شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#دولت#عراق

حکیم: هیچ احزابی حائز اکثریت کرسی‌های پارلمانی عراق نخواهد شد/ شانس بیشتر افراد مستقل برای ورود به پارلمان


حکیم: هیچ احزابی حائز اکثریت کرسی‌های پارلمانی عراق نخواهد شد/ شانس بیشتر افراد مستقل برای ورود به پارلمان

«محمد باقر حکیم» پژوهشگر مسائل عراق با اعلام اینکه «هیچ حزب و جریان سیاسی به تنهایی نخواهد توانست دولت آینده این کشور را تشکیل دهد»، از بخت بیشتر افراد مستقل برای ورود به پارلمان در این دوره از انتخابات خبر داد.

«محمد باقر حکیم» پژوهشگر مسائل عراق در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم درباره چرایی اهمیت این دور از انتخابات عراق گفت: بنظرم به چند دلیل این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است اولین دلیل این است که این انتخابات زودتر از موعد مقرر خود برگزار می شود و این دلیل اهمیت انتخابات را بالا می‌برد چرا که زود برگزار شدن انتخابات عراق به دلیل تظاهراتی بود که 1 اکتبر 2019 میلادی آغاز شد و مردم عراق خواسته‌هایی را مطرح کردند و درخواست کردند که خواسته‌های آنها توسط دولتی جدید اجرایی شود.

وی مهمترین خواسته معترضان عراقی را برگزاری انتخابات با قانونی جدید عنوان کرد و افزود: در همین راستا  اعضا پارلمان عراق برای پاسخ به درخواست تظاهرات کنندگان قانون جدید انتخابات را تدوین کردند و 11 ماه درباره آن گفت‌وگو کردند و در تاریخ  09 / 11 / 2020 آن را تصویب کردند.

افزایش حوزه‌های انتخاباتی از 18 حوزه به 83 حوزه با تصویب قانون جدید انتخابات

حکیم درباره ویژگی‌های قانون جدید انتخابات نیز گفت: قانونی که مورد تائید معترضان واقع شد که مهمترین تمایز آن با قانون انتخابات گذشته این بود که حوزه انتخاباتی از 18 حوزه به 83 حوزه انتخاباتی تغییر پیدا کرد و رای دادن به فرد و نه لیست انجام خواهد شد. در این قانون سن اشخاصی که می‌خواهند کاندید شوند نیز به 28 سال کاهش پیدا کرد. در نتیجه اینکه این انتخابات به درخواست تظاهرکنندگان در قبل از موعد خود با قانون جدید برگزار خواهد شد و اهمیت انتخابات عراق را دو چندان خواهد کرد. 

قانون جدید انتخابات شانس ورود افراد مستقل به پارلمان را بیشتر می‌کند

پژوهشگر مسائل عراق  خواسته‌های اصلی مردم عراق را ورود افراد مستقل به پارلمان دانست و گفت: خواسته‌های اصلی مردم این است که مستقلین، افراد نخبه و مستعد بتوانند در پارلمان حضور داشته باشند و پارلمان تبدیل به سهم بندی احزاب بزرگ نشود. در همین راستا و براساس قانون جدید 959 نفر از مجموع 3249 کاندید بصورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد. قانون جدید انتخابات شانس ورود مستقلین را برای راه یابی به پارلمان بیشتر خواهد کرد. می‌توان گفت در حوزه انتخابات و قانون جدید انتخابات خواسته تظاهرات کنندگان محقق شده است. 

بیش از 50 درصد از مردم در این دور از انتخابات شرکت می‌کنند

حکیم بیانیه مرجعیت عراق را عامل ترغیب مردم به مشارکت در این دور از انتخابات دانست و افزود: با توجه به قانون جدید انتخابات، برگزاری انتخابات در زمان قبل از موعد خود، حضور افراد مستقل در انتخابات و بیانیه مرجعیت عراق در خصوص مشارکت آگاهانه در عراق شاهد افزایش بیشتر مردم پای صندوق‌های رای خواهیم بود. این درحالی است که 15 میلیون نفر از واجدین شرایط که تعداد آنها 25 میلیون نفر هستند، کارت انتخاباتی خود را دریافت کردند و پیش بینی می‌شود بیش از 50 درصد از مردم در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد. 

 

حضور کاندیدهای مستقل درصد رای برخی احزاب را کاهش خواهد داد

وی از کاهش رای احزاب سیاسی عراق در این دور از انتخابات خبر داد و گفت: هر حزب پایگاه مردمی خود را دارد، مساله اصلی مردم که انتخابات سال 2018 را تحریم کرده بودند و درصد مشارکت را به 44 درصد رسانده بود ناکارآمد بودن قانون انتخابات، عدم وجود افراد با تعهد و مستقل در پارلمان بود.  بنظرم این بار مردمی که به دنبال تغییر و رای دادن به افراد مستقل و نخبه هستند، بصورت پر شورتری در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد. بنظر می رسد تشتت برخی احزاب و روی کار آمدن برخی از احزاب جدید و حضور کاندیدهای مستقل درصد رای برخی احزاب را کاهش خواهد داد. 

هیچ حزبی به تنهایی نخواهد توانست حکومت را تشکیل دهد

این تحلیلگر مسائل عراقی تشکیل دولت آینده را ائتلافی خواند و گفت:  بنظرم هیچ حزبی به تنهایی نخواهد توانست، حکومت را تشکیل دهد و می بایست با احزاب دیگر ائتلاف کند تا بتوانند اکثریت پارلمان را تشکیل و حکومت را تشکیل دهند. بنظر می رسد در بین شیعیان رهبرانی مانند آقای صدر، مالکی، عامری و حکیم در بین اهل سنت، آقای محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر و در بین کُردها، حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان بیشترین آرا را کسب خواهند کرد .

الکاظمی و المالکی برای نخست وزیری مطرح هستند

حکیم در پاسخ به این سوال که شانس نخست وزیری مجدد مصطفی الکاظمی و نیز ریاست جمهوری برهم صالح را تا چه اندازه می‌دانید، گفت: صحبت کردن در این امر واقعا سخت است. بنظر می رسد شاید حزب دموکرات خواستار پست ریاست جمهوری باشد و ماندن برهم صالح در این پست سخت بنظر می رسد اما در خصوص نخست وزیری اسامی مانند کاظمی و مالکی مطرح است اما در حال حاضر نمی‌شود در این خصوص صحبت کرد . مشخص شدن آرا، شکل گیری ائتلاف‌ها، موضع کشورهای‌ها منطقه و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای در مشخص شدن پست نخست وزیری ، رئیس پارلمان و رئیس جمهور عراق مهم است.

انتهای پیام/