شهر خبر

هورمون درمانی احتمال زوال عقل را افزایش می‌دهد؟

هورمون درمانی احتمال زوال عقل را افزایش می‌دهد؟

نتایج یک مطالعه بزرگ در انگلیس نشان می‌دهد هورمون‌ درمانی صرف نظر از نوع هورمون، دز یا مدت‌ زمان آن، با خطر بروز زوال عقل مرتبط نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، تقریبا ۳۰ درصد زنانی که یائسه می‌شوند، علایم شدیدی مانند گرگرفتگی، اختلال خواب و خشکی پوست و ایجاد چین و چروک را تجربه می‌کنند. معمولا تنها راه رهایی از این عوارض و جلوگیری از بروز پوکی استخوان، هورمون درمانی است.

هورمون درمانی یا درمان جایگزینی هورمون (HRT) معمولا برای کاهش علائم یائسگی تجویز می‌شود.

سال ها است که ادعاهای مختلفی در مورد هورمون درمانی بیان می‌شود و در حالی که گروهی به شدت موافق آن هستند،‌ گروهی با آن مخالفت می‌کنند.  
برخی ادعاها حاکی از آن بود که هورمون درمانی احتمال بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد.

نتایج یک مطالعه بزرگ در انگلیس نشان می‌دهد هورمون‌ درمانی صرف نظر از نوع هورمون، دز یا مدت‌ زمان آن، با خطر بروز زوال عقل مرتبط نیست.

محققان بر این باورند که این اطلاعات‌ باعث شفاف‌سازی شده است و باید در صورتی که زنان پس از یائسگی نیازمند هورمون باشند، این روش درمانی تجویز شود.

هورمون درمانی معمولا شامل قرص استروژن، پروژسترون یا ترکیبی از این دو قرص یا به صورت ژل و کِرِم است.

گرگرفتگی، اختلال خواب و خشکی پوست و ایجاد چین و چروک، پوکی استخوان و تعریق شبانه از شایع‌ترین عوارض یائسگی است.

چندی پیش مطالعه‌ای نشان داد که گُرگرفتگی احتمال بروز آپنه خواب را افزایش می‌دهد.

آپنه انسدادی خواب، به توقف موقت تنفس در خواب گفته می‌شود که معمولا با اختلال تنفس و ضربان نامنظم قلب همراه است.

این اختلال تنفسی ناشی از انسداد مجرای تنفسی دهان به وسیله زبان است و معمولا چند ثانیه به طول می‌انجامد.

این اختلال پس از ۵۰ سالگی بیشتر دیده می‌شود و زمانی خطرناک است که بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد.

محققان کاهش وزن، پیروی از رژیم غذایی سالم، تحرک کافی، کاهش فشار و قند خون و کلسترول را در تمام افراد به ویژه زنان یائسه ضروری می‌دانند؛ ‌چراکه تغییرات هورمونی می‌تواند بر سلامت کلی بدن تاثیرگذار باشد.

از طرفی مطالعات جدید جدید نشان می‌دهد علایم شایع یائسگی مانند گرگرفتی و تعریق شبانه در زنانی که شاخص توده بدنی بالایی دارند و چاق هستند، بیشتر است.

محققان بر این باورند که توده چربی مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کند و در این حالت توزیع گرما به درستی انجام نمی‌شود و زنان چاق گرگرفتگی‌های بیشتر و شدیدتری را تجربه می‌کنند.

یائسگی و بیماری‌های قلبی
نتیجه یک مطالعه بزرگ توسط محققان دانشگاه پیتسبورگ در آمریکا نشان می‌دهد یک نشانگر مهم بیماری‌های قلبی به محض اینکه زنان پا به دوران یائسگی می‌گذارند، شدیدتر می‌شود و زنان را در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد.

بر اساس این مطالعات یائسگی و تغییرات هورمونی ناشی از آن تاثیر مهمی در سلامت کلی زنان، به ویژه سلامت دستگاه قلبی عروقی دارد.

بر اساس این مطالعه شریان‌ها در دوران یائسگی حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و عملکرد قلب در پمپاژ خون مختل می‌شود.

در ادامه این مطالعه آمده است که علاوه بر تغییرات هورمونی، عواملی مانند سایز دور کمر، فشار خون، سیگار، میزان فعالیت بدنی و استرس‌های مالی نیز بر بیماری‌های قلبی تاثیرگذارند.

زنان باید از این موضوع آگاه باشند که یائسگی تاثیر مستقیمی بر سلامت قلب آنان دارد،‌ بنابراین مراجعه به پزشک و در صورت نیاز هورمون‌درمانی، استفاده از داروی استاتین برای کاهش چربی، ورزش منظم و تبعیت از رژیم غذایی سالم در این دوران ضروری است.