شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#برگزاری انتخابات#عراق

آخرین اخبار از انتخابات عراق؛ از تحرکات انتخاباتی حلبوسی تا خرید رای آوارگان

اخبار انتخابات عراق| از تحرکات انتخاباتی حلبوسی تا خرید رای آوارگان

در فاصله دو روز مانده به برگزاری انتخابات گروه‌های خاص در هشتم اکتبر و چهار روز مانده به انتخابات سراسری در دهم اکتبر، نامزدها از همه ترفندها برای رسیدن به پارلمان عراق استفاده می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری واع، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق از اقدامات امنیتی شدید به منظور ممانعت از هرگونه دخالت در روند انتخابات خبر داد و گفت:  ما تلاش می‌کنیم که انتخابات فرصت مناسبی برای رقابت عادلانه و شفاف باشد.

وی افزود: اقدامات امنیتی شدیدی را به منظور ممانعت از دخالت در روند انتخابات اتخاذ  کرده‌ایم. ما همه خواسته‌های کمیساریا و فرماندهی عملیات مشترک به منظور انجام ماموریتشان در برگزاری انتخابات سالم و شفاف را برآورده کرده‌ایم.

الکاظمی تاکید کرد: از همه مردم می خواهم که مشارکت گسترده داشته باشند.

وی ضمن تمجید از موضع مرجعیت دینی و همه طرف‌های داخلی و خارجی که خواهان مشارکت مردم عراق در انتخابات شده‌اند، افزود: ما گزینه‌هایی جز ساخت عراق باثبات و شکوفا از طریق صندوق‌های رای نداریم.

الکاظمی از همه گروه‌های سیاسی خواست که رقابت حرفه‌ای طبق قوانین داشته باشند.

نخست وزیر عراق گفت: ما با قدرت در برابر هر تلاش برای تاثیرگذاری بر آرای رای دهندگان خواهیم ایستاد.

حضور ناظران اتحادیه عرب

«سعید ابوعلی» رئیس تیم ناظران اتحادیه عرب برای نظارت بر انتخابات عراق  گفت: تیم ناظران اتحادیه عرب از ۱۶ کارشناس انتخاباتی از ۹ کشور عضو اتحادیه عرب است.

وی افزود: تیم ناظران اتحادیه عرب در استانهای مهم مانند بغداد، بصره، نینوا، نجف، دیالی و دیگر استان‌ها مستقر خواهند شد.

سرنوشت کارت‌های انتخاباتی تحویل گرفته نشده در کرکوک

«عطا الله المفرجی» معاون اداری استانداری کرکوک اعلام کرد: ۹۸ درصد از کارت‌های انتخاباتی در همه مناطق کرکوک به رای دهندگان تحویل داده شده است.

وی افزود: ۱۶ مرکز در مناطق مختلف استان برای رای دادن آوارگان اختصاص یافته است.

عطاالله تاکید کرد: کارت‌هایی که شهروندان تحویل نگرفته‌اند قبل از شروع رای گیری به بغداد بازگردانیده می‌شوند.

شمار حوزه‌های اخذ رای در عراق

«جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد: شمار مراکز اخذ رای روز یکشنبه آینده ۸۲۷۳ مرکز است.

وی درباره نحوه انتقال صندوق‌ها هم گفت: صندوق‌های رای با هماهنگی کمیته عالی امنیتی در همان روز به اماکنی منتقل خواهد شد که کمیساریا مشخص کرده است. این ماموریت کمیته عالی امنیتی با کمک امنیتی کمیساریا است.

بازی حلبوسی با کارت خارجی برای رسیدن به پارلمان عراق

دفتر رسانه‌ای «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق پس از اینکه به آنکارا رفت و با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد با «سالم الزمانان» سفیر کویت در بغداد هم درباره انتخابات دهم اکتبر به رایزنی پرداخت.

در این دیدار اهمیت نقش جامعه بین المللی در نظارت بر انتخابات مورد تاکید قرار گرفت

وی همچنین با «مارک برایسون» سفیر انگلیس در بغداد هم درباره انتخابات رایزنی کرد.

الحلبوسی در این دیدار بر اهمیت نقش جامعه جهانی در نظارت بر انتخابات به منظور تقویت اعتماد به روند انتخابات تاکید کرد.

از سوی دیگر «سالم العبادی» مسئول دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: سفر الحلبوسی به ترکیه و دیدارش با رئیس جمهوری ترکیه در این مقطع، نشان از روابط مشکوک و سناریوهای ترکیه در عراق دارد.

وی افزود: در این دوره از انتخابات نقاب از چهره بسیاری برداشته شد و چهره واقعی آنها و پوچ بودن ادعای هویت و عرق ملی داشتن آنها، برملا شد.

«احمد الکنانی» نماینده ائتلاف فتح هم اعلام کرد که دیدار حلبوسی با اردوغان  به درخواست رئیس جمهوری ترکیه رخ داد و پس از اینکه نزاع میان این دو بالا گرفت.

وی افزود: این دیدار موجب نفوذ ترکیه بر رهبران طیف‌های سنی به منظور پیشبرد اهداف مدنظر آنکارا خواهد شد. پذیرش دعوت اردوغان از سوی «حلبوسی و خنجر» نشان دهنده حمایت ترکیه از ائتلاف‌های «تقدم» و «عزم» در انتخابات عراق است.

الکنانی گفت: حلبوسی و خنجر هیچگاه مخالف علنی با اشغالگری ترکیه و حملات آن به شمال عراق نکرده‌اند و این گواهی بر هیمنه اردوغان بر سیاستمداران سنی و دنباله روی مطلق این سیاستمداران از افکار و طمع ورزی‌های ترکیه است.

«محمد الصیهود» نماینده ائتلاف دولت قانون عراق هم گفت: مشکل میان حلبوسی و خنجر در داخل عراق و بغداد میسر بود و اینکه آنها به ترکیه و دیدار با اردوغان می‌روند بسیار مشکوک است.

وی ضمن تاکید بر اینکه سیاستمداران عراقی باید میهن پرست باشند و ابزار خارجی اعم از ترکیه یا دیگری نباشند، گفت: هرگونه دیدار خارجی در این مقطع، مشکوک خواهد بود.

صندوق انتخابات حرف آخر را می‌زند

«فاضل الفتلاوی» نماینده پارلمان عراق اعلام کرد: صندوق انتخابات مشخص می‌کند که چه کسی در پارلمان جدید خواهد بود و چه کسی به علت عدم کفایت و عدم اعتماد رای دهنده، در مجلس نخواهد بود.

وی افزود: روند خرید تقلب و خرید کارت انتخابات طرحی ورشکستگان سیاسی است که راه به جایی نخواهد برد.

هشدار درباره تاثیرگذاری بر رای آوارگان با پول

یک مقام محلی در استان الانبار فاش کرد: برخی گروه‌های سیاسی بانفوذ با حمایت مسئولان محلی الانبار به اردوگاه‌های آوارگان می‌روند تا آنها را ترغیب به دادن کارت‌های انتخاباتی خود به این طرف‌ها در مقابل وعده‌های دروغین برای آزادی عزیزان آنها از زندان و رفع اتهام از آنها می‌کنند.

این مقام عراقی افزود: همچنین آنها با پول به دنبال رای گرفتن هستند. واسطه‌های این احزاب بانفوذ اقدام به خرید کارت‌های انتخاباتی آوارگان با سوءاستفاده از شرایط معیشتی نابسامان این خانواده‌ها می‌کنند.

مقام محلی عراقی در الانبار تاکید کرد: نزاع سیاسی برای در اختیار گرفتن کارت‌های انتخاباتی آوارگان همزمان بانزدیک شدن به زمان رای گیری هشتم اکتبر که آوارگان هم در آن روز رای می‌دهند به شدت افزایش یافته است.

شمار آوارگان در الانبار بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانواده است.

دستگاه قضایی هم رای به حذف «حیدر الملا» از انتخابات داد

دستگاه قضایی عراق تصمیم شورای کمیساریا عالی انتخابات در حذف «حیدر الملا» نامزد ائتلاف تقدم به رهبری «محمد الحلبوسی» را تایید کرد.

چند روز پیش، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق طی تصمیمی، تایید صلاحیت «حیدر نوری صادق الملا»، نامزد ائتلاف تقدم به رهبری «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق را ملغی کرد.

آخرین اخبار از انتخابات عراق؛ از تحرکات انتخاباتی حلبوسی تا خرید رای آوارگان

بنابر این تصمیم، آرایی که وی در روز انتخابات کسب کند، به دلیل مخالفت با قوانین رفتار انتخاباتی از او سلب می‌شود.

طبق آنچه در سند منتشر شده از سوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات آمده است:«محمد ناصر الکربولی»، عضو کمیسیون امنیت و پارلمان عراق از «حیدر نوری صادق الملا» شکایت کرده و این کمیساریای پس از بررسی فایل صوتی منتشر شده از حیدر الملا که شامل عبارات ناپسند، تحسین عادی سازی با رژیم صهیونیستی و حمله به نظام سیاسی عراق از سال ۲۰۰۳ بوده، شکایت از وی را وارد دانسته است.

بنابر تصمیم کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، تایید صلاحیت «حیدر نوری صادق الملا» لغو شده و آرایی که وی ممکن است در روز انتخابات اخذ کند، از او سلب می‌شود.

این کمیساریای همچنین بخش حقوقی را مکلف به شکایت کیفری از «حیدر نوری صادق الملا» کرد.

این تصمیم در روز جمعه یکم اکتبر ۲۰۲۱ در سایت کمیساریای عالی مستقل انتخابات منتشر شد.

تصمیم لحظه آخر رای دهندگان

«حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراق به اهمیت تصمیم لحظه آخر رای دهندگان عراقی اشاره کرد که برخی گروه‌های سیاسی شرکت کننده در انتخابات را شوکه خواهند کرد.

وی افزود: برخی جریان‌ها و احزاب عراقی از این واقعیت آگاه نیستند که شهروندان حق تصمیم دارند و در آخرین لحظه قبل از انداختن برگه رای نظرشان عوض می‌شود. برخی نامزدها واحزاب و جریان‌ها نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که پایگاه قبلی خود را ندارند.

منبع: تسنیم