شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ عراق| آرایش احزاب و ائتلاف‌های سُنی؛ رقابت «الخنجر» و « الحلبوسی» برای ریاست پارلمان/ بخش سوم


انتخابات پارلمانی 2021 عراق| آرایش احزاب و ائتلاف‌های سُنی؛ رقابت «الخنجر» و « الحلبوسی» برای ریاست پارلمان/ بخش سوم

جریانات سنی در انتخابات ۲۰۲۱ رقابت شدیدی با یکدیگر برای به دست آوردن آرای حوزه‌های انتخابیه خود دارند که در این میان رقابت اصلی میان دو حزب یعنی «عزم» و «تقدم» به ریاست الخنجر و الحلبوسی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عراق اولین تجربه انتخابات زودهنگام پارلمانی پس از سال 2003 را تجربه می‌کند. پس از 18 سال از حمله به عراق و تغییر رژیم صدام، بار دیگر تحولی جدید در تاریخ بغداد آکنده از کودتاها و خونریزی رخ داد تا خواسته مردمی بر برگزاری انتخابات زودهنگام باشد.

پست رئیس پارلمان در ادوار گذشته بین جریان‌های مختلف اهل سنت دست به دست شد که در برهه‌ای در اختیار طیف حزب اسلامی شامل «حاجم الحسنی» و بعد از آن «سلیم الجبوری» بود.

طیف موصلی‌ها به رهبری «اسامه النجیفی» نیز برای برهه‌ای ریاست پارلمان عراق را تصاحب کرد سپس به «محمود المشهدانی» از اهل سنت بغداد انتقال یافت و اینک در اختیار طیف الانباری‌ها به رهبری «محمد الحلبوسی» قرار گرفته است. در شرایط حاضر طیف موصلی‌ها (النجیفی) و تکریتی‌ها (خمیس الخنجر) برای خارج کردن این پست از دست الانباری‌ها تلاش می‌کنند.

شاکله ائتلاف‌های مهم سیاسی اهل سنت عراق در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی بیش از شیعیان و کردها بروز و ظهور یافت.

سه رهبر سیاسی شامل «خمیس خنجر» دبیرکل پروژه عربی عراق، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «اسامه النجیفی» رهبر جبهه نجات، قطب‌های اصلی ائتلاف‌های انتخاباتی آینده را در میان اهل سنت تشکیل داده‌اند.

 

بارزترین ائتلاف‌های سنی

ائتلاف «عزم» عراق

بزرگ ترین ائتلاف شرکت‌کننده در انتخابات به لحاظ شمار نامزدها ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» است. الخنجر در سال 2018 در پی اتهام به همکاری با تروریست‌ها از شرکت در انتخابات بازماند.

این ائتلاف از «المشروع العربی» به ریاست الخنجر و حزب الوفاء به ریاست «قاسم الفهداوی»، وزیر برق اسبق عراق،  حزب حل (جمال الکربولی)، «الکتلة العراقیة الحرة» (قتیبه الجبوری)، حزب المسار (مثنی السامرائی)، تجمع المدنی (سلیم الجبوری)، حزب التصدی (خالد العبیدی)، حزب المجد (طلال الزوبعی) تشکیل شده و اولین بار است به این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف بزرگ‌ترین ائتلاف در استان‌های الانبار و صلاح‌الدین و موصل و بغداد و دیالی است و مهم‌ترین نامزدهایش «محمد الکربولی» و «محمود المشهدانی»، رئیس اسبق مجلس عراق، هستند.

این ائتلاف با 123 نامزد در انتخابات شرکت خواهد کرد.

این ائتلاف یکی از قوی‌ترین ائتلاف سنی در انتخابات آتی محسوب می‌شود و رقابت شدیدی با ائتلاف «تقدم الوطنی» برای به دست آوردن آرای سنی‌ها دارد.

ائتلاف تقدم

ائتلاف دیگری که با این ائتلاف در مناطق سنی نشین عراق رقابت می‌کند ائتلاف «تقدم الوطنی» به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق است که آن نیز برای اولین بار با این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف شامل حزب تقدم (محمد الحلبوسی)، «الخیار العربی» (عبدالحسین عبطان)، تجمع التعاون (علی فرحان)، حزب الحق الوطنی (احمد المساری)، و چند حزب و تشکل دیگر می‌شود و مجموعا 105 نامزد دارد که مهم‌ترین آنها رئیس کنونی مجلس عراق است.

ائتلاف «تقدم الوطنی» که نسل دوم از سیاستمداران سنی است که نزدیک به عربستان و امارات است.

«الحلبوسی» که گرایش زیادی به دنیای غرب دارد این بار می‌کوشد تحت عنوان گروه سیاسی «تقدم الوطنی» به تنهایی در انتخابات آینده ورود کند و «مشعان الجبوری» از شخصیت‌های برجسته اهل سنت تاکید کرده است که الحلبوسی از حمایت خارجی گسترده‌ای در جهان عرب برخودار است.

بسیاری از ثروتمندان جهان عرب از «الحلبوسی» حمایت کرده و همچنان یکی از گروه‌های سیاسی مهم در انتخابات آینده به شمار می‌رود.

پیش از این برخی گزارش‌ها، امارات متحده عربی را یکی از مهمترین حامیان عربی گروه الحلبوسی معرفی کرده بود.

 

ائتلاف جبهه نجات

ریاست این ائتلاف را «اسامه النجیفی» رئیس اسبق پارلمان عراق برعهده دارد. شخصیت‌های سیاسی دیگری در این ائتلاف حضور دارند که بارزترین آنها «خالد سلطان» فرزند سلطان هاشم وزیر دفاع رژیم صدام است.

بسیاری کارشناسان معتقدند که رقابت سیاسی در داخل اهل سنت در انتخابات آینده، بین ائتلاف «الخنجر» و «الحلبوسی» منحصر می‌شود و «اسامه النجیفی» رئیس پیشین پارلمان و رهبر «جبهه نجات» از شانس کمتری برای کسب حداکثری کرسی‌های پارلمان برخوردار است.

این ائتلاف شامل جریانات سیاسی سنی در استان موصل در راس آنها «الکتله الموصلیه» به ریاست «النجیفی» است.

ائتلاف پروژه ملی عراق

ریاست این ائتلاف با «جمال الضاری» است.

حزب اسلامی

حزب اسلامی سنی در قالب ائتلاف «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض حضور دارد.

قادمون للتغییر

ریاست آن «حسن الرماحی» است و شامل افراد مستقل است.

تشتت ویژگی بارز گروه‌های سنی

با نگاهی به ائتلاف بندی‌ها سنی می‌توان گفت که تشتت ویژگی بارز این گروه‌هاست و این مفهومش این است که آرای رای دهندگان سنی دچار تشتت خواهد شد و طیف‌های این ائتلافات به دنبال منافع انتخاباتی و پارلمانی هستند و عراق و طیف سنی برای آنها اهمیت چندانی ندارد.

 رقابت اصلی همانطور که گفته شد میان «عزم العراق» و «تقدم الوطنی» در استان‌های سنی نشین به ویژه الانبار است.

«احمد عبدالساده» روزنامه نگار عراقی، با اشاره به نزدیکی الخنجر به محور قطری و گرایش الحلبوسی به محور اماراتی و سعودی گفته است که بخشی از اختلاف این دو چهره سیاسی اهل سنت عراق، انعکاسی از اختلافات محور اماراتی و سعودی با قطری‌ها است.

این باور وجود دارد که اختلاف سیاسی موجود در میان اهل سنت عراق، ریشه در رقابت سیاسی منطقه‌ای بین دو محور «وهابی» و «اخوان المسلمین» دارد که اولی را عربستان و امارات و دومی را قطر و ترکیه رهبری می‌کنند.

شکاف اختلافات سیاسی بین الخنجر و الحلبوسی تا حد اهانت دو طرف به همدیگر، بسیاری را در عراق، خصوصا در اهل سنت، نگران کرده است.

بسیاری نگرانند که انعکاس این اختلافات بر کل روند سیاسی عراق اثر گذاشته و تبعات منفی برای کشور به دنبال داشته باشد. در عین حال عده‌ای نیز کل اختلافات موجود را با انگیزه کسب آراء مردمی در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق می‌دانند که با پایان انتخابات، آستانه اختلافات نیز فروکش خواهد کرد.

همانطور که گفته شد رقابت شدید میان دو ائتلاف بزرگ سنی یعنی تقدم و عزم است. حزب تقدم که قدرت، پول و توان جذب حامی را دارد و همچنین ائتلاف عزم که آنهم پول و سه رسانه دارد.

طبق گمانه زنی‌ها در حوزه‌های انتخابیه سنی‌ها در بغداد، الانبار، نینوا، دیالی، صلاح الدین و کرکوک، ائتلاف تقدم 23 کرسی و ائتلاف عزم 19 کرسی را به دست خواهد آورد. با وجود این احتمال تشکیل فراکسیون پارلمانی واحد پس از انتخابات وجود دارد زیرا در این صورت آنها امکان گفتگو با شرکای شیعی و کُرد خود را خواهند داشت.

انتهای پیام/