شهر خبر

درمانی نوین برای پرکاری تیرویید

 درمانی نوین برای پرکاری تیرویید

دکتر فریدون عزیزی استاد برجسته و چهره ماندگار علمی کشور در کنگره بین المللی انجمن تیرویید امریکا به ارایه روش نوین ابداعی خود در درمان پرکاری تیروئید پرداخت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فریدون عزیزی دانشمند برجسته ایرانی و رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در نودمین کنگره انجمن تیرویید امریکا با طرح روش درمانی نوین پرکاری تیروئید، توانمندی علمی ایران را به رخ جهانیان کشید.

در این کنگره مجازی رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز دانشگاه ضمن بیان تجارب ۲۵ ساله خود خاطرنشان کرد که برمبنای اصول روش شناسی و مبتنی بر شواهد می توان با درمان طولانی مدت بیش از ۵ سال و تجویز داروی خوراکی، پرکاری تیروئید را کنترل کرد و بیمار با این روش ضمن کاهش هزینه های اقتصادی و شرایط بهتر جسمی از ایمنی مطلوب تری برخوردار می شود.

چهره ماندگار علمی کشور با اشاره به مزایا و ارجحیت این روش ابداعی نیست به روشهای قبلی گفت: نتایج تحقیقات مقایسه‌ای در این زمینه نشان می دهد که عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف طولانی مدت داروها کمتر از درمان با ید رادیواکتیو است.

به گفته دکتر عزیزی در این روش، وزن بدن طبیعی‌تر و غلظت چربی‌های سرمی پایین ‌تر است، بیماران سریعتر به وضعیت درستکاری تیروئید می ‌رسند و طی سال‌ها نوسانات هورمونی آنها و وقوع کم ‌کاری زیربالینی یا پرکاری زیربالینی کمتر است.

وی افزود: یافته‌های مطالعات اکوکاردیوگرافی بیماران نیز به نفع آنهایی است که داروی ضد تیروئید مصرف می‌ کنند تا بیمارانی که پس از درمان با ید رادیواکتیو کم‌ کار شده لووتیروکسین استفاده می کنند.

این استاد برجسته دانشگاه با ذکر مجدد مستندات متقن و مزایای موجود، توصیه کرد که درمان این عارضه مانند بسیاری دیگر از بیماری های غیرواگیر به صورت طویل المدت یا حتی مادام العمر انجام پذیرد.

دکتر عزیزی خاطرنشان کرد که با جایگزینی آن بار اقتصادی هنگفتی از دوش نظام های سلامت برداشته می شود، ضمن اینکه بیماران با عوارض کمتر، همه جا به درمان خود دسترسی داشته و کیفیت بهتری از زندگی را تجربه می کنند.

وی ضمن تشریح روش نوین ابداعی خود در درمان پرکاری تیروئید یادآور شد: تا پیش از این درمان پرکاری تیروئید براساس تجویز ۱۸ ماهه داروی خوراکی انجام می شد که در صورت عدم موفیقت در درمان؛ روش جراحی و استفاده از ید رادیواکتیو به عنوان گزینه های بعدی برای مبتلایان در نظر گرفته می شد.

به گفته این استاد پیشکسوت و برجسته دانشگاه گام دوم درمان بیماری یعنی جراحی و یا استفاده از ید رادیواکتیو علاوه بر تحمیل هزینه مستقیم به بیمار و نظام درمان نیازمند تجهیزات و بستری در مراکز درمانی و طی دوران نقاهتی است که بر بیمار، خانواده و حتی محل کار وی وارد می شود. همچنین نیمی از بیماران پس از دریافت این خدمات، مبتلا به کم کاری مادام العمر غده تیروئید می شوند که باید تحت مراقبت قرار گرفته و همیشه دارو مصرف کنند.

دکتر عزیزی این که حدود ۵۰ درصد بیماران در گام نخست دارو درمانی خوراکی، عود بیماری را تجربه می کنند و ناچارا به گام دوم می روند را یکی از انگیزه های خود برشمرد تا روشی موثر، کم خطر، مقرون به صرفه و قابل دسترسی برای این مشکل پیدا کند.

براساس این گزارش نودمین کنگره انجمن تیروئید آمریکا ATAدر سال ۲۰۲۱ به صورت مجازی برگزار شد؛ این انجمن معتبرترین مجمع علمی پژوهشی در خصوص غده تیروئید به شمار می آید که گردهمایی علمی این انجمن با حضور برجسته ترین صاحبنظران این رشته به صورت سالیانه برگزار می شود.

منبع: ایرنا