود.

زلفی گل گفت: جدا کردن بخش‌های مختلف علم کار درستی نیست حتماً باید نسبت به این مساله توجه ویژه ای شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حدود زیادی این موضوع را مدیریت کرده اما به صورت عملیاتی اینطور نیست و باید فکر جدیدی کنیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بحث خام فروشی بحث جدی است که فقط در زمینه مواد مادی مطرح نیست؛ اگر نتوانیم استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان را در حد شأن آنها رشد بدهیم این یک خام فروشی است. ما نباید بشکه نفت را ۷۰ دلار بفروشیم بلکه باید ۵۰ سی سی‌آن را ۵۰۰ دلار بفروشیم؛ سوزاندن این ماده ظلمی در حق آیندگان است. ما در کشورمان کویر و نور خورشید داریم چرا نتوانیم نور را با سیستم‌های جدید ذخیره کنیم؟ باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید. خیلی از کشورها آرزویشان این است که این نور خورشید را داشته باشند.

زلفی گل تاکید کرد: نباید روی مزیت‌های نسبی برنامه ریزی کنیم بلکه باید به فکر مزیت‌های ایجادی و فرصت سازی باشیم، یعنی مزیت‌هایی ایجاد کنیم که در حال حاضر وجود ندارند. بهترین نوع سرمایه گذاری در زمینه علم، آموزش و فناوری است که جای آن هم در دانشگاه است.

وی با بیان اینکه در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست که کمتر از نیم درصد از درآمد ناخالص ملی ملی صرف تحقیق و پژوهش شود، افزود: خوشبختانه مصوبه تأسیس صندوق علوم و فناوری به امضای رئیس جمهور رسیده و امیدوارم امسال بودجه خوبی به این صندوق واریز شود تا بتوانیم پتانسیل تحقیقاتی را در راستای نیازهای جامعه به کار بندیم.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات وابسته به وزارت علوم وابسته شفافیت در عرصه‌های مختلف داشته باشند؛ چرا که با علم سر و کار دارند.

منبع: مهر