شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سازمان ملل#استرالیا

چین: توسعه پایگاه‌های موشکی آمریکا در آسیا با شعار صلح جهانی در تضاد است


چین: توسعه پایگاه‌های موشکی آمریکا در آسیا با شعار صلح جهانی در تضاد است

نماینده چین در سازمان ملل در ادامه تنش آمریکا و چین با انتقاد از توسعه زرادخانه هسته‌ای آمریکا، این کشور را به استقرار پایگاه‌های موشکی در نقاط مختلف آسیا و همراهی با بریتانیا و استرالیا برای توسعه زیردریایی هسته‌ای متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های چین، گنگ شوانگ، رئیس هیئت نمایندگی چین و معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین کمیسیون خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که تغییرات جهان در یکصد سال گذشته، در کنار همه گیری کرونا در قرن کنونی و در کنار آن وضعیت امنیتی جهان باعث شده شاهد تحولات بسیار عمیق باشیم و تعادل و ثبات راهبردی جهان با چالش‌هایی روبرو شود که باعث قرار گرفتن نظام چند جانبه کنترل و خلع سلاح هسته‌ای بر سر یک دوراهی می شود و  جامعه بین‌المللی باید برای انتخاب مسیر خود یک تصمیم مهم بگیرد.

گنگ شوانگ خاطرنشان کرد که کنترل و عاری سازی جهان از سلاح هسته‌ای با صلح و ثبات جهان پیوند خورده است. جامعه بین‌المللی باید از مفهوم جامعه ای با  سرنوشت مشترک برای بشریت حرکت می کند  و انتخاب های عاقلانه‌ای را به شیوه‌ای مسئولانه انجام دهد.

گنگ شوانگ همچنین در سخنرانی خود انتقادات بسیاری را نسبت به ایالات متحده مطرح کرد و گفت: آمریکا علاوه بر توسعه زرادخانه سلاح های هسته‌ای خود و سامانه‌های ضد موشکی جهانی، پایگاه‌های موشکی  خود را در نقاط مختلف آسیا، اقیانوسیه و اروپا مستقر کرده و در عین حال همراه با انگلستان و استرالیا در حال همکاری برای توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای است. از سوی دیگر آمریکا همواره روند از بین بردن سلاح‌های شیمیایی خود را تاخیر می‌اندازد و تنها کشور مخالف مذاکره درباره توافقنامه بازرسی سلاح های بیولوژیکی است. آمریکا مدت‌هاست که با ایجاد سازوکاری برای نظارت بر کاربرد سلاح در فضا مقاومت می‌کند و همراه سعی دارد با توسعه فناوری‌های جدید برتری نظامی خود در جهان را حفظ کند. ایالات متحده با استفاده از موضوعاتی مانند مسائل هسته‌ای ایران و کره شمالی و تسلیحات شیمیایی سوریه و دیگر مسائل نظیر آن تنها قصد دارد راهبردهای  منطقه‌ای خود را اجرا کند.

انتهای پیام/