شهر خبر

برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱

موضوعات ساده‌ای وجود دارند که درک آنها بسیار دشوار است

موضوعات ساده‌ای وجود دارند که درک آنها بسیار دشوار است

وب‌سایت "نوبل پرایز" مصاحبه‌ای را با "جورجیو پاریسی"، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ انجام داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوبل‌ پرایز، "آدام اسمیت" (Adam Smit) از وب‌سایت "نوبل پرایز"(Nobel Prize)، مصاحبه‌ای را با "جورجیو پاریسی"(Giorgio Parisi)، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ انجام داده است که به شرح آن می‌پردازیم.

پاریسی در این گفتگوی کوتاه که اندکی پس از اعلام جایزه نوبل فیزیک او انجام شد، بر ارزش پرسیدن سوالات اساسی تاکید می‌کند اما منظور او چه سوالاتی است؟
متن مصاحبه نوبل‌ پرایز با پاریسی به شرح زیر است.
پاریسی: بله؟

اسمیت: سلام، من با پروفسور پاریسی صحبت می‌کنم؟
 

پاریسی: بله، من جورجیو پاریسی هستم.
 

اسمیت: سلام، من آدام اسمیت هستم و از وب‌سایت نوبل پرایز تماس می‌گیرم. تبریک مرا به خاطر برنده شدن جایزه نوبل بپذیرید.
 

پاریسی: سپاسگزارم. محبت دارید.
 

اسمیت: این گمانه‌زنی وجود دارد که شما چندین سال برای دریافت جایزه نوبل تلاش کرده‌اید. دریافت جایزه چه حسی دارد؟
 

پاریسی: خوب... اجازه بدهید بگویم که از این بابت بسیار خوشحال هستم؛ همچنین به دلیل به رسمیت شناختن رشته‌ای که مدت‌هاست در آن کار می‌کنم و پیشرفت کرده‌ام. من یکی از بنیانگذاران پژوهش در مورد سیستم‌های پیچیده در فیزیک بوده‌ام. بنابراین، بسیار خوشحال هستم که این پژوهش بلندمدت نه تنها با جوایز دیگر، بلکه با جایزه نوبل به رسمیت شناخته شده است.
 

اسمیت: بله، دقیقا همین طور است. شما روی موضوعات گوناگون از "کرومودینامیک کوانتومی"(Quantum Chromodynamics) گرفته تا حرکت گروه پرندگان کار می‌کنید. موضوع ویژه‌ای که شما را جذب می‌کند، چیست؟ 
 

پاریسی: خوب، چیزهایی که... خوب، "نیکولا کابیبو" (Nicola Cabibbo)، استاد من معمولا می‌گفت که ما باید زمانی روی یک موضوع کار کنیم که آن موضوع، سرگرم‌کننده باشد. منظور من این است که معنای سرگرم‌کننده، خیلی واضح نیست اما منظور موضوعی است که آن را عمیقا جالب می‌دانیم و کاملا باور داریم که همین طور است. منظور من این است که شما سرگرمی را در یک موضوع(واضح نیست) نخواهید یافت زیرا یک ایده جدید در مورد چیزی به دست می‌آید که غیرمنتظره است. بنابراین من تلاش کردم تا روی موضوعی کار کنم که به نظرم جالب بود و ظرفیتی برای افزودن داشت.
 

اسمیت: آیا موضوعاتی را انتخاب می‌کنید که غیرممکن به نظر می‌رسند؟ موضوع چقدر باید دشوار باشد؟
 

پاریسی: ببینید... موضوع ممکن است نسبتا ساده باشد. منظورم این است که غیرممکن نیست اما می‌تواند دشوار باشد و ما در حال حاضر، نمی‌توانیم آن را به دقت درک کنیم. منظور من این است که موضوعات بسیار ساده‌ای وجود دارند که درک کردن آنها بسیار دشوار است.
 

اسمیت: و این جایزه واقعا اهمیت علم بنیادین ورای درک تغییرات اقلیمی را مشخص می‌کند.
 

پاریسی: بله، درست است زیرا علم بنیادین از اهمیت زیادی برخوردار است. علم بنیادین، برای درک کردن همه چیز بسیار مهم است و تنها در علم کاربردی، زیاد پیش نخواهد رفت اما مهم است که علم بنیادین و علم کاربردی با یکدیگر ترکیب شوند. این به خاطر به کارگیری علم بنیادین در علم کاربردی است؛ کاربردهایی که می‌توانند برای بشر مفید باشند و به صورت غیرمنتظره‌ای از علم شما ناشی می‌شوند.
 

اسمیت: آیا فکر می‌کنید به طور کلی، مردم این موضوع را درک می‌کنند یا این که موضوع به تقویت شدن نیاز دارد؟
 

پاریسی: من فکر می‌کنم که مردم معمولا درک می‌کنند اما گاهی اوقات، لحظه‌ای که دولت تصمیمی می‌گیرد... ؛ البته برخی از دولت‌ها این طور نیستند اما برخی از دولت‌ها معمولا فراموش می‌کنند. منظور من این است که کشورهایی مانند کره جنوبی وجود دارند که درصد بالایی از پول را به علم بنیادین اختصاص می‌دهند. ایتالیا در سطح پایینی قرار دارد اما من امیدوار و مطمئن هستم که این موضوع در آینده تغییر خواهد کرد. در هر حال، باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.
 

اسمیت: فکر می‌کنم یکی از چیزهایی که تغییر خواهد کرد، زندگی شما است زیرا جایزه نوبل، توجه زیادی را به شما جلب می‌کند و مردم همیشه با شما تماس می‌گیرند. منظورم این است که پیش از این هم مورد توجه زیادی بوده‌اید اما این موضوع، میزان توجه را افزایش خواهد داد. چه احساسی در مورد این موضوع دارید؟
 

پاریسی: خوب، من فکر می‌کنم که... (می‌خندد). من امیدوارم که آنها زندگی مرا بیش از اندازه تغییر ندهند. البته من به چند روز زمان نیاز دارم تا به همه تماس‌های تلفنی امروز پاسخ دهم اما موضوع مهم‌تر این است که افرادی که قرار است هزینه‌های علم را بپردازند، درک کنند که علم در حال انجام دادن چه کاری است.
 

اسمیت: بله، قطعا همین طور است. واقعا از شما سپاسگزارم. صحبت کردن با شما باعث خوشحالی بود. دوباره تبریک می‌گویم.
 

پاریسی: سپاسگزارم.
 

اسمیت: خدانگهدار.

انتهای پیام