شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق#کردستان#کردستان عراق

نگاهی به مهمترین جریان‌های سیاسی کُردی در انتخابات عراق؛ اتحاد اسلامی/ بخش پنجم و پایانی


نگاهی به مهمترین جریان‌های سیاسی کُردی در انتخابات عراق؛ اتحاد اسلامی/ بخش پنجم و پایانی

اتحاد اسلامی از احزاب شناخته شده کردستان عراق است که بدون ائتلاف با احزاب دیگر پا به عرصه انتخابات ۲۰۲۱ پارلمانی این کشور گذاشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اتحاد اسلامی کردستان سال 1994 تاسیس شده است، حزب اسلامگرای اهل سُنت که در ادبیات سیاسی این منطقه به حزبی نزدیک و طرفدار اخوان المسلمین مصر شناخته می‌شود.

صلاح الدین محمد بهاالدین صادق دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان است که از سال 1994 – منهای یک دوره چهار ساله دبیرکلی محمد فرج – این منصب را در اختیار دارد.

اتحاد اسلامی در دوره‌های گذشته به عنوان حزبی شناخته می‌شد که بخش اعظم هواداران آن را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کردستان عراق تشکیل می دادند، همچنین حزبی است که بر خلاف دیگر احزاب کُردی، در مناطق اربیل و دهوک به عنوان مناطق تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی دارای هواداران خاص خود است.

این حزب اسلامی به دلایلی در سال 2018 در دو انتخابات پارلمانی عراق و اقلیم کردستان متحمل شکست سنگینی شد. در انتخابات پارلمانی عراق با ریزش نزدیک به 50 درصدی آرای خود مواجه و تنها موفق به حضور دو نماینده در بغداد شد. همچنین در انتخابات پارلمان محلی اقلیم نیز شمار نمایندگان این حزب از 10 نماینده به عدد 5 کاهش یافت.

پس از چنین شکستی و برگزاری کنگره هشتم در سال 2019، اتحاد اسلامی انتخابات پارلمانی 2021 عراق را به عنوان نخستین آزمون پس از دوره تجدیدنظر در فعالیت‌ها و برنامه‌های خود، پیش رو دارد، امید این حزب اسلامی به فعالیت‌هایی است که فراکسیون پارلمانی آن در اربیل به عنوان دفاع از حقوق عامه و انتقاد از احزاب حاکم داشته است.

در تبلیغات انتخابات کنونی پارلمان عراق برنامه و راهبرد مشخصی برای عبور از شکست‌های سال 2018 و کسب موفقیت‌های گذشته اتحاد اسلامی کردستان مشاهده نشده و همین امر ناظران مسائل کردستان عراق را به این نتیجه رسانیده است که ممکن است شعارهای کنگره هشتم اتحاد اسلامی و بازگشت به دوران طلایی گذشته محقق نشود.

از سوی دیگر، به مانند دیگر احزاب کوچک عراق، اتحاد اسلامی کردستان نیز از تاثیرگذاری قانون جدید انتخابات این کشور بر میزان آرای خود در حوزه‌های انتخابیه مختلف مصون نخواهد بود.

حزبی که یکی از طرفداران اصلی برگزاری رفراندوم سال 2017 اقلیم کردستان بوده است هنوز هم دارای خط فکری مشخصی نیست، زمانی از طرفداران و رهروان اصلی اخوانیزم در اقلیم کردستان بوده و همانگونه که اشاره شد در سال 2017 نیز از احزابی بود که با حمایت از رفراندوم مسعود بارزانی بر طبل ملی گرایی در این منطقه می‌کوبید.

عدم توان رسانه‌ای و اقتصادی شاید یکی از عمده نقاط ضعف اتحاد اسلامی کردستان در این دوره از انتخابات عراق باشد. حزبی که در مقایسه با دیگر احزاب مطرح کُردی هنوز هم نتوانسته است منبع درآمدی مشخصی داشته باشد در زمینه رسانه‌ای نیز با وجود پیشینه کافی، از کاروان نوآوری‌ها و تاثیرگذاری‌های رسانه‌ای بر جامعه مخاطبین اقلیم عقب مانده است.

یکی دیگر از انتقاداتی که علیه این حزب اسلامگرای کُردی مطرح شده، این است که هر چند خود را مخالف وضعیت موجود در اقلیم کردستان نشان می‌دهد اما استراتژی مشخصی برای ابراز این مخالفت و جذب آرای معارض مردمی ندارد و بیشتر در نقش یک میانجیگر در میان دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی ظاهر شده است.

اتحاد اسلامی کردستان در مقایسه با دیگر احزاب اسلامی از پیشینه فعالیتی سازماندهی شده‌ای برخوردار است، مبلغان مذهبی مطرح و شناخته شده‌ای دارد که می‌توانند در چنین موقعیت‌هایی فریادرس حزب متبوع خود باشند.

حزبی که با هدف جبران شکست انتخابات دوره گذشته پارلمانی عراق پا به عرصه انتخابات این دوره گذاشته است بر اساس نتایج نظرسنجی یک موسسه خارجی در اقلیم کردستان ممکن است دارای یک الی دو نماینده در بغداد شود.

 

انتهای پیام/.